Til deg som er arbeidsgiver for funksjonsassistenten
Som arbeidsgiver for en funksjonsassistent, er det du som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav til NAV.
Som arbeidsgiver til en funksjonsassistent vil du få tilsendt kopi av vedtaksbrevet og tilskuddsbrevene fra NAV.
Tilskuddsbrev og utfylling av refusjonskrav
NAV sender tilskuddsbrev fire ganger i året. Alle tilskuddsbrev fra NAV sendes elektronisk i Altinn til tiltaksarrangøren. Det er arbeidsgiveren til den som har fått innvilget funksjonsassistanse som er oppført som tiltaksarrangør.
Som arbeidsgiver til en funksjonsassistent, er det du som har ansvaret for å sende inn refusjonskrav til NAV.
Frist for å sende inn refusjonskrav står på tilskuddsbrevene fra NAV, som du får tilsendt kopi av. Denne fristen er endelig.
Refusjonskrav sendes inn på eget skjema. NAV-enhet må velges når du henter refusjonskravet og her skal NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal velges. Husk å fylle inn informasjon om bedriftsnummer og deltaker. Denne informasjonen står på tilskuddsbrevene du får kopi av.
NAV kan refundere kostnader ved bruk av funksjonsassistanse inntil tilskuddsbeløpet. Du skal kun kreve refusjon for timer som faktisk er brukt til funksjonsassistanse, se informasjon om fravær under. Refusjonskravet må ha dokumentasjon på lønnsutgiftene til assistansen, eventuelt timene som er benyttet til funksjonsassistanse.
Arbeidsreiser
Funksjonsassistenten kan også assistere på arbeidsreiser.
Selv om vedtaket omfatter bruk av funksjonsassistanse ved arbeidsreiser, må likevel den enkelte arbeidsreise som hovedregel godkjennes av NAV Hjelpemiddelsentral før reisen gjennomføres.
Det må sendes inn en oversikt over hva reisen gjelder, med antatte reise- og oppholdsutgifter, til NAV Hjelpemiddelsentral i forkant av reisen.
Opplysningene skal sendes til hjelpemiddelsentralen i det fylket arbeidstakeren som har funksjonsassistent bor i.
For å få refusjon må alle reise- og oppholdsutgifter dokumenteres, når refusjonskrav sendes inn etter reisen.
Dersom reisevirksomheten er forutsigbar og jevn, kan NAV gi vedtak på et fast beløp som skal dekke reisekostnader i en gitt periode.
Ferie
NAV refunderer feriepenger ved hvert refusjonskrav.
Lønn ved ferieavvikling dekkes derfor ikke og det må trekkes for minimum 4 uker (lovpålagt ferie) når arbeidstaker med funksjonsassistanse avvikler sin ferie.
Sykefravær
NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Når arbeidstaker er syk
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når arbeidstaker faktisk er på arbeid.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter dersom assistenten ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver (i inntil 16 dager)
- Der arbeidstaker har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan ikke benyttes utover sykmeldingsgraden. Ønsker arbeidstaker å «prøve seg» i jobb igjen må sykmeldingsprosenten reduseres tilsvarende.
Når funksjonsassistenten er syk
- Arbeidstaker må få sitt behov for assistanse dekket.
- NAV dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager.
- NAV kan dekke lønn til «vikar-assistent» i inntil 16 dager.
Permittering
NAV kan gi refusjon for lønnskostnader til avtalt assistanse ved fravær i inntil tre sammenhengende uker, også ved permittering.
Ved permittering er det viktig at du vurderer om assistenten også skal permitteres. Dette bør gjøres raskt, slik at du ikke må lønne en funksjonsassistent som ikke har arbeid.
NAV kan bare dekke lønnsutgifter i inntil tre uker fra den dagen arbeidstaker med funksjonsassistanse blir permittert.
Meld fra ved endring
Kontakt NAV Hjelpemiddelsentral i arbeidstakerens fylke dersom:
- det er behov for flere eller færre timer med assistanse enn innvilget
- det er langvarig fravær
- arbeidsforholdet avsluttes
- det er andre endringer.