Arbeidsgiverlos
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 11. mars 2024
Støtte for å hindre at ansatte med psykiske helseproblemer faller ut av arbeidslivet.
Innhold
Støtte for å hindre at ansatte med psykiske helseproblemer faller ut av arbeidslivet.
Hvem er det aktuelt for?
Kopier lenkeLenken er kopiertFor å unngå at ansatte med psykiske helseproblemer faller ut av arbeidslivet, kan arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud få støtte fra en arbeidsgiverlos.
Arbeidsgiverlosen har særskilt kompetanse innen psykisk helse og arbeid. Losen kan også bidra med støtte for å inkludere nye medarbeidere.
Arbeidsgiverlosen er en del av tjenestetilbudet fra NAV Arbeidslivssenter.
Hva kan du som arbeidsgiver få?
Kopier lenkeLenken er kopiertArbeidsgiverlosen kan
- som en del av en IA-prosess gjennomføre undervisningsopplegg om arbeid og psykisk helse, som for eksempel kurspakken «Sees i morgen!»
- hjelpe i bedriftsinterne prosesser, i samarbeid med andre rådgivere fra NAV Arbeidslivssenter
- bidra med kompetanse og veiledning om hvordan gjennomføre samtaler og legge til rette for ansatte som sliter med psykiske problemer og /eller rusproblemer
Målet er å skape trygghet og motivasjon i virksomheten til å jobbe med mer inkludering.
Arbeidsgiverlosen kan gi veiledning om NAVs virkemidler og tiltak for ansatte med psykiske problemer.
Slik går du frem
Kopier lenkeLenken er kopiertTa kontakt med ditt nærmeste arbeidslivssenter for å høre om det kan være et tilbud for virksomheten din.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg