Slik gjør du det — For hjelpemiddelformidlere
Bruke digitale løsninger
Kommunalt ansatte terapeuter og teknikere kan bruke ulike digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
I dette kapittelet
Første gang din kommune skal ta i bruk digital søknad er det noen steg dere må gjennom for å komme i gang.
Snart kan hjelpemiddelbruker se over og bekrefte den digitale behovsmeldingen som kommunal formidler har fylt ut. Dette vil i aktuelle behovsmeldinger erstatte papirfullmakt. Løsningen er nå i pilot i noen kommuner.
Hvordan kan NAV Hjelpemidler og tilrettelegging gjennom digitalisering bidra til et mer helthetlig og effektivt hjelpemiddelsystem?
I dette kapittelet
Du kan både søke og bytte hjelpemidler med digital behovsmelding. Når du skal bytte, velger du først hjelpemiddelet du skal bytte til. Deretter melder du inn hjelpemiddelet du skal levere tilbake.
Digital behovsmelding kan brukes av kommunalt ansatte.
Du kan enten ha full tilgang til våre digitale tjenester eller en begrenset tilgang.
Hjelpemidler du kan melde behov om digitalt
Hvis du har full tilgang kan du melde behov digitalt. Foreløpig gjelder den digitale behovsmeldingen kun et utvalg av hjelpemidler innen utvalgte kategorier, for både voksne og barn. For andre typer hjelpemidler må du fortsatt søke på papir.
Her kan du søke opp et hjelpemiddel for å sjekke om det kan behovsmeldes digitalt (finnhjelpemiddel.nav.no)
Dersom du er kommunalt ansatt og har tilgang på digital behovsmelding (digital søknad), kan du bruke den samme inngangen når du skal benytte bestillingsordningen. Hvis du velger et produkt som er en del av bestillingsordningen, vil systemet automatisk behandle det som en bestilling.
Dersom du er kommunalt ansatt, er godkjent bestiller men ikke har tilgang på digital søknad, kan du benytte digital bestillingsordning.
Dersom du er godkjent bestiller men ikke er kommunalt ansatt, må du bestille på papir.
Les mer om bestillingsordningen, og få oversikt over hvilke hjelpemidler som inngår i ordningen:
Kommunalt ansatte kan digitalt bestille deler de trenger for å reparere hjelpemidler. I første omgang er det et begrenset utvalg deler. Dette blir utvidet etterhvert.
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Hvis privatpersoner logger inn selv, kan de sjekke
- status i sine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Privatpersoner vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis de logger inn. De kan skrive eller ringe til NAV Hjelpemiddelsentral hvis de trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Oppdatert 30.09.2024