Brukermedvirkning
Oppdatert 5. september 2023
Arbeids- og velferdsdirektoratet tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV som har betydning for brukerne.
Innhold
Nyttig å vite
Arbeids- og velferdsdirektoratet tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV som har betydning for brukerne.
Strategi
Se NAVs strategi for brukermedvirkning:
Mandat
Se mandat for brukerutvalgene i NAV:
Sentralt brukerutvalg
- Mandat for sentralt brukerutvalg i Arbeids- og velferdsdirektoratet (pdf)
- Mandat for arbeidsutvalget (pdf)
Lokale brukerutvalg
- Mal for brukerutvalg for NAV-kontor (pdf)
- Mal for brukerutvalgene for NAV fylke, styringsenhetene for NAV Forvaltning, NAV Pensjon og NAV Kontaktsenter (pdf)
Hjelpemiddelområdet
Retningslinjer
Se retningslinjer for brukermedvirkning på lokalt nivå, fylkesnivå og direktoratsnivå:
Brukermedvirkning på systemnivå er et viktig virkemiddel for å oppnå god kvalitet i etatens oppgaveløsning.
Med brukermedvirkning på systemnivå menes samhandling mellom etat og organisasjoner som representerer brukere i etaten i arbeide med planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
På systemnivå omfatter etatens brukere trygde- og arbeidssøkere. Ved gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken inngår også arbeidsgivere og bedrifter i brukerbegrepet.
Gjennom brukermedvirkning skal etaten drøfte og få innspill til innretning av tjenestetilbud og virkemidler, metodeutvikling og kompetansetiltak for medarbeidere bidra til legitimitet og forståelse for beslutninger som tas få identifisert og belyst utviklingsområder for etaten.
Dette dokumentet redegjør for etatens overordnede retningslinjer for arbeidet med brukermedvirkning.
Forutsetninger for god brukermedvirkning:
- Åpenhet, god kommunikasjon og felles ansvar for å skape gode prosesser.
- En åpen, likeverdig og involverende dialog der etaten og brukerorganisasjonene jobber sammen for å utvikle kvaliteten i arbeidet, skal ligge til grunn for all brukermedvirkning.
Lederforankring
Brukermedvirkning skal forankres i ledelsen på alle nivåer. Den enkelte leder har ansvar for å forankre brukermedvirkning i egen enhet.
Brukerrepresentanter som representer mer enn egen erfaring.
Brukerorganisasjonene peker ut brukerrepresentanter i organisasjonene. Brukerrepresentantene skal bidra med kompetanse basert på bearbeidede brukererfaringer.
Brukerutvalg
Brukerutvalg skal være arena for samhandling med fast representasjon både på etats- og brukersiden.
Enheter i etaten som legger premisser for strategisk utviklingsarbeid og enheter som har direkte kontakt med brukerne, skal som hovedregel ha egne brukerutvalg.
Brukerutvalget skal jobbe med å identifisere og følge opp viktige innsatsområder og skal bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor tjenesteområder i organisasjonen som har betydning for brukerne. Samhandling mellom brukere og etat på systemnivå skal forankres i brukerutvalget.
Planer
Brukerutvalgene skal legge planer for virksomheten i utvalget. Planprosessen skal inngå som element i den ordinære planprosessen i etaten.
Sammensetning av brukerutvalg
Brukerutvalgene skal bestå av representanter for landsdekkende brukerorganisasjoner. Der det er etablert paraplyorganisasjoner er det disse som oppnevner brukerrepresentanter.
Arbeidsgivere og bedrifter kan være representert i brukermedvirkningsfora, enten ved faste representanter, eller ved representanter som tiltrer utvalget ved behandling av saker som gjelder gjennomføring av arbeidsmarkedspolitikken.
Deltagelse fra brukersiden skal gjenspeile brukergruppene i NAV.
Ledelse og drift
Arbeidet skal ledes av en leder i den aktuelle enheten utvalget er tilknyttet.
Andre former for brukermedvirkning/ involvering
Alle enheter i NAV, også de som ikke har egne brukerutvalg skal på egnet måte knytte til seg relevant brukerkompetanse der dette har betydning for utforming av tjenestetilbud til brukerne.
Dette kan eksempelvis skje i form av
- høringer
- konferanser
- aktiviteter i «områdeutvalg» (fora opprettet for å sikre brukerkompetanse på spesielt definerte tjenesteområder)
- deltakelse i utredninger og arbeidsgrupper
- kvalitetsforbedringsarbeid
- utviklingsarbeid
Det understrekes at etablering av slike arenaer/gjennomføring av aktiviteter som nevnt ikke skal være en begrunnelse for å unnlate å opprette brukerutvalg. Der enhetene har brukerutvalg, er slike arenaer/aktiviteter et supplement som skal gis en forankring i brukerutvalget.
Uansett samarbeidsform, skal innspill og tilbakemeldinger fra brukere ha en” adresse” i det lokale kontoret. Innspill skal vurderes og tas hensyn til ved planlegging, utvikling og evaluering av virksomheten.
Ved behandling av saker som angår avgrensede målgrupper eller er knyttet til mennesker i bestemte livssituasjoner, kreves mer spesifikk brukerkompetanse. NAV må da bestille brukerrepresentanter som har den ønskede kompetansen.
Brukerutvalg på direktoratsnivå
Direktoratet i NAV vil ha et tydelig strategifokus. Viktige saksområder er strategiske vurderinger knyttet til verdiforankring, strategiutvikling, ressursdisponering, overordnede prioriteringer, etatsutvikling, styring, etc.
Brukerutvalget på direktoratsnivå skal
- være et fast kontaktpunkt for gjensidig informasjon og diskusjoner i saker som angår tjenestetilbud og service i NAV
- påse at brukermedvirkning innarbeides som arbeidsform, ved å utvikle systemer for rapportering og formidling av erfaringer fra medvirkningsprosesser både på individ- og systemnivå
- drøfte alternative metoder (ref. generell eller spesifikk medvirkning) for medvirkning – og gi NAV-forvaltningen råd om arbeidsform ut fra problemstilling og mål.
- bidra til å utvikle gode styringsparametere for å sikre at brukermedvirkning får prioritet både på individ- og systemnivå
- gjennomgå og analysere data fra brukerundersøkelser og andre brukererfaringer, og gjøre konklusjoner tilgjengelig som grunnlag for planlegging og styring
- sørge for at brukerne/brukerorganisasjonene gir innspill om virkemiddelbruken i NAV for å støtte intensjonen om mulighet til arbeid og aktivitet
- stimulere til metodeutvikling, evaluering og kompetanseutvikling knyttet til medvirkningsprosesser
Brukerutvalg på fylkesnivå
Brukerutvalg på fylkesnivå skal
- være et fast kontaktpunkt for gjensidig informasjon og diskusjoner i saker som angår tjenestetilbud og service i fylket
- bidra til at brukermedvirkning innarbeides som arbeidsform i NAV både på individ- og systemnivå
- stimulere til og støtte gode medvirkningsformer i de ulike NAV-kontorene
- gjennomføre metodeutvikling, evaluering og kompetanseutvikling knyttet til medvirkningsprosesser i fylket
- innspill til system for kvalitetsutvikling og rapportering
- drøfte og følge opp resultater fra brukerundersøkelser og andre brukererfaringer i eget fylke
- sørge for at brukerne/brukerorganisasjonene gir innspill om virkemiddelbruken i NAV for å støtte intensjonen om mulighet til arbeid og aktivitet
- behandle saker knyttet til arbeidsmarkedet med konsekvens for brukerne
- følge opp at lokale NAV-kontor tar innspill fra brukere på alvor (serviceklager og andre tilbakemeldinger).
- sørge for at brukerne / brukerorganisasjonene gir innspill til oppfølging av skjønnsutøvelse i forvaltningen
Brukermedvirkning på lokalt nivå
Brukermedvirkning skal være formalisert, også på lokalt nivå. Form må diskuteres mellom partene (stat og kommune) og representanter for brukerne, og skal nedfelles i lokal samarbeidsavtale. I en del kommuner er organisasjonene svakt representert.
I tillegg til lokale brukerorganisasjoner, er kommunalt råd for funksjonshemmede en aktuell diskusjonspartner. Organisasjonene på fylkesnivå kan bistå i å finne en form i kommuner der de ikke har representanter. Interkommunalt samarbeid for å sikre formalisert brukermedvirkning kan avtales.
En fast arena for brukermedvirkning på lokalt plan skal sikre at lokalt nivå får tilbakemeldinger om hvordan brukerne opplever tjenestene og derigjennom bidra til utvikling av det lokale tjenestetilbudet.
Etat og brukerorganisasjoner skal sammen legge til rette for å få fram relevant brukererfaring og -kompetanse gjennom for eksempel dialogkonferanser, brukerpanel, deltakelse i utviklingsarbeid og prosjekter med videre.
Sentralt brukerutvalg
Sentralt brukerutvalg er et samarbeidsforum mellom NAV, bruker- og arbeidsgiverrepresentanter og et rådgivende organ for NAVs øverste ledelse.
Dato og tidspunkt | Dagsorden med konklusjoner |
7. februar 12-15 | Dagsorden (Word) |
23. mars 12-15 | Dagsorden (Word) |
25. mai 12-15 | |
14. september 12-15 | Dagsorden (Word) |
23. november 12-15 |
Sentralt brukerutvalg møtes fem ganger i året. I tillegg kommer to årlige arbeidsmøter for åpen drøfting av større tema, samt eventuelle ekstramøter ved behov.
Møtene i Sentralt brukerutvalg blir holdt fysisk i Arbeids- og velferdsdirektoratet, Fyrstikkalleen 1 på Helsfyr.
Arbeidsmøtene blir holdt fysisk, på hensiktsmessig sted (Fyrstikkalleen eller møterom sentralt i Oslo).
Sentrale tema for SBU i 2023:
- Virksomhetsstrategien – utvikling, implementering
- Tillitsreformen – partsammensatt arbeidsgruppe, og samarbeid i SBU og de øvrige brukerutvalgene i NAV, og ambisjonen
- Varig tilknytning til arbeid
For informasjon om tidligere møter, referater og konklusjoner, send e-post til brukermedvirkning@nav.no.
- Leder av Sentralt brukerutvalg 2022-23: Martine Antonsen, Mental Helse Ungdom
- Nestleder av sentralt brukerutvalg 2022-23: Jørgen Holst, Choice Hotels
Representanter for personbrukerne – hovedbrukergruppen i NAV:
Elevorganisasjonen
Landsdekkende: Postadresse: Kolstadsgata 1, 0652 Oslo, elev@elev.no
- Medlem: Ashna Usman, Sentralstyret, Ashna@elev.no
- Vara: Alva Sunde Gjersøe, Nestleder, alva@elev.no
FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon)
Mariboesgate 13, 0183 Oslo, post@ffo.no
- Medlem: Grete Crowo, fagpolitisk rådgiver, grete.crowo@ffo.no
- Vara: Helene Thon, 1. nestleder FFO, helene@ffhb.no
Kreftforeningen
Postboks 4, Sentrum, 0101 Oslo, servicetorget@kreftforeningen.no
- Medlem: Lene Elnes, spesialrådgiver, lene.elnes@kreftforeningen.no
- Vara: Laila Stigen, rådgiver, Laila.stigen@kreftforeningen.no
Mental Helse Ungdom
Landsdekkende: Postadresse: Storgata 38, 0182 Oslo, post@mhu.no
- Medlem: Martine Antonsen, leder MHU, martine.antonsen@mhu.no
- Vara: Thomas Frey, thomas.frey@mhu.no
OMOD, Organisasjonen mot offentlig diskriminering
Rettighets- og kompetansesenter, Postadresse: Storgata 38, 0182 Oslo, Kontakt@omod.no
- Medlem: Kai Andre Sunde, rådgiver, sundekaiandre@gmail.com
- Vara: Akhenaton de Leon, kontakt@omod.no
RIO, Rusavhengiges interesseorganisasjon
Landsdekkende: består av tidligere rusmisbrukere.
