Tale og språk
Har du vanskeligheter med tale og språk, kan hjelpemidler gjøre det lettere å kommunisere.
Hvem kan få hjelpemidler til tale og språk?
For å få hjelpemidler må vanskene med tale og språk være varige (minst to år), og hjelpemidlet må være hensiktsmessig og nødvendig for at du skal
- få løst praktiske problemer i dagliglivet
- fungere i barnehage, grunnskole, videregående skole og som lærling
- bli i stand til å skaffe deg eller beholde arbeid, eller gjennomføre utdanning eller arbeidstrening
Dersom du helt eller delvis mangler tale, finnes det alternative måter å kommunisere på. Noen personer har behov for alternative kommunikasjonsmåter som helt erstatter talen. Andre har behov for supplerende kommunikasjonsmåter som støtter talen hvis denne er utydelig eller svak.
Noen personer har spesifikke språkvansker (SSV), og for disse personene kan hjelpemidler kompensere for vanskene. På kunnskapsbanken.net kan du lese mer om hjelpemidler for personer med språkvansker.
For personer som stammer, kan taleflythjelpemidler være til hjelp.
Muligheter og eksempler
Hjelpemidler som kompenserer for tapt eller redusert evne til tale og språk, kalles for kommunikasjonshjelpemidler og kan deles inn i to kategorier:
- De høyteknologiske hjelpemidlene kjennetegnes ved at de har mange valgmuligheter og ofte en avansert teknologi.
- De lavteknologiske er enklere i bruk, men har også færre muligheter. Ofte kan disse være vel så hensiktsmessig som mer avanserte hjelpemidler, nettopp fordi de er langt enklere å vedlikeholde og bruke.
Ikke alle som benytter alternativ kommunikasjon kan lese. Noen har nytte av ulike tegnsystemer for å kommunisere. Grafiske tegn er et slikt tegnsystem som ofte brukes i kommunikasjonshjelpemidler.
Hjelpemiddeldatabasen viser alle typer produkter som kan være aktuelle hjelpemidler, uavhengig av om disse kan gis via det offentlige, eller om du må dekke utgiftene selv.
Kartlegging av behov
En tverrfaglig innsats er ofte nødvendig for å kartlegge behovet for en kommunikasjonsløsning. Kartleggingen bør omfatte individuelle behov og forutsetninger, muligheter, ressurser, kompetanse og eventuelle barrierer i miljøet rundt bruken av hjelpemiddelet. Det er viktig å få kartlagt dette før du søker. På statped.no kan du få tips til hvilke fagpersoner og -miljøer i egen kommune du kan kontakte for å få hjelp til kartleggingen.
Hvordan søker du?
Har du et kortvarig (under to år) og midlertidig behov for hjelpemidler, må du søke dette gjennom kommunen. Det er kommunen som har ansvar for å låne ut hjelpemidler ved kortvarig behov.
Har du varig (mer enn to år) nedsatt funksjonsevne, har NAV Hjelpemiddelsentral ansvar for å låne ut hjelpemidler. Slik går du frem for å søke.
Søknad om hjelpemiddel
Hvis du trenger hjelpemidler til arbeidsplassen, kan du samarbeide med arbeidsgiveren eller bedriftshelsetjenesten når du skal søke.
Hvis du trenger hjelpemidler til høyere utdanning, kan du samarbeide med en kontaktperson for tilrettelegging ved studiestedet når du skal søke.
Hvis du søker om hjelpemiddel i dagliglivet, skolen eller barnehagen, anbefaler vi at du får hjelp fra kommunen du bor i. De har ansvar for å kartlegge behovet og finne ut hva du trenger. Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne.
Hjelp til vurdering og utprøving
Søknad om refusjon av reiseutgifter for hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Dette skjemaet skal benyttes av kommunale serviceteknikere.
Nyttig å vite
Leter du etter praktisk informasjon om hjelpemidler? Vi har laget en side hvor du finner informasjon om blant annet
- utlevering og tilbakelevering
- montering og demontering
- opplæring
- reparasjon og vedlikehold
- forsikring
- rammeavtaler
Fagstoff
På temasidene om alternativ og supplerende kommunikasjon i Kunnskapsbanken finner du artikler, foredrag, e-læringskurs, opplæringsvideoer, sjekklister m.m.