Kort om NAV Arbeidslivssenter
Hvis virksomheten din sliter med høyt sykefravær, kan den kvalifisere for oppfølging fra NAV Arbeidslivssenter. NAV Arbeidslivssenter prioriterer å hjelpe virksomheter med høyt sykefravær.
Tjenesten er et samarbeid mellom NAV, arbeidsgiver og ansattrepresentanter.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om NAV Arbeidslivssenter
Hvis virksomheten din sliter med høyt sykefravær, kan den kvalifisere for oppfølging fra NAV Arbeidslivssenter. NAV Arbeidslivssenter prioriterer å hjelpe virksomheter med høyt sykefravær.
Tjenesten er et samarbeid mellom NAV, arbeidsgiver og ansattrepresentanter.
Hvem kan få hjelp fra NAV Arbeidslivssenter?
For å få oppfølging fra NAV Arbeidslivssenter på arbeidsplassen forventer vi at
- virksomheten er motivert og har kapasitet til å forebygge og redusere sykefravær og frafall
- ledere, tillitsvalgte og verneombud samarbeider om arbeidsmiljø
- ledere, tillitsvalgte og verneombud har grunnleggende kompetanse om arbeidsmiljø og sykefravær
NAV kan hjelpe virksomheten med kompetanseheving og bidra til å etablere et samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud.
Alternative tjenester fra NAV
Er du usikker på om du trenger hjelp fra NAV Arbeidslivssenter? Her kan du se NAVs digitale tjenester for å forebygge sykefravær og forbedre arbeidsmiljøet.
Hva kan du få støtte til?
NAV Arbeidslivssenter er et ressurs- og kompetansesenter. Virksomheten din kan samarbeide med våre rådgivere om temaer som:
- Samarbeid mellom leder, tillitsvalgte og verneombud for å utvikle sykefraværsrutinene og et godt arbeidsmiljø
- Tilrettelegging og medvirkning for ansatte
- Langvarige eller hyppige sykefravær
- Enkel arbeidsmiljøkartlegging
- Endring og omstilling
- Oppfølging av arbeidsmiljøundersøkelse
- Personalpolitikk som støtter ansatte i forskjellige livsfaser
- Arbeid og psykisk helse
Samarbeidet skal sette virksomheten i stand til å jobbe videre med disse temaene på egenhånd.
Hvor lenge kan du få tjenesten?
Vår erfaring er at å skape gode, varige endringer på arbeidsplassen er en prosess som tar tid.
Vi avtaler sammen hvor lenge samarbeidet med NAV Arbeidslivssenter skal pågå. Samarbeidet evalueres underveis.
Finn ditt lokale arbeidslivssenter
Ta kontakt med ditt nærmeste arbeidslivssenter for å høre om det kan være et tilbud for virksomheten din.
Hvis du allerede har en kontaktperson hos NAV Arbeidslivssenter, kan du ta kontakt direkte.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgSkriv til oss
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.