Tilgang til NAVs tjenester
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 30. august 2023
For å få tilgang til NAVs tjenester for arbeidsgivere trenger du riktige tilganger i Altinn.
- En enkeltrettighet gir normalt tilgang til et spesifikt skjema eller tjeneste
- En Altinn-rolle gir tilgang til et utvalg av skjemaer og tjenester
Vår erfaring er at større virksomheter kan være for restriktive med å gi enkeltrettigheter. Ansatte som burde hatt rettigheter får det ikke, og mer arbeid faller på de få som har rettigheten. Konsekvensen kan være ineffektive prosesser.
Innhold
For å få tilgang til NAVs tjenester for arbeidsgivere trenger du riktige tilganger i Altinn.
- En enkeltrettighet gir normalt tilgang til et spesifikt skjema eller tjeneste
- En Altinn-rolle gir tilgang til et utvalg av skjemaer og tjenester
Vår erfaring er at større virksomheter kan være for restriktive med å gi enkeltrettigheter. Ansatte som burde hatt rettigheter får det ikke, og mer arbeid faller på de få som har rettigheten. Konsekvensen kan være ineffektive prosesser.
Slik logger du inn
Du logger inn med din private bankID. Med bankID får vi bekreftet hvem du er og hva du skal ha tilgang til.
Å logge inn med bankID kan sammenlignes med å verifisere identiteten din med en signatur på et papir.
Finn tilgangene dine i Altinn
Logg inn på Altinn, velg riktig virksomhet, gå inn på Profil og trykk på "Skjema og tjenester du har rettighet til". Her ser du enkeltrettigheter og roller du er tildelt.
Få tilgang til tjenester
For deg som ikke har tilganger fra før
Spør virksomheten din hvem som kan gi deg rettigheter i Altinn. Ofte kan det være daglig leder eller styreleder. I større virksomheter har ofte en annen person fått ansvar for å håndtere Altinn-rettighetene.
For deg som allerede har tilganger
- Logg inn på Min side – arbeidsgiver, velg virksomhet
- Lengst nede på siden ligger tjenester du kan be om tilgang til
- Klikk «Be om tilgang» på tjenesten du trenger
- I Altinn velger du hvem i virksomheten som skal få forespørselen
Du kan også be om tilgang direkte fra Altinn.
For «Dine sykmeldte» må du registreres som nærmeste leder for én eller flere ansatte.
Gi rettigheter til andre
For å gi rettigheter i Altinn må du ha rollen "Tilgangsstyring". Du må også selv ha tilgang til tjenestene du vil delegere.
Har du Altinn-rollen Hovedadministrator, kan du gi tilganger som du selv ikke har.
Her kan du lese om hvordan du gir tilganger i Altinn (PDF - med sykepenger som eksempel). Les mer på Altinn om hvordan du gir rettigheter til andre.
Fjerne rettigheter
Har du tilganger i Altinn du mener at du eller andre ikke skal ha, kan du fjerne disse selv fra Altinn.
Finn ut hvordan du fjerner dine og andres rettigheter i Altinn.
Hvilke tilganger kreves?
Forskjellige tjenester og skjemaer i NAV krever forskjellige tilganger i Altinn.
For å få tilgang til innsynstjeneste for arbeidsforhold innrapportert via a-meldingen trenger du enkeltrettigheten "Innsyn i Aa-registeret for arbeidsgivere". Tilgang gis også automatisk til personer med følgende roller i enhetsregisteret:
- daglig leder/administrerende direktør
- styreleder
- innehaver av enkeltpersonsforetak
- deltaker i ansvarlig selskap (ANS og DA)
- bestyrende rederv
- bostyrer i konkursbo (omfatter ikke virksomheten som er gått konkurs) og andre bo
- komplementar (kun fødselsnummer)
- norsk representant for utenlandsk enhet
NAV tilbyr en rekke tiltak som digitale tjenester for arbeidsgivere. For å få tilgang til tjenestene nedenfor må du ha enkeltrettigheten til tjenesten i Altinn. Navn på enkeltrettigheten er det samme som navnet på tjenesten.
