Dette kan du ha rett til
Har mistet noen i nær familie
Om pengestøtter og rettigheter når du har mistet en ektefelle, en samboer, et barn, en forelder eller noen andre som har stått deg nær.
Er du nær pårørende?
Når en person dør, blir utbetalinger som den avdøde har fått fra Nav stanset. Pensjon og uføretrygd fra folketrygden blir utbetalt til og med dødsmåneden.
Vanligvis får Nav automatisk melding fra Folkeregisteret om dødsfallet.
Hvis du er usikker på om Nav har fått melding om at en av dine nærmeste er død, melder du dødsfallet til Nav på telefon 55 55 33 34. Det gjelder både for dødsfall i Norge og i utlandet.
Når dødsfallet skjer i utlandet, trenger Nav kopi av dødsattesten, fordi myndighetene i utlandet ikke alltid sender den til Nav. Kopi av dødsattesten sendes til
- Nav familie- og pensjonsytelser, postboks 6600 Etterstad, 0607 Oslo
Hvis du også oppgir navn og adresse på den personen som skal være ansvarlig for dødsboet, er det til god hjelp for Nav.
For at Nav skal kunne betale ut eventuelle pengebeløp, må du oppgi kontonummer, legge ved kopi av skifteattesten og fullmakt fra alle arvingene. Skjema for fullmakt finner du på domstol.no. Informasjonen sender du til
- Nav økonomi pensjon, postboks 6600 Etterstad, 0607 Oslo
Hvis ektefellen eller den registrerte partneren din fikk tjenestepensjon fra Statens pensjonskasse (SPK), kan du ha rett til etterbetaling av pensjon.
Hvis du ønsker at etterbetaling av pensjonen blir utbetalt til den avdødes bankkonto, trenger du ikke gjøre noe.
Hvis du er gjenlevede ektefelle, gjenlevende separert eller gjenlevende partner, kan du få etterbetalingen til kontonummeret som er registrert på deg hos Nav. Du ser kontonummeret ditt under Personopplysninger når du logger inn på Min side.
Hvis du vil ha utbetaling til denne kontoen, kan du kontakte oss på telefon 55 55 33 34 eller sende oss en melding.
Du kan også ha flere rettigheter, se spk.no for informasjon til etterlatte.
Andre pårørende og etterbetaling av pensjon
Er du en annen pårørende enn ektefelle/partner og har fått brev om etterbetaling av pensjon fra Statens pensjonskasse?
Hvis du ønsker at etterbetaling av pensjonen blir utbetalt til den avdødes bankkonto, trenger du ikke gjøre noe.
Hvis du ønsker at etterbetaling av pensjonen skal skje til en annen konto enn den avdødes må du sende oss:
- hvilken bankkonto utbetalingen skal sendes til
- kopi av skifteattest
- kopi av fullmakter fra øvrige arvinger
Dette må sendes som brev i posten, da det ikke er mulig å bruke digitale tjenester når forholdet gjelder en avdød.
Adressen er:
Nav økonomi pensjon
Postboks 6600 Etterstad,
0607 Oslo
Merk dokumentene med den avdødes fødselsnummer.
Andre tjenestepensjonsordninger kan ha andre regler for utbetaling av pensjon etter dødsfall. Ta kontakt med den aktuelle pensjonsordningen for mer informasjon.
Er du arving, kan du ha krav på å få fastsatt boets skatt på forhånd, slik at du slipper å vente til neste år før skatteoppgjøret er ferdig (forhåndsfastsetting).
Henvend deg ved å sende brev i posten til Nav hvis du som pårørende, advokat eller representant for et dødsbo trenger informasjon for å kreve at Skatteetaten skal forhåndsfastsette skatten for den avdøde.
Sammen med brevet sender du kopi av skifteattest og kopi av fullmakter fra øvrige arvinger.
Adressen er:
Nav økonomi pensjon
Postboks 6600 Etterstad,
0607 Oslo
Merk dokumentene med den avdødes fødselsnummer.
Det kan ta 2 uker før du mottar brev med informasjon til forhåndsfastsetting.
Pensjon og uføretrygd
Du kan sende henvendelser om pensjon og uføretrygd til
- Nav økonomi pensjon, postboks 6600 Etterstad, 0607 Oslo
Nav økonomi pensjon sender brev til pårørende / representanter for dødsboet med nødvendige opplysninger til forhåndsfastsetting i løpet av rundt 3 uker.
Ta kontakt med Nav på telefon 55 55 33 34 hvis du har spørsmål.
Hvis dødsfallet skjer i utlandet, kan det gå tid før pensjonsutbetalinger blir stoppet. Som pårørende kan du ta kontakt med Nav for å stoppe utbetalingene.
Andre ytelser
Gjelder det andre former for pengestøtte fra Nav, kan du sende en henvendelse til
- Nav økonomi stønad, postboks 354 8601 Mo i Rana
Ta kontakt med Nav på telefon 55 55 33 33 hvis du har spørsmål.
Hjelpemidler
Hjelpemidlene skal leveres tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i, som vil organisere dette for deg. Gi også beskjed til kommunen hvis du har hjelpemidler som skal demonteres. Kommunen gir videre beskjed til Nav hjelpemiddelsentral, som kan avtale tidspunkt for demontering. Nav tetter hull og flikker sår i veggen som er forårsaket av monteringen, men dekker ikke istandsetting av boligen utover dette.
Bilstønad
Hvis avdøde hadde bilstønad fra Nav, må det foretas et gjeldsoppgjør. Ta kontakt med Nav bilsenter.
Pengestøtte til etterlatte
Når ektefellen, samboeren eller partneren din dør, kan du ha rett til pengestøtte som etterlatt.
Hvis du får alderspensjon
Da kan du ha rett til gjenlevenderett i alderspensjonen.
Hvis du er mellom 18 og 67 år
Hvis du blir etterlatt kan du ha rett til omstillingsstønad. Stønaden sikrer deg inntekt hvis du har mistet ektefelle, partner eller samboer med felles barn.
Du kan ikke få stønaden hvis du allerede får alderspensjon.
Gjenlevendepensjon og overgangsstønad til gjenlevende
Disse pengestøttene skal fases ut og erstattes av omstillingsstønad, så du kan ikke lenger søke om dem. Hvis du allerede får eller har søkt, finner du informasjon her: gjenlevendepensjon og overgangsstønad til gjenlevende.
Har dere barn sammen?
Da kan du også ha rett til andre støtteordninger:
Barn som har mistet en eller begge foreldrene, får barnepensjon. Pensjonen skal sikre barnet inntekt til livsopphold.
Tar du utdanning eller søker jobb?
Da kan du ha rett til støtte til barnepass og utgifter du har i forbindelse med utdanning eller jobbsøking.
Hvis du får uføretrygd
Da kan du ha rett til et gjenlevendetillegg i uføretrygden.
Hvis du er etterlatt etter en krigspensjonist
Etterlatte etter krigspensjonister kan ha rett til etterlattepensjon beregnet ut fra den avdødes krigspensjon.
Har du mistet barnet ditt?
Å miste et barn er noe av det vondeste man kan oppleve. Da kan det være vanskelig å holde oversikt over hva det betyr overfor pengestøtter du har, eller kan få, fra Nav.
Pengestøtter som du får for barnet vil enten stanses eller endres i forbindelse med dødsfallet. For eksempel vil barnetrygd for barnet stanses fra måneden etter dødsfallet. Hvis du får foreldrepenger eller pleiepenger vil du normalt ha rett til å beholde dem en periode etter dødsfallet.
Nav vil sende deg brev om endringer i pengestøtter i løpet av 14 dager etter dødsfallet.
Hvis du mister et barn i 22. svangerskapsuke eller senere, kan du få utbetalt engangsstønad hvis du søker om dette.
Hvis det er dødfødte tvillinger, får du som mor utbetalt engangsstønad for hvert av barna.
Alle levendefødsler før 22. svangerskapsuke gir rett til engangsstønad, også hvis barnet ditt dør kort tid eller rett etter fødselen. Er barnet dødfødt før 22. svangerskapsuke, gir det ikke rett til engangsstønad.
Har du som mor søkt foreldrepenger, men saken din er ikke behandlet ennå? Da kan du trekke søknaden og i stedet søke engangsstønad. Hvis søknaden din om foreldrepenger er behandlet og du har fått et vedtak, kan du ikke endre til engangsstønad, selv om barnet ditt dør.
Du kan trekke søknaden om foreldrepenger ved å skrive til oss.
Registrering av farskap
Hvis mor ikke var gift når barnet ble født, skal farskapet fastsettes gjennom erklæring eller dom. Dere kan sende en farskapserklæring for barnet dere mistet. Dette kan gjøres digitalt innen 6 måneder etter fødsel, når barnet har fått personnummer i Folkeregisteret.
Du kan få foreldrepenger i opptil 30 stønadsdager etter at barnet døde. Hvis det er mindre enn 30 stønadsdager igjen av stønadsperioden, får du foreldrepenger for de dagene som gjenstår.
Hvis en tvilling dør, beholder du 6 uker av flerbarnsukene. Deretter får du en stønadsperiode som for ett barn.
Hvis en trilling dør, beholder du 6 uker av flerlingeukene. Deretter får du en stønadsperiode som for tvillinger.
Har du valgt 80 prosent foreldrepenger, og barnet dør innen 6 uker etter fødselen eller adopsjonen, endres satsen til 100 prosent. Det er fordi hensikten med den satsen som er valgt, altså en lengre stønadsperiode, ikke lenger er til stede.Mister du ektefellen/samboeren/partneren din mens dere mottar foreldrepenger, kan du som blir alene om omsorgen ta ut den delen av den stønadsperioden som er igjen. Du kan søke om endring av uttak.
Hvis det pleietrengende barnet dør mens du får pleiepenger, får du beholde pleiepengene en periode etter dødsfallet. Nav vil sende deg et nytt vedtak om dette. Hvis du får pleiepenger etter dødsfall og går tilbake i jobb, er det viktig at du informerer oss om det.
Du kan også ha rett til pleiepenger fra samme dag som barnet døde, hvis det hadde behov for kontinuerlig tilsyn og pleie i tiden før dødsfallet.
Som enslig forsørger er man gjerne mer sårbar for uventede endringer i økonomien, i tillegg til at man står i en vond livssituasjon hvis man mister sitt barn.
Hvis du får overgangsstønad fra Nav og mister barnet, kan du fortsette å få stønaden i en omstillingsperiode i inntil 3 måneder. Det er da ikke krav om at du må være i arbeidsrettet aktivitet. Du trenger ikke å søke om dette, vi revurderer stønaden innen 14 dager etter dødsfallet.
Hvis du fortsatt er alene om omsorgen for andre barn, kan du ha rett til videre overgangsstønad og utvidet barnetrygd.
Andre stønader knyttet til barnet stanser vanligvis fra måneden etter dødsfallet, dette gjelder blant annet stønad til barnetilsyn og bidragsforskudd.
Må jeg informere Nav om dødsfallet?
Nav får beskjed om dødsfallet fra Folkeregisteret, du trenger derfor vanligvis ikke gi beskjed til oss.
Du må likevel ta kontakt hvis:
- du får arbeidsavklaringspenger, dagpenger eller tiltakspenger.
- barnet døde i utlandet.
- du får pengestøtte for barnet, som du ikke har fått brev om innen 14 dager. Dette kan for eksempel være brev om barnetrygd, barnetillegg, bidragsforskudd og lignende.
Kostnader ved gravferd
Du kan ha rett til gravferdsstønad for nødvendige utgifter til begravelse for barnet.
Hvis dere som foreldre ikke bor sammen, skal eventuelle nødvendige kostnader som ikke dekkes av gravferdsstønaden deles mellom dere. Dere kan avtale dette privat eller søke om at Nav fastsetter bidrag for særlige utgifter.
Har du mistet en eller begge foreldrene dine?
Da kan du få barnepensjon som sikrer deg en inntekt til du er 20 år.
Før 1. januar 2024 ble barnepensjon innvilget til og med 18 år, men i noen tilfeller til fylte 20 år eller 21 år.
Har du tatt vare på en som står deg nær?
Tar du vare du en person som står deg nær og er i livets siste fase? Du kan få pleiepenger hvis du må være borte fra arbeid.
Du kan ha rett til pengestøtte hvis du er en tidligere familiepleier. En familiepleier har hatt tilsyn og pleie av personer som har stått nære.
Er du tidligere familiepleier, kan du også har rett til tilleggsstønader hvis du gjennomfører utdanning for å komme i eller beholde arbeid.
Omsorgsopptjening
Du kan få omsorgsopptjening hvis du tar deg av syke, funksjonshemmede eller eldre personer. Omsorgsopptjening er en ordning som bidrar til at du kan få høyere pensjon når du blir pensjonist. Se hva som kan gi rett til omsorgsopptjening.
Skjedde dødsfallet nylig?
Den som dekker utgiftene til gravferden, kan søke om støtte. Økonomien til gjenlevende og den avdøde avgjør om du får støtte.
Du kan få støtte til nødvendige utgifter i forbindelse med gravferd.
Hvis båren må transporteres langt i Norge eller dødsfallet skjer under et midlertidig opphold i et annet nordisk land, kan du ha rett til støtte til transporten.
Har du økonomiske problemer?
Har du problemer med å betale nødvendige utgifter? Du kan søke om økonomisk sosialhjelp til å betale levekostnader. Dette kan for eksempel være utgifter til mat, bolig, tannlege, briller, eller klær.
Vi kan også gi råd og veiledning om økonomien din. Målet med rådgivningen er at du skal bli i stand til å styre økonomien din selv. Tjenesten er gratis.
Trenger du råd og veiledning?
Du har rett til opplysning, råd og veiledning fra Nav. Du må vanligvis selv ta kontakt med Nav-kontoret ditt. Da vil Nav-kontoret tilby deg en samtale.
Andre som kan hjelpe
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida. Du kan be Frida om å få chatte med en veileder (hverdager 09.00–15.00).
Alltid åpen
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 2 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Oppdatert 22.09.2025