Kort om forsikring for små bedrifter
Arbeidsgivere kan forsikre seg mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Se hvilken forsikring NAV kan tilby små bedrifter.
Kort om forsikring for små bedrifter
Arbeidsgivere kan forsikre seg mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden. Se hvilken forsikring NAV kan tilby små bedrifter.
Hvem kan forsikre seg?
Som arbeidsgiver kan du forsikre deg hvis
- de samlede lønnsutbetalingene i året før ikke overstiger 40 ganger grunnbeløpet
- lønnsutbetalingene dine blir meldt til a-inntekt hver måned
Hvordan regner NAV ut premien?
Premiegrunnlaget beregnes ut fra bedriftens samlende lønnsutbetalinger som er innmeldt til a-ordningen/a-inntekt.
Hva skjer i forsikringsåret?
Forsikringsåret går fra 1. juli til 30. juni og arbeidsgiveren betaler premien forskuddsvis per kvartal med et foreløpig beløp.
Arbeidsgiveren betaler en forsikringspremie som NAV fastsetter i prosent av de samlede lønnsutbetalingene i det kalenderåret som utløper midt i forsikringsåret (premiegrunnlaget).
Premiesatsen for forsikringen finner du i vedlegg 3 til Kapittel 8 i folketrygdloven (lovdata.no).
NAV avregner forsikringsåret i det fjerde kvartalet, som er perioden fra 1. april til 30. juni. NAV innhenter opplysninger om bedriftens samlede lønnsutbetalinger fra a-ordningen og avregner forsikringspremien etter denne.
Eksempel
Forsikringsåret går fra 1. juli 2021 – 30. juni 2022. NAV avregner forsikringsåret ut fra de samlede lønnsutbetalingene som hentes fra a-ordningen for kalenderåret 2021.
Når opphører forsikringen?
Forsikringen opphører
- ved utgangen av det kvartalet arbeidsgiveren sier den opp skriftlig
- ved utgangen av det kvartalet arbeidsgiveren har betalt premie, hvis arbeidsgiveren ikke betaler premie for neste kvartal
- ved utgangen av forsikringsåret (30.juni), hvis samlede lønnsutbetalinger for foregående kalenderår overstiger 40 ganger folketrygdens grunnbeløp med minst 10 prosent
- fra den dag virksomheten opphører
Arbeidsgiveren kan ikke bli gjenopptatt i forsikringsordningen før det er gått minst ett år.
Hva er fristen for å søke om refusjon?
Arbeidsgiveren kan få refundert sykepenger i arbeidsgiverperioden for opptil 3 måneder før den måneden NAV mottok søknaden. Arbeidsgiveren bør derfor fortløpende sende inn søknadene, for å unngå at fravær i arbeidsgiverperioden blir foreldet.
Hva kan du få refundert?
Arbeidsgiveren får refundert utgiftene sine til sykepenger ved fravær utover 3 kalenderdager. Det er et krav at fraværet i refusjonsperioden er dokumentert med legeerklæring.
NAV refunderer ikke sykepenger av inntekter som overstiger 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Forsikringen dekker ikke omsorgspenger ved barns sykdom.
Arbeidsgiveren får utbetalt feriepenger av refunderte sykepenger i arbeidsgiverperioden i slutten av mai året etter sykefraværet.
Slik søker du om opptak i forsikringsordningen
Arbeidsgiveren søker om forsikring på skjema NAV 08-21.05. Forsikringen trer i kraft fra begynnelsen av neste kvartal og den omfatter alle ansatte.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Hvilken informasjon finner du på fakturaene?
Informasjon på fakturaene til små bedrifter.
For å kunne avregne siste termin for forsikringsåret, er vi avhengig av at du sender oss dokumentasjon på bedriftens samlede lønnsutgifter i foregående kalenderår.
Send oss kopi av Årsoppgave for arbeidsgiveravgift RF-1025 så snart som mulig og senest innen 1. mars, så unngår du at forsikringen din opphører 31. mars.
Du finner utfyllende informasjon om RF-1025 på skatteetaten.no
Hvis du ønsker å klage på vedtak om forsikring, må du sende skriftlig klage til NAV.
Klagen sendes til NAV Arbeid og ytelser Karmøy, Skulegata 4, 4200 Sauda.
Hvis du får innvilget forsikring, blir faktura sendt via altinn.no. Du kan også tegne E-faktura. Du finner mer informasjon om E-faktura på side 2 på fakturaen din.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som svarer deg. Du kan også be Frida om å få snakke med en veileder (hverdager kl. 9–15).
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg