Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Oppfølgingsplan
Et verktøy i dialogen mellom deg og den ansatte under et sykefravær.
Det finnes også informasjon om oppfølgingsplan til privatpersoner.
Hva er en oppfølgingsplan?
Oppfølgingsplanen er et verktøy som arbeidsgivere og ansatte bruker under sykefravær for å vurdere arbeidsoppgaver og muligheter for å utføre dem. Planen skal hjelpe til med å finne løsninger slik at den ansatte kan komme tilbake til arbeid ved sykdom, ulykke eller slitasje. Den skal inneholde en beskrivelse av arbeidsoppgaver, hvordan arbeidsgiveren legger til rette, eventuelt behov for ekstern bistand, og en plan for videre tiltak.
Målet med en oppfølgingsplan er
- å planlegge tilrettelegging og tiltak på en tydelig måte
- å øke sjansen for å komme raskere tilbake til arbeid
- å sikre bedre oppfølging fra Nav
Som arbeidsgiver kan du velge mellom å bruke Navs digitale oppfølgingsplan eller et annet verktøy som passer bedre for bedriften din. Det viktigste er at oppfølgingsplanen er grundig og tilpasset den ansattes situasjon for å sikre en trygg og effektiv tilbakekomst til arbeid.
Det er lovpålagt å lage oppfølgingsplan for alle sykmeldte. Dere kan få unntak hvis det er åpenbart unødvendig, for eksempel hvis den ansatte forventes å komme tilbake til jobb uten behov for tilrettelegging, eller ved alvorlig sykdom der den ansatte ikke kan komme tilbake til arbeid. Dumå avklare dette med den ansatte.
Oppfølgingsplanen skal deles uoppfordret med den som har sykmeldt den ansatte, senest innen 4 uker. Nav skal få oppfølgingsplanen på forespørsel, for eksempel i forbindelse med aktivitetsplikten etter 8 ukers sykefravær og før dialogmøter. Send også oppfølgingsplanen hvis det er behov for bistand fra Nav.
Andre tilbud
Mer informasjon når
Hvordan bruke den digitale oppfølgingsplanen?
Planen kan brukes når
- den ansatte har sendt inn digital sykmelding
- du har oppgitt nærmeste leder til Nav
Planen kan brukes i inntil fire måneder etter at sykefraværet er avsluttet.
Tilgang til planen
Ledere får tilgang ved å logge inn på “Dine sykmeldte”. Den ansatte finner planen på “Ditt sykefravær”. Planen blir fjernet fire måneder etter at sykefraværet er avsluttet. Hvis det kommer en ny leder, får den nye lederen se sykmeldinger og oppfølgingsplaner så lenge sykefraværet pågår.
Alle godkjente oppfølgingsplaner lagres i Altinn og er tilgjengelige for HR-ansvarlige eller andre med tilgang. Hvis en oppfølgingsplan er laget uten godkjenning fra den ansatte, vil det stå i planen at den ikke er godkjent.
Endring av en godkjent plan
For å endre en allerede godkjent plan, bruker du knappen «Gjør endringer». Deretter må den ansatte godkjenne planen på nytt. Så lenge sykefraværet løper, kan dere ta utgangspunkt i en utgått plan hvis dere trenger å lage en ny. Da trenger dere ikke å fylle ut arbeidsoppgavene på nytt.
Sletting av en plan
Det er ikke mulig å slette en oppfølgingsplan. I planer som ikke er godkjent, kan du gå inn og slette arbeidsoppgaver eller tiltak som du selv har foreslått eller lagt inn.
Slik sender du oppfølgingsplanen
Du kan sende inn oppfølgingsplanen på ulike måter.
1. Navs digitale oppfølgingsplan
Planen kan deles digitalt med legen og Nav når den er godkjent. Lederen får tilgang ved å logge inn på “Dine sykmeldte”. Hvis det oppstår problemer med deling, kan planen lastes ned og skrives ut. Nav kan ikke se planen før den er delt. Hvis det blir gjort endringer, må begge parter godkjenne planen og dele den på nytt med legen og Nav.
Hvis arbeidstakeren ikke godkjenner oppfølgingsplanen, kan du tvangsgodkjenne den. Dette valget vises tydelig før godkjenning og i den ferdige planen.
2. Elektronisk innsending direkte fra lønns- og personalsystemet
Oppfølgingsplanen med integrasjon via Altinn avvikles 16. januar 2026, på bakgrunn av utfasing av Altinn 2. Nav har utarbeidet et nytt oppfølgingsplan-API, som kan integreres direkte i sluttbrukersystemene. Dette kan tas i bruk allerede nå.
Tjenesten retter seg mot systemleverandører og systemeiere som ønsker å tilby Navs oppfølgingsplan i eget system, med mulighet for innsending til Nav og/eller fastlegen.
Nav mottar oppfølgingsplaner direkte fra bedriftens sluttbrukersystem. Ved å bruke maskinporten-autentisering kan leverandøren handle på vegne av virksomheten. Delegering gjøres i Altinn. Det er nok å logge inn i bedriftens system, fylle ut planen, og dele den med Nav og legen.
3. Innsending på papir
Hvis du må bruke papir, kan du fylle ut planen digitalt og sende den i posten.
Oppdatert 23.05.2025