Tjeneste
Trenger du tolk?
Du kan ha rett på språktolk eller tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde når du skal i en samtale med NAV.
Innhold på siden
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger.
Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
I dette kapittelet
NAV benytter profesjonelle tolker. Familie, bekjente og barn kan ikke være tolker.
En tolk kan være
- fysisk deltaker på et møte
- telefontolk
- skjermtolk
NAV vurderer hva som er det beste alternativet.
Her finner du informasjonsfilmen "Tolk i møte med NAV" på 10 ulike språk i tillegg til norsk.
Hvis du skal ha et møte med NAV, er det NAV som har ansvar for å vurdere om du trenger tolk og vil bestille tolken.
Ta kontakt med NAV hvis du mener du har behov for tolk i en samtale. Det koster ikke noe å bruke tolk.
Oppdatert 24.06.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg