Til deg som er arbeidsgiver for arbeidstaker som har funksjonsassistanse
I samarbeid med arbeidstaker er det du som arbeidsgiver som skal fylle ut søknadsskjema for Funksjonsassistanse. Det er også du som skal signere på dette skjemaet.
Som arbeidsgiver til en som har fått innvilget funksjonsassistanse, er det du som oppføres som tiltaksarrangør hos NAV. Det er du som må søke NAV om funksjonsassistanse for din arbeidstaker, og det er du som vil motta vedtaksbrev og tilskuddsbrev fra NAV.
Hvem er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten?
Funksjonsassistenten og den som skal ha funksjonsassistanse, skal primært være ansatt hos den samme arbeidgsgiveren. Funksjonsassistenten kan også ha en annen arbeidsgiver, og leies inn fra en ekstern leverandør. Det er særlig aktuelt dersom funksjonsassistenten også er brukerstyrt personlig assistent.
Tilskuddsbrev og utfylling av refusjonskrav
NAV sender tilskuddsbrev fire ganger i året.
Alle tilskuddsbrev fra NAV sendes elektronisk i Altinn til den som står som tiltaksarrangør for tiltaket funksjonsassistanse. Du vil derfor alltid få tilsendt tilskuddsbrevet.
Tilskuddsbrevet kan du finne på denne siden til Altinn.
Hvis funksjonsassistenten har en annen arbeidsgiver, vil vi sende kopi av tilskuddsbrevet til denne. Dersom funksjonsassistenten er innleid fra en ekstern leverandør, vil altså leverandøren få kopien.
Det er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav. Fristen for å sende inn refusjonskrav står på tilskuddsbrevene. Denne fristen er endelig. Vi har beskrevet hvordan man sender refusjonskrav på siden Til deg som er arbeidsgiver for funksjonsassistenten.
Arbeidsreiser
Funksjonsassistenten kan også assistere på arbeidsreiser.
Selv om vedtaket omfatter bruk av funksjonsassistanse ved arbeidsreiser, må likevel den enkelte arbeidsreise som hovedregel godkjennes av NAV Hjelpemiddelsentral før reisen gjennomføres.
For å få refusjon må alle reise- og oppholdsutgifter dokumenteres, når refusjonskrav sendes inn etter reisen. Dersom reisevirksomheten er forutsigbar og jevn, kan NAV gi vedtak på et fast beløp som skal dekke reisekostnader i en gitt periode.
Det er arbeidsgiveren til funksjonsassistenten som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav.
Ferie
NAV refunderer feriepenger ved hvert refusjonskrav.
Lønn ved ferieavvikling dekkes derfor ikke og det må trekkes for minimum 4 uker (lovpålagt ferie) når arbeidstaker med funksjonsassistanse avvikler sin ferie.
Sykefravær
NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Når bruker/arbeidstaker er syk
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når arbeidstaker faktisk er på arbeid.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter dersom assistenten ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver (i inntil tre uker)
- Der arbeidstaker har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan ikke benyttes utover sykmeldingsgraden. Ønsker arbeidstaker å «prøve seg» i jobb igjen må sykmeldingsprosenten reduseres tilsvarende.
Når funksjonsassistenten er syk
- Arbeidstaker må få sitt behov for assistanse dekket.
- NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager.
- NAV kan dekke lønn til «vikar-assistent» i inntil 16 dager.
Permittering
NAV kan gi refusjon for lønnskostnader til avtalt assistanse ved fravær i inntil tre sammenhengende uker, også ved permittering.
Ved permittering er det viktig at du som arbeidsgiver vurderer om assistenten også skal permitteres. Dette bør gjøres raskt, slik at funksjonsassistentens arbeidsgiver ikke må lønne en funksjonsassistent som ikke har arbeid.
NAV kan bare dekke lønnsutgifter i inntil tre uker fra den dagen arbeidstaker med funksjonsassistanse blir permittert.
Dersom assistenten er innleid fra en ekstern leverandør, er det viktig å ta kontakt med leverandøren og avklare behov for permittering.
Meld fra ved endring
Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral i arbeidstakerens fylke dersom:
- det er behov for flere eller færre timer med assistanse enn innvilget
- det er langvarig fravær
- arbeidsforholdet avsluttes
- det er andre endringer
Hvordan søke?
Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral i fylket til arbeidstakeren som skal ha funksjonsassistanse, eller vedkommendes lokale NAV-kontor, for nærmere informasjon.