Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Varig lønnstilskudd
En støtteordning der Nav dekker en del av lønnen til en arbeidstaker.
Det finnes også informasjon om varig lønnstilskudd til privatpersoner.
Hvem er det aktuelt for?
Hvis du som arbeidsgiver ansetter en person med varig nedsatt arbeidsevne, kan virksomheten få varig lønnstilskudd. Det er Nav som vurderer om arbeidssøkerne har varig nedsatt arbeidsevne.
Som arbeidsgiver kan du også få lønnstilskudd hvis du ansetter personer med gradert eller full uføretrygd.
Har virksomheten ledige stillinger? Ta kontakt med oss.
Hva kan du som arbeidsgiver få?
Hva kan du få støtte til?
Hvis en arbeidssøker har varig nedsatt arbeidsevne, kan Nav betale deler av lønnen over lengre tid.
Du som arbeidsgiver ansetter kandidaten i en vanlig hel- eller deltidsstilling med ordinær lønn, men får et tilskudd til lønnen utbetalt av Nav.
Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.
Virksomheten får lønnstilskuddet så lenge den ansatte er kvalifisert for ordningen. Nav vurderer tilskuddet minst hvert halvår sammen med virksomheten.
Hvis den ansatte får bedre arbeidsevne eller andre tiltak vurderes som mer hensiktsmessige, skal tilskuddet reduseres eller falle bort.
Lønnstilskuddet dekker maksimalt 75 prosent av lønnen det første året og deretter maksimalt 67 prosent. Tilskuddet er avhengig av den ansattes behov, og vurderes individuelt av Nav.
Refusjonen kan ikke overstige fem ganger grunnbeløpet G (1 G = 130 160 kroner) per år.
Lønnstilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av følgende:
- utbetalt lønn
- feriepenger
- arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene
- innskudd til obligatorisk tjenestepensjon
Varig lønnstilskudd kan kombineres med:
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Slik går du frem
Avtalen opprettes av deg som arbeidsgiver eller en Nav-veileder. Deltakeren må være tilknyttet et Nav-kontor.
- Deltakeren, arbeidsgiver og Nav må godkjenne avtalen før tiltaket begynner.
- Nav godkjenner avtalen til slutt.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med kandidaten og deg via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du oppretter avtalen, vil Nav-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Personer som skal representere arbeidsgiveren må ha enkeltrettigheten "Avtale om varig lønnstilskudd".
Les mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Når en tilskuddsperiode er over, vil kontaktpersonen for refusjon hos arbeidsgiver få en SMS når refusjonen kan behandles. For å sende inn refusjoner må du logge inn på Navs løsning for tiltaksrefusjon.
Refusjonen regnes ut på bakgrunn av innhold i avtalen og innrapporterte inntekter i A-meldingen. Når dere har behandlet og godkjent refusjonen, utbetales tilskuddet automatisk. Refusjonsbeløpet utbetales månedlig og til det kontonummeret oppgitt i Altinn for refusjoner fra Nav.
Siste frist for å sende inn en refusjon er senest 2 måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Som arbeidsgiver vil du få en påminnelse på SMS to uker før fristen går ut.
Sjekk organisasjonsnummer
Før du kan søke om refusjon, må være opprettet en digital avtale på lønnstilskudd. Det er viktig at avtalen er registrert på samme organisasjonsnummer for underenhet som lønn utbetales på i A-meldingen. Tilskuddsperioder går nå fra måned for måned i stedet for hver tredje måned. Informasjon i den digitale avtalen erstatter tilsagnsbrevet som tidligere ble sendt i Altinn.
Tilgang
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding”.
Oppfølging underveis
En ansatt med behov for tilrettelegging blir regnet som arbeidstaker i arbeidsmiljøloven.
Ettersom den ansatte blir regnet som arbeidstaker etter loven, har du som arbeidsgiver følgende plikter:
- forsikringsplikt etter yrkesskadeforsikringsloven
- arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1
Oppdatert 02.04.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Stengt nå, åpner kl. 9
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med chatbot Frida
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder er stengt.