Tjeneste og Refusjon — For arbeidsgivere
Tolk for hørselshemmede på arbeidsplassen
Dekker tolketjenester på jobben for ansatte som er døve, hørselshemmede eller døvblinde.
Det finnes også informasjon om dette til privatpersoner.
Den som er døv, hørselshemmet eller døvblind kan få tolketjenester i arbeidslivet. Rettigheten gjelder ikke tolking på andre talespråk.
I dette kapittelet
En ansatt som er døv, hørselshemmet eller døvblind, kan få tolketjenester på jobben dekket av NAV. NAVs tolketjenester gir tolking på tegnspråk, skrivetolking og tolke- og ledsagertjenester for døvblinde. Tolkingen kan skje ved at en tolk er fysisk til stede på arbeidsplassen eller via skjerm.
Ved å ta kontakt med tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral blir den ansatte, arbeidsgiver og tolketjenesten enige om hvordan behovet for tolketjenester best kan bli dekket. Både den ansatte og arbeidsgiver kan bestille tolk.
Skjermtolk (bildetolk og videotolk)
Skjermtolk fungerer på lik linje som om tolken er til stede, men tolkingen foregår via skjerm, enten på nettbrett, PC eller telefon.
- Videotolking brukes ved planlagt tolking, og bestilles ved tolketjenesten.
- Bildetolktjenesten kan brukes ved spontane og kortere samtaler og møter.
Hvis det er flere på arbeidsplassen som har bruk for tolketjenester, kan arbeidsgiver ansette en eller flere tolker og få dekket lønn og administrative merkostnader av NAV. Da er det arbeidsgiver som har arbeidsgiveransvar for tolken(e). Dette kalles tolk på arbeidsplass-ordning (TPA) og krever en avtale mellom arbeidsgiver og NAV.
Satsen for administrasjonstilskudd for tolk på arbeidsplassen er 76 539 kroner i året.
Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral for veiledning i hvordan tolkebehovet på din arbeidsplass best kan løses.
Den ansatte kan få tolking så lenge arbeidsforholdet varer. Ved nytt arbeidsforhold må vedkommende kontakte tolketjenesten på nytt.
For å få innvilget tolk for døve, døvblinde og hørselshemmede om tolking i arbeidslivet må den ansatte først ha fått innvilget vedtak.
Søknaden skal brukes hvis du søker om tolk første gang.
Hvis du tidligere har søkt og fått innvilget tolk, kan du bruke bestillingsløsningen neste gang du trenger tolk.
Når søknaden er innvilget, kan både arbeidsgiver og den ansatte bestille tolk fra tolketjenesten.
Oppdatert 12.06.2024
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen