Tilskudd til rimelige hjelpemidler
PENGESTØTTE
|Oppdatert 1. august 2023
Kort om tilskuddsordningen for rimelige hjelpemidler
Tilskudd som kan dekke de ekstrautgifter du har til rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler) som ikke er en del av hjelpemiddelsentralens sortiment.
Tilskuddsordningen for rimelige hjelpemidler kan være aktuelt for deg som
Innhold
Kort om tilskuddsordningen for rimelige hjelpemidler
Tilskudd som kan dekke de ekstrautgifter du har til rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler) som ikke er en del av hjelpemiddelsentralens sortiment.
Tilskuddsordningen for rimelige hjelpemidler kan være aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Har du en varig funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger småhjelpemidler, kan du få økonomisk støtte til dette fra NAV.
Hva kan du få støtte til?
- Tilskuddsordningen skal dekke ekstrautgifter til rimelige hjelpemidler som ikke er en del av hjelpemiddelsentralens sortiment.
- Du kjøper produktene selv.
- Du trenger ikke å levere kvittering eller annen dokumentasjon på det du har kjøpt.
- Tilskuddet er et fast beløp, og du kan søke om nytt tilskudd etter fire år.
Satsen gjelder fra 1. juli 2023.
Type | Beløp |
---|---|
Støtte til rimelige hjelpemidler | 2 130 kroner |
Du kan søke om nytt tilskudd etter 4 år.
Søknad og dokumentasjon
Søknaden må beskrive funksjonsproblemene og gi en begrunnelse for hvorfor du trenger småhjelpemidler for å fungere i dagliglivet.
Du må selv kjøpe produktene, og du kan søke nytt tilskudd etter fire år.
Ikke alle punkter skal fylles ut
Skjemaet du kommer til er et skjema som skal dekke flere behov. For å søke om tilskudd til rimelige hjelpemidler er det derfor ikke nødvendig å fylle ut følgende punkter:
- Punkt 4. Fastlege
- Punkt 6. Liste over produkter som søkes
- Punkt 8. Oppfølgings- og opplæringsansvarlig
Samme skjema brukes på alle områder (for eksempel syn og hørsel), selv om det heter "bevegelse".
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.