Sykmelding
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 5. desember 2023
Kort om sykmelding
En ansatt som har medisinske grunner til ikke å kunne jobbe, kan få en sykmelding. Den ansatte får sykmeldingen på nav.no. Herfra sender den ansatte sykmeldingen til arbeidsgiver, som får den i meldingsboksen på Altinn.
Noen får sykmelding på papir. Les her om hvordan du håndterer papirsykmeldinger.
På denne siden kan du lese om hvordan du som arbeidsgiver håndterer sykmeldinger trinn for trinn.
Hva står det i sykmeldingen?
I arbeidsgivers eksemplar av sykmeldingen får du svar på:
- Om den ansatte er helt eller delvis sykmeldt
- I hvilket tidsrom den ansatte er sykmeldt.
- Om den som har skrevet sykmeldingen har innspill til deg om tilrettelegging for at arbeidstakeren skal komme raskest mulig tilbake i arbeid.
Medisinske opplysninger er utelatt i ditt eksemplar av sykmeldingen.
Hvis du har berettiget mistanke om at den ansatte ikke er syk eller skadet, kan du betvile sykmeldingen.
Innhold
Kort om sykmelding
En ansatt som har medisinske grunner til ikke å kunne jobbe, kan få en sykmelding. Den ansatte får sykmeldingen på nav.no. Herfra sender den ansatte sykmeldingen til arbeidsgiver, som får den i meldingsboksen på Altinn.
Noen får sykmelding på papir. Les her om hvordan du håndterer papirsykmeldinger.
På denne siden kan du lese om hvordan du som arbeidsgiver håndterer sykmeldinger trinn for trinn.
Hva står det i sykmeldingen?
I arbeidsgivers eksemplar av sykmeldingen får du svar på:
- Om den ansatte er helt eller delvis sykmeldt
- I hvilket tidsrom den ansatte er sykmeldt.
- Om den som har skrevet sykmeldingen har innspill til deg om tilrettelegging for at arbeidstakeren skal komme raskest mulig tilbake i arbeid.
Medisinske opplysninger er utelatt i ditt eksemplar av sykmeldingen.
Hvis du har berettiget mistanke om at den ansatte ikke er syk eller skadet, kan du betvile sykmeldingen.
Sykmelding trinn for trinn
Det er fem trinn knyttet til det å håndtere en sykmelding.
1. Tilganger
Virksomheten gir tilganger i Altinn til den/de som skal håndtere sykmeldinger, for eksempel HR/lønn.
Følgende roller har tilgang automatisk, og kan også gi tilgang til andre:
daglig leder / administrerende direktør
styrets leder
innehaver
komplementar
deltaker med delt ansvar
deltaker med fullt ansvar
bestyrende reder
norsk representant for utenlandsk enhet
bostyrer
Du ser tilgangene dine i Altinn under «Profil» og «Skjema og tjenester du har tilgang til». Hvis du mangler rettigheter, må du få dem tildelt.
Her kan du lese mer om tilgang til NAVs tjenester via Altinn.
2. Den ansatte sender sykmelding
Den ansatte finner sykmeldingen sin på nav.no og sender den til arbeidsgiver. Medisinske opplysninger er utelatt i arbeidsgivers eksemplar av sykmeldingen.
3. Svar på hvem som er nærmeste leder
Virksomheten svarer på hvem som er nærmeste leder for den ansatte i Altinn-skjemaet «Sykmelding - oppgi leder». Når du melder inn nærmeste leder, får nærmeste leder
- nyttige verktøy for å følge opp den sykmeldte
- viktige påminnelser om sykmeldinger, søknader og andre hendelser i sykefraværet
Virksomheten får ikke spørsmål om nærmeste leder hvis det allerede er registrert en nærmeste leder for den sykmeldte.
Ved senere sykmeldinger vil den ansatte få et spørsmål om den som er meldt inn, fortsatt er nærmeste leder. Hvis den ansatte svarer nei, får virksomheten nærmeste leder-spørsmålet på nytt i Altinn. Nærmeste leder kan også gjøre denne endringen.
Når nærmeste leder er registrert, kan lederen logge inn på Dine sykmeldte på nav.no og finne det som handler om egne medarbeidere.
4. Forskuttering av lønn
I skjemaet "Sykmelding - oppgi leder" skal du også krysse av for om dere skal forskuttere lønn etter arbeidsgiverperioden eller ikke. Hvis du krysser av for at du forskutterer lønn, får du en kopi av søknaden om sykepenger.
Når du sender inn inntektsmeldingen, vil du igjen bli spurt om forskuttering av lønn. Svaret du gir når du sender inntektsmeldingen er avgjørende for hvor NAV utbetaler pengene.
Hvis du vil endre svaret om forskuttering, må du sende inntektsmeldingen på nytt.
5. Nærmeste leder får e-post
Nærmeste leder får en e-post fra NAV om at det har kommet en sykmelding, logger inn og finner sykmeldingen på nav.no. Sykmeldingen ligger på www.nav.no/dinesykmeldte.
Vanlige problemstillinger
For å finne sykmeldinger og skjemaet for nærmeste leder i Altinn må du ha de riktige tilgangene og se i riktig innboks, og den ansatte må ha sendt inn sykmeldingen.
Tilganger
Du trenger tilgang i Altinn (for bedriftsnummeret) til tjenestene «Sykmelding» og/eller «Sykmelding – oppgi leder».
Disse rollene har automatisk tilgang.
Innboks
Sykmeldingene og skjemaene kommer til meldingsboksen for det bedriftsnummeret (den underenheten) som den ansatte er registrert på via a-meldingen, ikke det juridiske organisasjonsnummeret.
Du finner riktig underenhet i Altinn ved å velge "Vis alle aktører" og deretter huke av for "Se alle underenheter".
Dette må den ansatte gjøre
Hvis du ikke finner sykmeldingen eller skjemaet, kan du be den ansatte om å sjekke disse punktene.
Av hensyn til personvernet har vi ikke lov til å dele informasjon om en sykmeldt med andre enn den virksomheten har oppgitt som nærmeste leder.
Det er tre måter å endre nærmeste leder på:
- Den sykmeldte svarer "nei" på spørsmålet om det er riktig leder. Hvis den ansatte fortsatt er sykmeldt (eller det ikke er mer enn 7 dager siden), sender vi nytt skjema til virksomhetens innboks i Altinn.
- Tidligere leder melder i fra på nav.no/dinesykmeldte at vedkommende ikke er leder for den sykmeldte. Da sender vi også nytt skjema.
- Virksomheten kan gjøre endringen i Altinn-skjemaet som har blitt brukt tidligere. Det ligger i virksomhetens arkiv i Altinn.
Nytt skjema sendes til virksomhetens innboks i Altinn med én gang den sykmeldte eller nærmeste leder har gitt beskjed om at det er feil leder.
Tips ved lederbytte:
- Få oversikt over hvem lederen har oppfølgingsansvar for.
- Finn ut hvem av disse som er sykmeldt.
- Send inn skjemaet på nytt kun for de som er sykmeldt nå.
Virksomheten trenger ikke registrere ny leder for alle ansatte som har hatt vedkommende som nærmeste leder, bare de som er sykmeldt når lederskiftet skjer.
Nå er sykmelding er mer enn fire måneder gammel forsvinner den fra nav.no/dinesykmeldte. Når en ansatt har vært frisk i mer enn fire måneder, forsvinner også vedkommende fra nav.no/dinesykmeldte.
Hvis det meldes inn en ny leder midt i et sykefraværstilfelle, så fjernes sykmeldingen fra den tidligere lederens side. Ny leder får tilgang til sykmeldinger for sine ansatte som er sykmeldt nå.
Hvis du har fått feilmelding om at fødselsnummeret og etternavnet på nærmeste leder ikke stemmer med Folkeregisteret, kan det ha flere årsaker:
- Virksomheten har kopiert fødselsnummeret eller navnet på lederen og fått med et mellomrom foran eller bak nummeret eller navnet.
- Navnet i personalsystemet kan være stavet annerledes enn i Folkeregisteret.
- Det som fremkommer som mellomnavn i personalsystemet kan være en del av etternavnet i Folkeregisteret.
- Lederen har nylig fått tildelt norsk fødselsnummer etter å ha hatt d-nummer.
Det er ikke mulig å melde inn nærmeste ledere som ikke har et norsk fødselsnummer eller d-nummer. I slike tilfeller kan virksomheten melde inn en stedfortreder med norsk fødselsnummer, for eksempel en som jobber i HR/lønn eller daglig leder.
Som hovedregel kreves det én sykmelding, én søknad og én inntektsmelding for hvert arbeidsforhold. Dette gjelder også dersom en ansatt har flere stillinger under samme virksomhetsnummer, men er registrert med ulike arbeidsforhold.
Noen ansatte har en fast stillingsprosent og jobber på timesbasis innenfor samme avdeling med samme arbeidsoppgaver. Da er det nok med én sykmelding og én søknad.
Hvis det trengs flere sykmeldinger, må den ansatte ta kontakt med den som skrev sykmeldingen.
For nærmeste leder
Du får bare varsel hvis den ansatte har valgt å benytte den digitale sykmeldingen og sendt den til arbeidsgiveren. For at du skal kunne motta varsel om nye saker på nav.no/dinesykmeldte, må kontaktinformasjonen din ha blitt meldt inn fra virksomheten du jobber i. Finn ut hvem i virksomheten som melder inn ledere, og be om at de endrer kontaktinformasjonen din hvis du ønsker meldingene til en annen adresse.
For andre i virksomheten
HR/lønn og daglig leder kan også få varsel. Dette kan virksomheten abonnere på i Altinn.
Ikke alle ansatte kan bruke digital sykmelding. Da vil du heller ikke få varsel. Slik håndterer du papirsykmeldinger.
Sjekk om du har registrert korrekt kontaktinformasjon i Altinn. Se hvordan du legger inn kontaktinformasjon.
Den som er sykmeldt krysser av for hvilken arbeidsgiver sykmeldingen skal sendes til. Valgmulighetene den ansatte får er hentet fra Aa-registeret.
Den ansatte kan da se og velge alle arbeidsforhold siste 4 måneder. Som arbeidsgiver kan du derfor få sykmelding fra en tidligere ansatt. Ta da kontakt med den tidligere ansatte og fortell at sykmeldingen er sendt feil. Hvis den tidligere ansatte har fått en ny arbeidsgiver, må vedkommende be legen om ny sykmelding.
Legen skriver inn navnet på arbeidsgiveren i et fritekstfelt. Av og til hender det at en tidligere arbeidsgiver "henger igjen" og at legen overser dette. Den ansatte kan likevel sende sykmeldingen til riktig arbeidsgiver fra nav.no, fordi det kommer opp en liste med arbeidsgiverne som den ansatte er registrert hos i Aa-registeret.
Sykmeldinger og søknader slettes ikke automatisk fra Altinn. De blir liggende i virksomhetens meldingsboks inntil noen eventuelt velger å slette dokumentene. Les mer om hvordan du håndterer innboksen i Altinn her.
Sykmeldinger og søknader kan enkelt søkes opp ettersom den ansattes navn og fødselsnummer vises i tittelfeltet. Titlene er søkbare, og du kan dermed søke etter navn eller fødselsnummer.
Hvis sykmeldingen er tilbakedatert, innebærer det at den som har sykmeldt pasienten, kan dokumentere overfor NAV at det har vært forutgående kontakt med pasienten. Datoen for tilbakedateringen vil i så fall vises for deg.
Meldinger når noe skjer
Virksomheten får melding når det skjer noe nytt i et sykefravær. Hvilke meldinger man får, avhenger av rollen man har:
Har du tilgang i Altinn til sykmeldinger, søknader om sykepenger og brev om dialogmøte?
Da får du melding når
- den ansatte sender inn en ny sykmelding
- den ansatte sender inn en ny søknad om sykepenger
- den ansatte ikke har sendt inn søknad etter 21 dager
- nærmeste leder ikke er registrert, og NAV-kontoret sender brev om dialogmøte: innkalling, endring, avlysning og referat
Meldingen kommer som SMS og/eller e-post avhengig hva man har valgt i varslingsinnstillingene i Altinn.
Er du nærmeste leder?
Da får du melding når
- den ansatte sender inn en ny sykmelding
- den ansatte sender inn en ny søknad om sykepenger
- den ansatte ikke har sendt inn søknaden om sykepenger innen 14 dager etter at den ble tilgjengelig
- den ansatte har startet på eller sendt oppfølgingsplanen til godkjenning
- vi spør om behovet for dialogmøte (kommer i uke 17 av sykefraværet)
- NAV-kontoret sender melding om dialogmøte: innkalling, endring, avlysning og referat
- NAV varsler ikke når det blir satt unntak fra dialogmøte
- Leder varsles når arbeidstaker har sendt en oppfølgingsplan til godkjenning
Nærmeste leder får melding til e-postadressen som er oppgitt på skjemaet «Sykmelding – oppgi leder» i Altinn.
Film og demoer
Disse ressursene går i dybden om sykmeldingsrelaterte temaer.