Pengestøtte
Særbidrag (tidligere bidrag til særlige utgifter)
Særbidrag (tidligere bidrag til særlige utgifter) dekker ekstrautgifter som ikke dekkes av det vanlige barnebidraget, som for eksempel konfirmasjon, briller eller tannregulering.
Hvem kan få?
Den av dere som har hatt ekstrautgifter som ikke dekkes av det vanlige barnebidraget, kan ha rett til særbidrag.
Hvis du er over 18 år og går på videregående skole, kan du ha rett til særbidrag fra foreldrene dine så lenge du også har rett til vanlig barnebidrag.
Særbidrag er i utgangspunktet en privat sak, og dere kan selv bestemme hvordan dere skal dele på de ekstrautgiftene som er oppstått.
Hvis dere av ulike grunner ikke kommer til enighet, kan den som har hatt ekstrautgifter søke om at Nav fastsetter et beløp som den andre parten skal betale. Det er altså ikke Nav som betaler utgiftene.
Hva kan du få?
Særbidraget skal gå til nødvendige ekstra utgifter og kommer i tillegg til det ordinære barnebidraget.
Tannregulering, konfirmasjon, briller og linser er eksempler på særlige utgifter. Nødvendige utgifter til vedlikehold, utskiftning og fornyelse kan også fordeles ved et ekstra bidrag, for eksempel til briller og linser.
Utgiftene skal svare til en nøktern standard.
Du kan ikke søke om særbidrag til utgifter som det ordinære bidraget er ment å dekke. Det gjelder for eksempel utgifter til sportsutstyr, musikkinstrumenter, reiser og andre fritidsaktiviteter.
Minstebeløp for å søke
For å søke om særbidrag, må utgiftene være over 2 010 kroner (gjelder fra 1. juli 2025). Utgifter under minstebeløpet blir ikke godkjent.
Minstebeløpet tilsvarer satsen for forhøyet bidragsforskudd.
Utgiftene skal fordeles mellom foreldrene i forhold til hvor store inntekter dere har. Hvis barnet har egen inntekt over 60 300 kroner, blir denne inntekten tatt med i beregningen.
Hvis barnet har en inntekt over 201 000 kroner, regnes barnet som selvforsørget. Særbidrag blir da normalt ikke innvilget.
Den forelderen som skal betale særbidrag, kan ikke bli pålagt dette hvis forelderen ikke kan betale det vanlige barnebidraget fullt ut på det tidspunktet Nav gjør et vedtak.
Frem til barnet er 18 år kan det kreves særbidrag. Etter at barnet har fylt 18 år, kan en forelder bare bli pålagt særbidrag hvis også betingelsene for å fastsette barnebidrag er oppfylt.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
- Er helt eller delvis alene med barnDette kan du ha rett til
Søke, ettersende eller klage
Du må søke innen ett år etter at du hadde utgiftene. Utgiftene kan løpe over lang tid, i slike tilfeller vurderer Nav hver faktura eller kvittering mot ettårsfristen. Et eksempel er utgifter til tannregulering, da bør du sende hver faktura innen fristen på ett år.
Hvis du har søkt om særbidrag, men saken ikke er behandlet, kan du når som helst sende en ny faktura. Hvis du har fått svar på din nyeste søknad om særbidrag, må du sende en ny søknad sammen med ny faktura.
Både den forelderen som har plikt til å gi bidrag og den som får, kan søke Nav om å fastsette særbidrag. Tjenesten er gratis.
I skjemaet kan du søke om at Nav både skal fastsette og kreve inn særbidraget. Informasjonen du sender inn blir delt med den andre forelderen, og omvendt.
Når du er over 18 år og skal søke om særbidrag, skal du bruke skjemaet som heter "Uttalelse i barnebidragssaken din".
I skjemaet skal du:
- skrive hva du søker særbidrag for
- oppgi hvem du søker særbidrag fra
Husk å legge ved kvittering eller faktura som dokumenterer ekstrautgiftene dine. Dette gjør du under "Last opp vedlegg" helt til slutt i skjemaet. Legg også ved dokumentasjon på at du går på videregående skole. Du kan få skolen til å fylle ut denne bekreftelsen: Skolens bekreftelse på skolegang.docx
Hvis du mangler dokumentasjonen, kan du ettersende den senere. Vær oppmerksom på at søknaden din vil bli avslått hvis vi ikke mottar dokumentasjonen.
Dette skjemaet skal du bruke når du har fått et varsel i en sak om særbidrag.
I varselet står det at den andre parten har hatt ekstrautgifter, som ikke dekkes av det vanlige barnebidraget. Dette kan for eksempel være utgifter til konfirmasjon, briller eller tannregulering.
I skjemaet skal du gi dine svar og opplysninger i saken. Informasjonen du sender inn blir delt med den andre parten, og omvendt.
Du må legge ved
- kopi av kvitteringer eller faktura på utgiftene
Hvis du har annen inntekt enn lønnsinntekt, må du legge ved dokumentasjon på det (for eksempel forsikringer som ikke Nav utbetaler). Nav bruker inntekten din som ett av flere momenter til å fastsette hvor stort bidraget skal være. Nav har tilgang til lønnsinntekten din gjennom a-ordningen.
Hvis du er selvstendig næringsdrivende eller har kapitalinntekter, og det er store endringer fra siste ligning, må du dokumentere endringen.
Hvis barnet har inntekt som er større enn 30 ganger fullt bidragsforskudd, skal barnets inntekt regnes med når Nav fastsetter hvor stort bidraget skal være. Nav har tilgang til barnets lønnsinntekt gjennom a-ordningen. Hvis barnet har kapitalinntekter og det er store endringer fra siste ligning, må du dokumentere endringen.
Hvis du mottar sosialhjelp, må du legge ved en bekreftelse som viser at du får sosialhjelp. Sosialhjelp regnes ikke som inntekt, og bekreftelsen er et bevis på at du ikke tjener penger.
Hvis dere har privat avtale om å dele utgiftene, eller den andre forelderen har dekket deler av de aktuelle utgiftene, må dere legge ved den skriftlige avtalen.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
| Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
|---|---|
| Søknad | 6 måneder |
| Internasjonal søknad | 12 måneder |
Du kan sende en beskjed til oss
Du kan bruke dette skjemaet når det er noe du vil gi oss beskjed om i saken din.
Minner om at begge parter har rett til innsyn i felles sak, og at det du opplyser om vil bli videresendt til den andre parten.
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Saksbehandlingstid for klage
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
| Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
|---|---|
| Klage til Nav-enhet | 15 uker |
| Klage til Nav klageinstans | 4 måneder |
Oppdatert 02.09.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida. Du kan be Frida om å få chatte med en veileder (hverdager 09.00–15.00).
Alltid åpen
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 2 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.