- avtale om arbeidstrening
- avtale om midlertidig lønnstilskudd
- avtale om varig lønnstilskudd
- avtale om sommerjobb
- avtale om inkluderingstilskudd (tidligere søknad om inkluderingstilskudd)
- avtale om mentor (tidligere søknad om tilskudd til mentor)
- søknad om tilskudd til ekspertbistand
For å redigere eller se endringer andre har gjort i forebyggingsplanen må du ha enkeltrettigheten "Forebygge fravær" eller en av disse Altinn-rollene:
- helse-, sosial- og velferdstjenester
- lønn- og personalmedarbeider
Du får lesetilgang til innholdet ved å ha en hvilken som helst Altinn-rolle i virksomheten din.
For å se søknadene «fritak fra arbeidsgiverperioden – gravid ansatt/kronisk sykdom» trenger du tilgang til "Dine sykmeldte" eller en hvilken som helst Altinn-rolle i virksomheten din.
For å få tilgang til digital inntektsmelding må du ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding", eller en av disse Altinn-rollene:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
For å få tilgang til å melde inn yrkesskade eller yrkessykdom digitalt på vegne av virksomheten må du ha enkeltrettigheten «Skademelding ved arbeidsulykke eller yrkessykdom» eller en av følgende Altinn-roller:
- lønn og personalmedarbeider
- helse, sosial og velferdstjenester
- regnskapsfører Lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
Les mer om meldeplikten og hva som meldes som yrkesskade.
For å få tilgang til digitalt skjema om permittering uten lønn, masseoppsigelse og innskrenking av arbeidstid kan du ha en hvilken som helst Altinn-rolle i virksomheten din.
For å kunne se innsendte meldinger må du ha enkeltrettigheten "Innsyn i permittering- og nedbemanningsmeldinger". Den gis automatisk til
- daglig leder
- styrets leder
- regnskapsfører
For å få tilgang til skjemaene «refusjon av sykepenger i arbeidsgiverperioden - gravid ansatt/kronisk sykdom» må du ha tilgang til å sende inntektsmelding. Det betyr at du må ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding" eller en av disse rollene:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
For å få tilgang til løsningen må du ha enkeltrettigheten "Inntektsmelding", eller en av følgende Altinn-roller:
- ansvarlig revisor
- lønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Løsningen håndterer refusjon for midlertidig lønnstilskudd, varig lønnstilskudd og tilskudd til sommerjobb. Boksen for «Refusjon for lønnstilskudd og sommerjobb» vises kun om det finnes slike tiltak som er aktuelle for refusjon, eller dere har tidligere digitale refusjonssøknader.
På Arbeidsplassen kan du lage jobbtreff og stillingsannonser.
Kandidater til dine stillinger viser deg CV-en til arbeidssøkere NAV har sendt deg.
Begge disse tjenestene krever enkeltrettigheten "Rekruttering", eller en av følgende roller:
- lønn og personalmedarbeider
- utfyller/innsender
For å få tilgang til legemeldt sykefraværsstatistikk må du ha enkeltrettigheten "Sykefraværsstatistikk for virksomheter" eller Altinn-rollen helse-, sosial- og velferdstjenester.
Tilgang til Altinn-tjenestene
NAVs tjenester via Altinn knyttet til sykmeldinger og sykefraværsoppfølging styres av disse fem enkeltrettighetene:
- Sykmelding. Gir tilgang til digitale sykmeldinger som den ansatte sender fra nav.no. Du finner sykmeldingen fra den sykmeldte i meldingsboksen i Altinn.
- Sykmelding - oppgi leder. Gir tilgang til å melde inn til NAV hvem som er nærmeste leder for den sykmeldte. Fylles ut når det kommer en sykmelding der NAV ikke vet hvem som er lederen.
- Søknad om sykepenger. Gir tilgang til digital søknad om sykepenger som den sykmeldte har fylt ut og sendt inn fra nav.no. Den sykmeldte sender søknaden når sykefraværsperioden er over, arbeidsgiver får den i Altinn.
- Oppfølgingsplan for sykmeldte. Gir tilgang til digital oppfølgingsplan som den ansatte og lederen skriver sammen på nav.no. Her kan du lese mer om oppfølgingsplanen.
- Brev om dialogmøter. Gir tilgang til innkalling, endringer, avlysning og referat fra dialogmøter.
For refusjon av sykepenger trenger du også:
Her finner du filmer og demoer om digital sykmelding.
Hvem skal ha tilgang?
Små virksomheter
Daglig leder (eller tilsvarende) kan administrere det som kommer inn i Altinn selv, og trenger ikke å tildele tilganger. Alternativt kan regnskapsfører eller en stedfortreder få tilgangene.
Store virksomheter
Daglig leder (eller tilsvarende) for juridisk enhet eller det nærmeste organisasjonsleddet må gi tilganger i Altinn til utvalgte personer på HR/lønn. Dette kan være:
- personer på en sentral HR-/lønns-enhet som skal ha tilganger i Altinn for alle virksomhetens bedriftsnumre (sentralisert håndtering)
- personer på ulike HR-/lønns-enheter som skal ha tilganger i Altinn for sitt/sine egne bedriftsnumre (desentralisert håndtering)
Sykmeldingen, skjemaet for nærmeste leder og søknadene om sykepenger blir sendt til innboksen til underenheten som den sykmeldte er innmeldt på gjennom a-ordningen. Når tjenestene tildeles på juridisk enhet eller organisasjonsledd, vil dette også gi rettigheten til tjenestene på de underliggende bedriftsnumrene.
Vi anbefaler ikke å opprette en egendefinert rolle for tjenestene.
Nærmeste leder får tilgang til sykmeldingen og søknaden om sykepenger på nav.no/dinesykmeldte. Ikke alle personalledere med oppfølgingsansvar trenger altså å ha tilganger i Altinn.
Sørg for at du får varsler fra Altinn.
Er det vanskelig å finne dokumentene?
Søket på Altinn lar deg utføre og lagre søk med ulike søkekriterier. Søkefunksjonen lar deg søke i hele meldingsboksen, og du kan blant annet filtrere søket på hvem, hva, når, fra hvilken etat, status og tittel.
For å få tilgang til digitale tilskuddsbrev om NAV-tiltak må du ha enkeltrettigheten "Tilskuddsbrev NAV-tiltak" eller en av disse rollene i Altinn:
- daglig leder/administrerende direktør
- styrets leder
- innehaver
- komplementar
- deltaker med delt ansvar
- deltaker med fullt ansvar
- bestyrende reder
- norsk representant for utenlandsk enhet
- bostyrer
NAV sender digitale tilskuddsbrev for følgende tiltak:
- Tilskudd til mentor
- Inkluderingstilskudd
- Tilskudd til ekspertbistand
- Funksjonsassistanse
- Varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet
- Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet
- Arbeidsforberedende trening
- Høyere utdanning
- Enkeltplass Fag og yrkesopplæring
- Gruppe Fag og yrkesopplæring
- Enkeltplass arbeidsmarkedsopplæring
For å få tilgang til skjemaet «Søknad om A1 for utsendte arbeidstakere innen EØS/Sveits» må du ha enkeltrettigheten «Søknad om A1 for utsendte arbeidstakere innen EØS/Sveits» eller Altinn-rollen Lønn- og personalmedarbeider.
Slik styrer du varsler på SMS og e-post
Her har vi samlet svar på vanlige problemstillinger knyttet til varsling.
Mange av valgene du kan ta knyttet til varsler styrer du selv på Altinn. Finner du ikke svaret her, anbefaler vi at du kontakter Altinn brukerstøtte.
Du får bare varsel hvis den ansatte har brukt den digitale sykmeldingen og sendt den til arbeidsgiveren. NAV sender varsler både til HR/daglig leder og til nærmeste leder. Vi varsler nærmeste leder kun på e-post, aldri på SMS.
Hvis det gjelder Altinn, kan du sjekke om du har registrert kontaktinformasjonen din i Altinn.
For at en leder skal kunne motta varsel om nye saker på nav.no/dinesykmeldte, må lederens kontaktinformasjon ha blitt meldt inn på skjemaet «Sykmelding - oppgi leder». Dette skjemaet kommer i virksomhetens innboks i Altinn sammen med første digitale sykmelding fra en ansatt.
Du kan forhindre at du får dobbelt opp ved å skru av noen varsler. Sjekk først hva som kan være grunnen til at du får flere varsler:
Eksempel 1:
- Du har tilgang i Altinn fordi du er administrerende direktør (eller liknende), eller du har fått tildelt tilganger av noen andre i virksomheten.
- Samtidig er du meldt inn som nærmeste leder for en ansatt som er sykmeldt. Da kan du oppleve å få varsler om det samme flere ganger.
Eksempel 2:
- Virksomheten har meldt inn din kontaktinformasjon under «Kontaktinformasjon for virksomheten»
- Samtidig får du varsler fordi du er administrerende direktør (eller liknende), eller fordi du har fått tildelt tilganger av noen andre i virksomheten.
Les om hvordan du kan skru av varsler nedenfor.
Noen av varslene kan du selv velge om du vil ha, og om du vil ha dem på e-post og/eller SMS. Dette gjelder varslene om at det har kommet noe nytt i Altinn-innboksen til virksomheten. Du kan eventuelt slette den kontaktinformasjonen du ikke ønsker meldinger til. Vær oppmerksom på at det vil gjelde også andre tjenester i Altinn.
Du får varsler om at noe er nytt på «Dine sykmeldte» på nav.no hvis du er oppgitt som nærmeste leder. Disse kan du ikke skru av. Den i virksomheten som henter sykmeldingen i Altinn, oppgir samtidig til NAV hvem som er nærmeste leder og hvilken e-postadresse vi skal sende varsler til.
Har du oppgitt en privat e-postadresse eller et telefonnummer som du ikke ønsker varsler til, må du endre dette i Altinn.
Det er adressen du har oppgitt i Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR) som brukes for å sende ut varsler fra NAV, Skatteetaten, leger, kommunen osv. Her kan du logge inn for å oppdatere kontaktinformasjonen din.
- Kontaktinformasjon din som privatperson endrer du i Kontakt- og reservasjonsregisteret (KRR).
- Kontaktinformasjonen din som både privatperson og for virksomheten kan du endre hos Altinn.
- Kontaktinformasjonen for deg som nærmeste leder må noen i virksomheten din endre for deg, det vil si de som melder inn de nærmeste lederne.
Varselet sendes til e-postadresser og/eller telefonnummer som er registrert i Altinn. Man får kun varsler om saker som man har rettighet til å se for denne virksomheten.
Eksempel: Har en ansatt tilgang til tjenesten «Sykmelding» eller «Søknad om sykepenger», vil vedkommende få varsel på e-post og/eller SMS registrert som kontaktinformasjon knyttet til virksomheten. Den ansatte må gå til Din kontaktinformasjon for virksomheten i Altinn for å endre.
Varselet sendes også på epost og/eller SMS til alle som er registrert i felles kontaktinformasjon for virksomheten. Gå til Felles kontaktinformasjon for virksomheten i Altinn for å endre.
Den beste måten å få kontroll over refusjonene på er å melde inn nærmeste leder. Vi varsler lederen dersom søknaden ikke sendes inn. Vi sender en e-post til lederen når det har gått 14 dager etter at søknaden ble tilgjengelig for den ansatte på nav.no. Nærmeste leder kan se på nav.no/dinesykmeldte om søknaden er kommet i kopi til dere.
I tillegg kan dere alltid finne søknaden i Altinn.
Ønsker dere at en HR-/lønnsenhet skal ha kontroll på om de ansatte har sendt inn søknaden om sykepenger? Noen virksomheter har hatt nytte av følgende rutine:
- Når det kommer inn en sykmelding fra den ansatte i Altinn: Følg deres egne rutiner for håndteringen av denne, men ikke arkiver sykmeldingen. La den ligge i meldingsboksen inntil videre.
- Når søknaden om sykepenger er sendt til dere, arkiverer dere sykmeldingen og søknaden.
På denne måten kan dere følge med på hvilke sykmeldinger som mangler en søknad ved å se i meldingsboksen til det aktuelle organisasjonsnummeret/underenheten i Altinn. Hvis dere ser at en sykmeldingsperiode er forbi, vet dere at den ansatte har fått tilgang på søknaden, og dere kan minne vedkommende på å sende inn søknaden.
Ved å bruke «Avansert søk» i Altinn er det mulig å sette opp søk som leter etter sykmeldinger som ikke er arkivert på tvers av organisasjonsnumre. Det er også mulig å lagre disse søkene.
Husk at den ansatte som hovedregel ikke kan fylle ut søknaden om sykepenger før siste dag i sykmeldingen.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.