Bruke digitale løsninger
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 27. november 2023
Digitale løsninger på hjelpemiddelområdet
Kommunalt ansatte terapeuter og teknikere kan bruke ulike digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Innhold
Digitale løsninger på hjelpemiddelområdet
Kommunalt ansatte terapeuter og teknikere kan bruke ulike digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Meld behov for hjelpemidler
Digital behovsmelding kan brukes av kommunalt ansatte. Du kan melde behov hvis du skal søke om et nytt hjelpemiddel eller bytte.
Du kan enten ha full tilgang til våre digitale tjenester eller en begrenset tilgang.
Du kan lese mer om:
Hjelpemidler du kan melde behov om digitalt
Hvis du har full tilgang kan du melde behov digitalt. Foreløpig gjelder den digitale behovsmelingen kun et utvalg av hjelpemidler innen utvalgte kategorier. For andre typer hjelpemidler må du fortsatt søke på papir.
Bestille hjelpemidler
Dersom du er kommunalt ansatt og har tilgang på digital behovsmelding (digital søknad), kan du bruke den samme inngangen når du skal benytte bestillingsordningen. Hvis du velger et produkt som er en del av bestillingsordningen, vil systemet automatisk behandle det som en bestilling.
Dersom du er kommunalt ansatt, er godkjent bestiller men ikke har tilgang på digital søknad, kan du benytte digital bestillingsordning.
Dersom du er godkjent bestiller men ikke er kommunalt ansatt, må du bestille på papir.
Les mer om bestillingsordningen, og få oversikt over hvilke hjelpemidler som inngår i ordningen:
Bestille deler
Kommunale teknikere kan digitalt bestille deler de trenger for å reparere hjelpemidler. I første omgang er det et begrenset utvalg deler. Dette blir utvidet etterhvert.
Bestill deler og les mer om ordningen:
For tilgangsstyrer i kommunen
Første gang din kommune skal ta i bruk digital søknad er det noen steg dere må gjennom for å komme i gang.
Digital bekreftelse som alternativ til fullmakt
Snart kan hjelpemiddelbruker se over og bekrefte den digitale behovsmeldingen som kommunal formidler har fylt ut. Dette vil i aktuelle behovsmeldinger erstatte papirfullmakt. Løsningen er nå i pilot i noen kommuner.
Mer om digitalisering av hjelpemiddelområdet
Hvordan kan NAV Hjelpemidler og tilrettelegging gjennom digitalisering bidra til et mer helthetlig og effektivt hjelpemiddelsystem?