Kort om tolk
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger. Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Innhold
Hva sier loven?
Kort om tolk
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger. Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Hvem kan få tolk?
Hvis du skal ha et møte med NAV, er det NAV som har ansvar for å vurdere om du trenger tolk og vil bestille tolken.
Ta kontakt med NAV hvis du mener du har behov for tolk i en samtale. Det koster ikke noe å bruke tolk.
Hvem tolker?
NAV benytter profesjonelle tolker. Familie, bekjente og barn kan ikke være tolker.
En tolk kan være en tolk som deltar fysisk på møter, eller en telefontolk eller skjermtolk. NAV vurderer hva som er det beste alternativet.
Informasjonsfilmer om bruk av tolk på flere språk
- Tolk i møte med NAV - norsk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - engelsk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - ukrainsk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - russisk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - polsk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - tysk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - bosnisk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - somali (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - arabisk (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - urdu (vimeo.com)
- Tolk i møte med NAV - kurdisk - Sorani (vimeo.com)
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg