Kort om stønad ved båretransport
Stønad ved båretransport skal bidra til å dekke utgifter i forbindelse med gravlegging. Stønaden blir gitt når båren med den avdøde må transporteres over lengre avstander.
Stønad til båretransport er aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om stønad ved båretransport
Stønad ved båretransport skal bidra til å dekke utgifter i forbindelse med gravlegging. Stønaden blir gitt når båren med den avdøde må transporteres over lengre avstander.
Stønad til båretransport er aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Den som dekker utgiftene til gravferden, kan søke om støtte til båretransport.
Dekningen er begrenset til nødvendige transportutgifter til nærmeste naturlige gravplass i forhold til det stedet den avdøde var bosatt på dødstidspunktet. Alternativt er transport til og fra nærmeste krematorium.
Den avdøde blir regnet som bosatt der han eller hun hadde sin folkeregistrerte adresse, med mindre siste folkeregistrering skyldes opphold på institusjon. Det samme gjelder hvis den avdøde bodde hos en slektning på grunn av behov for pleie.
For å få støtte til båretransport må
- avdøde ha vært medlem i folketrygden ved dødsfallet
- dødsfallet ha funnet sted i Norge
- transporten skje innenfor Norges grenser
- transportavstanden fra dødsstedet til gravplassen være mer enn 20 kilometer
NAV kan gjøre unntak fra 20 km-grensen hvis
- det er lang avstand til nærmeste begravelsesbyrå eller
- det er nødvendig å benytte ferge og ventetiden er lang eller
- det er nødvendig å leie ferge eller
- dødsfallet skjer under midlertidig opphold i et annet nordisk land
Det er egne regler når dødsfallet skyldes yrkesskade. Det er også egne regler når dødsfallet skjer utenfor Norge.
EØS-borgere som dør under midlertidig opphold i Norge, kan også ha rett til båretransport i Norge.
Hva kan du få støtte til?
Støtten er begrenset til utgifter til rimeligste naturlige transportmåte (tog, fly, bårebil mv.) og rimeligste naturlige transportvei.
Du kan også ha rett på støtte til faktiske og nødvendige utgifter i forbindelse med gravferd.
Hvor mye kan du få?
Hvis kravene til å få dekket båretransport er oppfylt, vil du få dekket dokumenterte utgifter minus en egenandel. Egenandelen er på 2 700 kroner.
Når utbetales pengene?
Du eller den som dekker båretransporten, får utbetalt en engangssum når søknaden er behandlet.
Hvis du velger å gi fullmakt til begravelsesbyrået, er det byrået som mottar pengene.
Til og fra utlandet
Det blir ikke gitt båretransport fra Norge til utlandet. Hvis dødsfallet skjer i utlandet, blir det bare i noen tilfeller gitt båretransport til Norge.
Søknad og dokumentasjon
Fristen for å søke er senest 6 måneder fra dato for begravelsen, bisettelsen eller seremonien. I spesielle tilfeller kan vi gjøre unntak fra fristen.
Den som dekker utgiftene til båretransporten, har rett til stønaden og kan søke.
Du kan søke digitalt eller sende søknaden per post til NAV. Det er viktig at du fyller ut alle relevante punkter i søknadsskjemaet og legger ved all nødvendig dokumentasjon. Da blir saken din behandlet raskere. Du får beskjed underveis i søknaden hvis du må dokumentere noen av opplysningene dine.
Hvis du søker om å få dekket utgifter til båretransport, må du legge ved faktura eller annen dokumentasjon fra et begravelsesbyrå som er spesifisert og inneholder
- spesifisert kjørerute for bårebilen (nøyaktig angitt adresse til bolig, sykehus/sykehjem, kirker, gravplass, bårehus og byrå)
- avstand i kilometer som båren med den avdøde er transportert
- faktura eller KID-nummer
Hvis det er spesielle forhold ved transporten, må du forklare dette.
Du kan ta kontakt med NAV hvis du ønsker mer informasjon og veiledning, og/eller hjelp til å fylle ut skjemaet.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 9 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 12 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 10 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 10 uker |
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg