Mentortilskudd
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 7. juni 2023
Kort om mentortilskudd
Mentortilskudd er en ordning hvor en medarbeider blir frikjøpt for å gi hjelp og veiledning til personer på tiltak på arbeidsplassen.
Tilskuddet gis som regel i kombinasjon med andre ordninger, som lønnstilskudd eller arbeidstrening.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om mentortilskudd
Mentortilskudd er en ordning hvor en medarbeider blir frikjøpt for å gi hjelp og veiledning til personer på tiltak på arbeidsplassen.
Tilskuddet gis som regel i kombinasjon med andre ordninger, som lønnstilskudd eller arbeidstrening.
Hvem kan få?
Mentortilskudd er knyttet til mennesker med behov for ekstra veiledning på jobb. Ordningen er først og fremst ment for dem som deltar på et av disse tiltakene:
- arbeidstrening
- opplæring/fagopplæring
- sommerjobb
- midlertidig lønnstilskudd
- varig lønnstilskudd
Mentortilskudd kan også gis når det er nødvendig for at en person med nedsatt arbeidsevne skal få eller beholde ordinært arbeid i en virksomhet.
Er du privatperson? Se mer informasjon om
Hvor lenge varer mentorperioden?
Antall timer og varigheten av perioden skal tilpasses den enkeltes behov. Tilskudd til mentor varer normalt inntil seks måneder. Personer med nedsatt arbeidsevne og særlige behov kan få tilskudd til mentor i inntil tre år.
Hvor mye dekker tilskuddet?
Tilskuddet dekker mentorens ordinære timelønn for de timene som er avtalt for mentoroppgaven. Både lønn og arbeidsgiveravgift blir dekket.
Slik får du tilskuddet
En avtale om mentortilskudd har tre steg: Arbeidsgiver eller NAV oppretter avtalen, NAV sender virksomheten et tilskuddsbrev og virksomheten søker deretter om refusjon.
1.Inngå avtale
Avtalen kan bare opprettes av deg som arbeidsgiver eller en NAV-veileder. Kandidaten må være tilknyttet et NAV-kontor.
- Når avtalen inngås, må det være avklart hvem som skal være mentor
- Kandidaten, NAV og arbeidsgiver må godkjenne avtalen før tiltaket begynner
- NAV godkjenner avtalen til slutt
- Mentor må signere en taushetserklæring for å lese avtalen
Hvis NAV oppretter avtalen, deles den automatisk med kandidaten, mentoren og arbeidsgiveren via en lenke. Du kan også logge deg på Min side - arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du som arbeidsgiver oppretter avtalen, vil NAV-kontoret kandidaten tilhører få beskjed.
Styr tilgang via Altinn
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Personer som skal representere arbeidsgiveren må på forhånd ha blitt tildelt enkeltrettigheten «Avtale om mentor».
2. Få vedtak om tildelt beløp - tilskuddsbrev
Når søknaden om mentortilskudd er innvilget, sender vi et tilskuddsbrev til virksomhetens innboks i Altinn. I brevet står det hvor mye penger virksomheten får. For å se tilskuddsbrevet må du ha enkeltrettigheten “Tilskuddsbrev NAV-tiltak" i Altinn.
3. Send inn refusjonskrav
For å få utbetalt pengene må virksomheten sende inn refusjonskrav til NAV etter at tilskuddsperioden er over. Normalt varer en tilskuddsperiode i inntil tre måneder.
Refusjonskravet sendes inn på papir. I tillegg til å fylle ut refusjonsskjemaet legger dere ved dokumentasjon på de faktiske utgiftene. Refusjonskravet må sendes inn senest to måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.