Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Tilskudd til sommerjobb
Støtte hvis du kan tilby sommerjobb til unge arbeidsledige som trenger ekstra hjelp.
Det finnes også informasjon om tilskudd til sommerjobb til privatpersoner.
Mange unge står av ulike årsaker et stykke unna arbeidsmarkedet. Med en sommerjobb vil de kunne få verdifull jobberfaring og styrke sine muligheter i arbeidslivet.
Hvis du som arbeidsgiver kan tilby sommerjobb til unge arbeidsledige som har behov for ekstra hjelp, kan du få støtte fra NAV.
Tilskuddet kan gis hvis du ansetter personer mellom 16 og 29 år som er tilknyttet NAV. Det vil si at NAV har vurdert at de har behov for ekstra hjelp til å komme i jobb.
Du kan selv finne kandidater, eller vi i NAV kan hjelpe deg med å finne aktuelle kandidater.
I dette kapittelet
Med Tilskudd til sommerjobb ansettes deltakeren på tiltaket i midlertidig stilling på vanlige lønns- og arbeidsvilkår. Deltakeren skal utføre ordinære arbeidsoppgaver i virksomheten.
Arbeidsgiveren, NAV og deltakeren inngår en avtale, som avklarer varighet, ansettelsesforhold og oppfølgingsbehov. Det blir opprettet et kontaktpunkt i NAV og på arbeidsplassen med ansvar for oppfølging.
NAV kan i tillegg gi inkluderingstilskudd. Tilskuddet skal kompensere for dokumenterte merutgifter til tilrettelegging av en arbeidsplass eller tiltaksplass.
Som arbeidsgiver kan du også få tilskudd til en mentor hvis det er behov for hjelp eller veiledning for å gjennomføre tiltaket.
Det gis ikke tilskudd til sommerjobb til virksomheter som har permitterte.
Tilskuddet fra NAV dekker 50 prosent av lønnen til deltakeren i inntil fire uker. For personer med nedsatt arbeidsevne dekker NAV 75 prosent av lønnen.
Tilskuddet beregnes på grunnlag av stillingsprosent og består av utbetalt lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift av lønnen og feriepengene og innskudd til obligatorisk tjenestepensjon.
Tilskudd til sommerjobb kan gis i inntil fire uker per deltaker. Tiltaket må starte innenfor perioden 1. juni og 31. august.
I dette kapittelet
En avtale om sommerjobb har to steg:
- Arbeidsgiver eller NAV oppretter avtalen
- Virksomheten søker om refusjon når perioden for sommerjobb er avsluttet
Avtale om tilskudd til sommerjobb må inngås før oppstarten av tiltaket.
Det er NAV-veilederen eller du som arbeidsgiver som oppretter avtalen. Hvis NAV oppretter avtalen, deles den med deltakeren og arbeidsgiveren via en lenke du får tilsendt, eller dere kan logge dere på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Dere kan også logge dere inn i løsningen og opprette avtalen selv. Da vil NAV-kontoret som deltaker tilhører få beskjed om at det er opprettet en avtale, og kontoret vil fylle ut det som trengs.
NAV-veilederen, du som arbeidsgiver og deltakeren logger seg inn i samme avtale og registrerer og gjør endringer samtidig i løsningen. Deltakeren har foreløpig kun lesetilgang til avtalen.
Alle tre parter må godkjenne avtalen før tiltaket kan settes i gang. NAV-veilederen godkjenner avtalen til slutt.
Styr tilgang via Altinn for å inngå avtale
Personer som skal representere arbeidsgiveren må på forhånd ha blitt tildelt enkeltrettigheten «Avtale om sommerjobb».
Hvis du mangler tilgang til rettigheter du trenger, kan du lese mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Send inn refusjonskrav
Når tiltaket er over, vil virksomheten kunne søke om refusjon digitalt. Før du som arbeidsgiver søker, må virksomheten ha rapportert inntekter til a-meldingen for perioden du søker om refusjon. Refusjonen blir beregnet automatisk, og du trenger bare å se over og godkjenne.
Du må sende inn kravet senest to måneder etter at perioden for sommerjobb er over.
Styr tilgang via Altinn for å sende refusjon
Tilgangen styres via Altinn, og du må ha tilgangen “Inntektsmelding” eller en av Altinn-rollene nedenfor for å kunne sende inn refusjoner.
- ansvarlig revisorlønn og personalmedarbeider
- regnskapsfører lønn
- regnskapsfører med signeringsrettighet
- regnskapsfører uten signeringsrettighet
- revisormedarbeider
- norsk representant for utenlandsk enhet
Oppdatert 13.03.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen