Trenger du tolk?
VEILEDNING
|Oppdatert 07. april
Kort om tolk
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger. Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Innhold
Hva sier loven?
Kort om tolk
Du har rett til tolk i en samtale med NAV hvis du ikke forstår det som blir sagt og ikke kan formidle hva du trenger. Dette gjelder både tolk i ulike språk og tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde.
Hvem kan få tolk?
Det er NAV som har ansvar for å vurdere om du trenger tolk og bestille tolken.
Ta kontakt med NAV hvis du mener du har behov for tolk i en samtale. Det koster ikke noe å bruke tolk.
Hvem tolker?
NAV benytter profesjonelle tolker. Familie, bekjente og barn kan ikke være tolker.
En tolk kan være en tolk som deltar fysisk på møter, eller en telefontolk eller skjermtolk. NAV vurderer hva som er det beste alternativet.
Video om språktolking
- Språktolk i møte med NAV - norsk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - engelsk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - ukrainsk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - polsk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - tysk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - bosnisk (vimeo.com)
- Språktolk i møte med NAV - somali (vimeo.com)
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med Frida
Du møter først en chatbot, men kan gå videre og chatte med en veileder uten å logge inn (hverdager 09.00–15.00).
Skriv til oss
Skal du sende oss nye opplysninger i saken din? "Skriv til oss" er et sikkert alternativ til e-post.