Gravferdsstønad
PENGESTØTTE
|Oppdatert 18. september 2023
Kort om gravferdsstønad
Gravferdsstønad skal bidra til å dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden. Stønaden er behovsprøvd.
Gravferdsstønad kan være aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om gravferdsstønad
Gravferdsstønad skal bidra til å dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden. Stønaden er behovsprøvd.
Gravferdsstønad kan være aktuelt for deg som
Hva var situasjonen til avdøde?
Hvis du velger en av boksene under, viser vi bare den informasjonen som er relevant for deg.
Hvem kan få?
Det er den som dekker utgiftene til gravferden som søker om stønaden.
For å ha rett til gravferdsstønad må
- den avdøde ha vært medlem av folketrygden
- gravleggingen være gjennomført
- det ha vært utgifter ved gravferden
EØS-borgere kan også ha rett til gravferdsstønad.
Hva kan du få støtte til?
Stønaden dekker faktiske og nødvendige utgifter til gravferden. Stønaden dekker ikke utgifter til minnesamvær.
Du kan også ha rett på støtte til nødvendige utgifter til båretransport.
Hvor mye kan du få
Stønaden er behovsprøvd. Det vil si at stønaden blir redusert etter formue og forsikring som blir utbetalt på grunn av dødsfallet. Det samme gjelder tjenestepensjon og lignende som blir utbetalt i måneden etter dødsfallet.
Viser informasjon for:
Den avdøde var under 18 år
Når den avdøde var under 18 år, blir gravferdsstønaden ikke behovsprøvd. Det betyr at du får dekket dokumenterte utgifter til gravferden opptil 27 390 kroner.
Satsen gjelder fra og med 1. juli 2023. Fra 1. januar til og med 30. juni 2023 er satsen 26 999 kroner.
Du kan få gravferdsstønad til dekning av utgifter til gravlegging av et dødfødt barn. Det er ikke noe krav om minste svangerskapstid. Barnets mor må være medlem av folketrygden, eller oppholde seg i Norge og være gift, eller være forsørget av en forelder som er medlem i folketrygden.
Den avdøde var over 18 år
Var den avdøde over 18 år, vil formue, sivilstand og inntekter tas med når vi beregner gravferdsstønaden:
- Formue i siste skattemelding: Er skattemeldingen for året før dødsfallet klar, blir den brukt i beregningen. Er ikke skattemeldingen klar, bruker vi skattemeldingen to år før dødsfallet skjedde.
- Sivilstand:
- Var avdøde enslig, bruker vi nettoformue i beregningen.
- Var avdøde gift eller samboer med felles barn, bruker vi parets brutto finansformue i beregningen. Brutto finansformue er for eksempel kontanter, bankinnskudd, omsettelige aksjer, obligasjoner, andeler i verdipapirfond, andre omsettelige verdipapirer og utestående fordringer som lån.
- Forsikringsbeløp som blir utbetalt på grunn av dødsfallet: Dette er utbetalinger til dødsboet eller til mindreårige barn. Så lenge det er dødsfallet som gir rett til forsikringsutbetalingen, blir summen brukt i beregningen.
- Tjenestepensjon/pensjon fra andre enn folketrygden som blir utbetalt til avdøde for månedene etter dødsfallet, tas med i beregningen.
- Utbetalinger fra begravelseskasser, organisasjoner, foreninger eller lignende som blir utbetalt på grunn av dødsfallet, tas med i beregningen.
Du kan få opptil 27 390 kroner.
Satsen gjelder fra og med 1. juli 2023. Fra 1. januar til og med 30. juni 2023 er satsen 26 999 kroner.
Eksempel med sats som gjelder fra 1. juli 2023:
Eksempel for enslig avdød:
Nettoformue | 1 000 kroner |
Forsikring | 0 kroner |
Tjenestepensjon for måneden etter dødsfallet | 2 500 kroner |
Begravelseskasse | 1 700 kroner |
= Sum formue mv. | 5 200 kroner |
Beregning av maksimal mulig stønad etter fratrekk av formue mv. | |
Gravferdsstønad | 27 390 kroner |
- formue mv. | 5 200 kroner |
= maksimal mulig stønad | 22 190 kroner |
Eksempel når avdøde var gifte eller tilsvarende:
Parets samlede brutto finansformue | 30 000 kroner |
Forsikring | 0 kroner |
Tjenestepensjon utbetalt for månedene etter dødsmåneden | 2 500 kroner |
Begravelseskasse | 1 700 kroner |
= Sum formue mv. | 34 200 kroner |
- Fribeløp | 27 390 kroner |
= Beregningsgrunnlag | 6 810 kroner |
Beregning av maksimal mulig stønad etter fratrekk av formue mv. | |
Gravferdsstønad | 27 390 kroner |
- Beregningsgrunnlag | 6 810 kroner |
Gravferdsstønad til utbetaling | 20 580 kroner |
Når utbetales pengene?
Du eller den som dekker utgiftene til gravferden, får utbetalt en engangssum.
Hvis du velger å gi fullmakt til begravelsesbyrået, er det byrået som mottar pengene.
Søknad og dokumentasjon
Den som dekker utgiftene til gravferden, har rett til stønaden og kan søke.
Fristen for å søke er senest 6 måneder fra dato for begravelsen, bisettelsen eller seremonien. I spesielle tilfeller kan vi gjøre unntak fra fristen.
Du kan søke digitalt eller sende søknaden per post til NAV. Det er viktig at du fyller ut alle relevante punkter i søknadsskjemaet og legger ved all nødvendig dokumentasjon. Da blir saken din behandlet raskere. Du får beskjed underveis i søknaden hvis du må dokumentere noen av opplysningene dine.
- dato for begravelsen, bisettelsen eller seremonien
Hvis du søker om å få dekket utgifter til gravferden, må du legge ved spesifisert faktura for utgifter til gravferden.
Hvis den avdøde var over 18 år og enslig, må du legge ved
- kopi av den avdødes siste skattemelding eller grunnlag for skatt fra siste hele år før dødsfallet
- kopi av oversikt over forsikringsbeløp og støtte fra gravferdskasse og lignende. Det samme gjelder utbetaling av pensjon fra andre enn NAV, også kalt tjenestepensjon
Når avdøde var under 18 år, blir gravferdsstønaden utbetalt uavhengig av formue.
Hvis den avdøde hadde ektefelle, registrert partner eller samboer, må du legge ved
- kopi av den avdødes og ektefellens (eventuelt registrert partner eller samboers) siste skattemelding eller grunnlag for skatt fra siste hele året før dødsfallet
- dokumentasjon på eventuell utbetaling av pensjon fra andre enn NAV, også kalt tjenestepensjon
- dokumentasjon på forsikring eller stønad fra begravelseskasse
Du kan ta kontakt med NAV hvis du ønsker mer informasjon og veiledning, og/eller hjelp til å fylle ut skjemaet.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 15 uker |
Internasjonal søknad | 15 uker |
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til noen som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 15 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 10 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 10 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg