Frilanstolk
FOR ANDRE SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 13. mars 2024
Hvis du er utdannet i tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede, kan du ta tolkeoppdrag for tolketjenesten i NAV Hjelpemiddelsentral.
Det finnes også informasjon om dette til privatpersoner og arbeidsgivere.
Innhold
Hvis du er utdannet i tolking for døve, døvblinde og hørselshemmede, kan du ta tolkeoppdrag for tolketjenesten i NAV Hjelpemiddelsentral.
Det finnes også informasjon om dette til privatpersoner og arbeidsgivere.
Hvem er det aktuelt for?
Kopier lenkeLenken er kopiertEn frilanstolk er en tolk som ikke er ansatt i NAV, men som utfører tolkeoppdrag for døve, døvblinde og hørselshemmede etter avtale med tolketjenesten i NAV Hjelpemiddelsentral. Frilanstolker har samme utdanning og kan løse samme oppdrag som ansatte tolker.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertRammeavtaler og dokumenter
Arbeids- og velferdsdirektoratet har sammen med Tolkene i Akademikerforbundet (TiA), AVYO, Fagforbundet og Norsk Tjenestemannslag (NTL) utformet dokumentene "Rammedokument om samarbeidet mellom NAV og frilanstolkene" og "Vilkår ved frilanstolkoppdrag".
Dokumentene setter de formelle rammene for samarbeidet mellom NAV og frilanstolkene. Rammedokumentet presiserer at frilanstolken er en selvstendig oppdragstaker som påtar seg enkeltstående oppdrag for NAV.
NAV inngår en databehandleravtale med frilanstolkene. Alle som jobber på oppdrag for NAV må ha en databehandleravtale.
Vilkår og takster
- Tolketakster for hørselshemmede (lovdata.no)
- Tolketakster for døvblinde (lovdata.no)
Statens personalhåndbok (lovdata.no):
Når du er frilanstolk
Kopier lenkeLenken er kopiert- Digital løsning for frilanstolk
- Honorarer, reiseregninger, frister og rutiner
- Personvern ved skrivetolking
- Kontakt
Digital løsning for frilanstolk
Du logger deg inn via nav.no for å se og melde interesse for oppdrag fra tolketjenestene.
Opplæring i digital løsning for frilanstolk på kunnskapsbanken.net.
Den digitale løsningen er under utvikling. Endringer som er spesielt relevant for frilanstolker er samlet i en endringslogg.
Honorarer, reiseregninger, frister og rutiner
Her finner du honorarskjemaer og rutinene som beskriver samarbeid med og formidling av tolkeoppdrag til frilanstolker.
- Frilanstolkrutinene (pdf)
- Frister for innsending av honorar og utbetalingsdatoer 2024
- Se veiledning for å sende inn honorarkrav og reiseregninger
- Honorarskjema faglært tolk
- Honorarskjema ufaglært tolk
- Regningsskjema til bruk ved rettstolking
- Arbeidsoppgave og salærfastsetting (Word)
- Følgende på side 1 og side 5 av regningsskjemaet skal skannes og legges ved honorarkravet: Side 1, del 1 – navn og adresse. Side 5, del 6 – dato og klokkeslett.
Personvern ved skrivetolking
NAV bruker programvaren Text on ToP til skrivetolking.
Etter personvernvurderinger av programvaren, er det klart at nødvendige personvernhensyn er ivaretatt.
Hvis en arrangør ønsker å invitere skrivetolkingen inn i sitt videomøte, vil det ofte være Zoom og Teams som blir benyttet. I disse tilfellene er det arrangør som er ansvarlig for personvernet.
Kontakt
Honorarkrav og andre henvendelser sendes til frilanstolk@nav.no.
Ressurskontor for frilansområdetNAV Hjelpemiddelsentral Oslo Seksjon TolkPostboks 324 Alnabru0614 Oslo
Kontaktpersoner
- Anita Harila, mobil 412 92 868
- Hilde Irene Stensrud, mobil 412 91 751
- Marit Eriksen, mobil 412 87 183
- Ragnhild Brevik, mobil 918 53 522
- Sonja Navelsaker, mobil 913 02 477
- Toril Fagereng Wandås, mobil 412 89 422
- Wendy Sandnes, mobil 412 88 954
Ressurskontor for frilansområdet
Ressurskontor for frilansområdet er lokalisert ved NAV Hjelpemiddelsentral Oslo, ved tolketjenesten. Ressurskontoret koordinerer frilansområdet på tvers av NAV Hjelpemiddelsentraler for å sikre enhetlig praksis.
Facebookgruppe
Ressurskontor for frilansområdet har en Facebookgruppe vi benytter til fortløpende informasjon. Be om å bli medlem, besvar spørsmål og bekreft at du har lest gruppereglene, deretter blir du godkjent i gruppen.
Ønsker du å motta informasjon på e-post i stedet? Send oss beskjed om dette, så vil det bli sendt en oppsummering av våre innlegg (ikke svar eller diskusjoner i forumet) med jevne mellomrom. Viktig informasjon blir sendt på e-post til alle.
Kontakt din tolketjeneste
Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral har ansvar for å formidle og utføre tolkeoppdrag for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjeneste benyttes i situasjoner der partene som ønsker å kommunisere med hverandre har en språkbarriere.
- Tolketjenesten i Agder
- Tolketjenesten i Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Tolketjenesten i Møre og Romsdal
- Tolketjenesten i Nordland
- Tolketjenesten i Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Tolketjenesten i Rogaland
- Tolketjenesten i Troms og Finnmark
- Tolketjenesten i Trøndelag
- Tolketjenesten i Vestfold og Telemark
- Tolketjenesten i Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Tolketjenesten i Vest-Viken (Buskerud og Asker kommune)
- Tolketjenesten i Øst-Viken (Østfold)
Har du behov for talespråktolk kan du lese om dette her (imdi.no).