- Medlem: Rachel Husvik Aune, WaybackTrondheim, Rachel.h.aune@rio.no
- Vara: Anne – Pia Lystrup, Regionsansvarlig Vest-Norge, anne-pia.lystrup@rio.no
SAFO, samarbeidsutvalget for funksjonshemmedes organisasjoner
Postboks 8953 Youngstorget, 0028 Oslo, post@safo.no
- Medlem: Medlem: Marit Berg Eldegard, eldegardm@gmail.com
- Vara: Janne Skei, daglig leder, janne.skei@safo.no
Unge funksjonshemmede
Mariboesgt.13, 0183 Oslo, post@ungefunksjonshemmede.no
- Medlem: Benedikte – Marie Lio, Benedikte-marie@ungefunksjonshemmede.no
- Vara: Maren Fulsang, maren@ungefunksjonshemmede.no
Velferdsalliansen
Postboks 8752 Youngstorget, 0028 Oslo,post@velferdsalliansen.no
- Medlem: Astri Klonteig, astri.klonteig@hotmail.com
- Vara: Honoratte Muhanzi Kashale, honoratte.muhanzi@velferdsalliansen.no
Arbeidsgivere, som brukergruppe for NAV:
Choice-kjeden for NHO
- Medlem: Jørgen Holst, People & Culture Manager, Choice Hotels, jorgen.holst@choice.no
IKEA for NHO
- Medlem: Hanne Emilson, Health&Wellbeing leader, IKEA, hanne.emilson@ingka.ikea.com
- Vara: Anny Ranvik, People & Culture Manager, IKEA, annymarie.ranvik@ingka.ikea.com
KLINGER Westad industrier for NHO
- Medlem: Ivar Borgen, HR-sjef, ibo@klinger-westad.com
Fra NAV og KS (partnerskapet og eiersiden av NAV):
KS, Kommunenes Sentralforbund, ks@ks.no
- Medlem: Nina Hjertø Ingebirgtsen, spesialrådgiver Helse og Velferd, nina.hjerto.ingebrigtsen@ks.no
- Vara: Siril Houge-Thiis, Spesialrådgiver, siril.houge-thiis@ks.no
Arbeids- og velferdsdirektoratet:
- Arbeids- og velferdsdirektør, Hans Christian Holte
- Arbeids- og tjenestedirektør, Sonja Skinnarland
- Arbeids- og ytelsesdirektør, Eve Bergli
- Direktør NAV Kontaktsenter, Jørn Torbergsen
- Direktør NAV Hjelpemidler og tilrettelegging/NAV Spesialenheter Liv Welde Johansen
- Kommunikasjonsavdelingen, Espen Sunde, leder kanalseksjonen
- Økonomi- og styringsavdelingen, Håkon Røstad, Virksomhetsarkitekt i utviklingsstab,
- Arbeids- og tjenesteavdelingen, Ole Morten Punther, leder resultatseksjonen
- Ytelsesavdelingen, Bente Thori- Aamot, leder Seksjon fag og ytelsesutvikling
- IT-avdelingen, Fredrik Scheide, leder designseksjonen
- Sekretær Sentralt brukerutvalg, Utvikling av brukermedvirkning i NAV, Kristin Skåre
I tillegg møter direktører og fagpersoner for alle avdelinger i Arbeids- og velferdsdirektoratet, i henhold til behov, saker og tema.
Øvrige brukerutvalg i NAV
NAV har brukerutvalg i alle fylker, i NAV-kontorene og på Hjelpemiddelområdet.
NAV tar brukerorganisasjonene med på råd gjennom et fast brukerutvalg i fylket og lokale brukerutvalg på NAV-kontorene. Velg brukerutvalg i ditt fylke:
Innsending av refusjon av honorar og reiseregning
Unit4 Travel & Expenses skal brukes av representanter i NAVs brukerutvalg, som skal få refundert honorar og/eller reise og kost.
Du må være registrert i lønnssystemet til NAV for å kunne sende inn honorarkrav. Arbeidsgiver i NAV melder deg inn, og du vil få tilgang til Unit4 Travel & Expenses. Se veiledning for Unit4 Travel & Expenses (pdf).
Kontakt NAV Økonomiteneste om du har spørsmål om registrering i Unit4 Travel & Expenses:
- Telefon: 400 07 760
- E-postadresse: nav.okonomiteneste@nav.no