Om Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret (Aa-registeret)
Oppdatert 29. september 2023
Aa-registeret er et grunndataregister over arbeidsforhold i Norge som NAV eier og forvalter.
Innhold
Aa-registeret er et grunndataregister over arbeidsforhold i Norge som NAV eier og forvalter.
Hva er Aa-registeret?
Aa-registeret viser alle arbeidsforhold i Norge, med noen få unntak (lovdata.no). Det er NAV som eier og forvalter dataene i registeret.
Registeret ble opprettet i 1978 da sykelønnsordningen ble innført:
1978 - Aa-registeret blir opprettet
2011 - Registeret ble utvidet til å gjelde også maritime arbeidsforhold
2015 - a-ordningen blir innført, med felles rapportering av arbeidsforhold og inntektsopplysninger til Skatteetaten, SSB og NAV.
2021 - Frilansere blir en del av registeret
Hvem kan bruke registeret?
Arbeids- og velferdsetaten og andre offentlige eller private aktører som har behov for opplysninger om arbeidsforhold for å løse offentlige oppgaver, kan bruke registeret.
De fleste offentlige etater i staten, kommunene og fylkene bruker registeret.
NAV
NAV bruker opplysningene i Aa-registeret til blant annet å
- behandle søknader om pengestøtter
- utbetale og refundere sykepenger og foreldrepenger
- arbeide for å redusere sykefravær
- forebygge og avdekke trygdemisbruk
- lage statistikk
Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet bruker registeret når de gjør tilsyn med lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidstilsynet trenger også registeret for å kunne utstede HMS-kort til ansatte i bygg, anlegg og renhold (Arbeidstilsynet).
Politiet
Politiet bruker registeret i politioppgaver og i rollen som namsmann ved tvangsforretninger.
Pensjonsleverandører
Pensjonsleverandører har tilgang til Aa-registeret for å beregne obligatorisk tjenestepensjon (OTP) for ansatte i virksomheten. Hvis opplysningene i registeret er feil eller mangelfulle, kan det gi feil i både beregning av pensjon og pensjonsutbetaling.
Arbeidsgivere har meldeplikt til registeret
Meldeplikten
Arbeidsgivere og oppdragsgiver har plikt til å rapportere sine arbeidstakere og frilansere til Aa-registeret via a-meldingen (skatteetaten.no).
Her kan du lese mer om meldeplikten og hvilke arbeidsforhold som skal rapporteres:
Innsyn for arbeidsgivere og privatpersoner
Innsyn for arbeidsgivere
Arbeidsgivere har innsyn i arbeidsforhold de selv har rapportert til Aa-registeret. Innsynstjenesten viser
- ansettelsesforhold rapportert etter 1. januar 2015
- frilansoppdrag rapportert etter 1. januar 2020
Se arbeidsforhold i virksomheten din
Innsyn for privatpersoner
Privatpersoner har innsyn i sine egne arbeidsforhold i Aa-registeret. Arbeids- og oppdragsgivere har plikt til å sende informasjon om arbeidsforholdet du har hatt hos dem. Les mer og se dine arbeidsforhold.
Tjenester for offentlige og private aktører
Hvis du er en offentlig eller privat aktør med riktig hjemmel for å løse en offentlig oppgave, kan du søke om tilgang.
Aa-registeret har tre ulike tjenester for å hente data:
- Integrert oppslag (API)
- Web-oppslag for offentlige aktører
- Uttrekk
De to første er standardløsninger som tilbys gratis. Den siste er skreddersydde uttrekk der du må betale utviklingskostnader til NAV.
Søk om tilgang
Du må ha Altinn-rettigheter for å kunne søke. For å få riktig Altinn-rettighet, må Enhetsregisteret ha registrert deg i relevant rolle (Brønnøysundregisteret).
Se mer informasjon om de ulike tjenestene, Altinn-rettigheter, roller i Enhetsregisteret og hvordan du søker om tilgang:
Brukerstøtte
Når du har fått tilgang til Aa-registeret, får du også tilgang til tjenesten brukerstøtte. Her kan du stille spørsmål, melde om feil og endringsønsker og ha dialog med brukerstøtte.
Også hvis du er en aktør som ønsker tilgang eller har spørsmål om Aa-registeret, kan du bruke tjenesten hvis du har riktig rolle i Enhetsregisteret. Les mer om brukerstøtte: