Varig lønnstilskudd
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 15. august 2023
Kort om varig lønnstilskudd
Hvis en arbeidssøker har varig nedsatt arbeidsevne, kan NAV betale deler av lønnen over lengre tid.
Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av NAV.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Innhold
Kort om varig lønnstilskudd
Hvis en arbeidssøker har varig nedsatt arbeidsevne, kan NAV betale deler av lønnen over lengre tid.
Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av NAV.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Hvem er det aktuelt for?
Hvis du som arbeidsgiver ansetter en person med varig nedsatt arbeidsevne, kan virksomheten få varig lønnstilskudd. Det er NAV som vurderer om arbeidssøkerne har varig nedsatt arbeidsevne.
Som arbeidsgiver kan du også få lønnstilskudd hvis du ansetter personer med gradert eller full uføretrygd.
Har virksomheten ledige stillinger? Ta kontakt med oss.
Er du privatperson? Se informasjon om
Hvor lenge varer tilskuddet?
Virksomheten får lønnstilskuddet så lenge den ansatte er kvalifisert for ordningen. NAV vurderer tilskuddet minst hvert halvår sammen med virksomheten.
Hvis den ansatte får bedre arbeidsevne eller andre tiltak vurderes som mer hensiktsmessige, skal tilskuddet reduseres eller falle bort.
Hvor mye dekker tilskuddet?
Lønnstilskuddet dekker maksimalt 75 prosent av lønnen det første året og deretter maksimalt 67 prosent. Tilskuddet er avhengig av den ansattes behov, og vurderes individuelt av NAV.
Refusjonen kan ikke overstige fem ganger grunnbeløpet G (1 G = 118 620 kroner) per år.
Lønnstilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av følgende:
- utbetalt lønn
- feriepenger
- arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene
- innskudd til obligatorisk tjenestepensjon
Forsikringer
En ansatt med behov for tilrettelegging blir regnet som arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.
Ettersom den ansatte blir regnet som arbeidstaker etter loven, har du som arbeidsgiver følgende plikter:
- Forsikringsplikt etter yrkesskadeforsikringsloven
- Arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1
Slik får du tilskuddet
1. Inngå avtale
Avtalen opprettes av deg som arbeidsgiver eller en NAV-veileder. Deltakeren må være tilknyttet et NAV-kontor.
- Deltakeren, arbeidsgiver og NAV må godkjenne avtalen før tiltaket begynner
- NAV godkjenner avtalen til slutt
Hvis NAV oppretter avtalen, deles den automatisk med kandidaten og deg via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du oppretter avtalen, vil NAV-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Personer som skal representere arbeidsgiveren, må på forhånd ha blitt tildelt enkelttjenesten "Avtale om varig lønnstilskudd".
2. Søk refusjon
NAV innfører fra 1. februar 2023 digital innsendelse av refusjoner for lønnstilskudd.
Avtaleløsningen
Det må være opprettet en digital avtale på lønnstilskudd før du kan søke om refusjon. Det er viktig at avtalen er registrert på samme virksomhetsnummer som det utbetales lønn på til A-meldingen. Tilskuddsperioder går nå fra måned for måned i stedet for hver tredje måned. Informasjon i den digitale avtalen erstatter tilsagnsbrevet som tidligere ble sendt i Altinn.
Slik fungerer den nye refusjonsløsningen
Når en tilskuddsperiode er over, vil kontaktpersonen hos arbeidsgiver for refusjon motta en SMS når refusjonen kan behandles. For å sende inn refusjoner må du logge dere inn på NAVs løsning for tiltaksrefusjon.
Refusjonen regnes ut på bakgrunn av innhold i avtalen og innrapporterte inntekter i A-meldingen. Når dere har behandlet og godkjent refusjonen, utbetales tilskuddet automatisk. Refusjonsbeløpet utbetales månedlig og til det kontonummeret oppgitt i Altinn for refusjoner fra NAV.
Om tilganger
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding” eller en av Altinn-rollene nedenfor for å kunne sende inn refusjoner.
- ansvarlig revisorlønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Her kan du lese mer om tilganger.
Frister
Siste frist for å sende inn en refusjon er senest to måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Som arbeidsgiver vil du få en påminnelse på SMS to uker før fristen går ut.
Kan kombineres med
Kontaktskjema
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Kontaktskjema
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.