For hjelpemiddelformidlere og andre samarbeidspartnere
Før du søker hjelpemidler på vegne av andre
Forarbeid, kartlegging og utprøving hvis du er fagperson som skal søke om hjelpemidler på vegne av andre.
Ansvar og oppgaver i hjelpemiddelformidlingen
Hjelpemiddelsentralene har overordnet og koordinerende ansvar for formidling av hjelpemidler. Hjelpemiddelsentralene har rådgivnings- og veiledningsfunksjon overfor helse- og omsorgstjenesten i kommunene og fylkeskommunene på hjelpemiddelområdet.
Kommunen skal sørge for formidling av nødvendige hjelpemiddel til personer som trenger dem, og for tilrettelegging av miljøet rundt den enkelte pasient og bruker. Dette ansvaret omfatter alle ledd i formidlingsprosessen: å avdekke og utrede behovet for alle typer hjelpemiddel, utprøving av hjelpemiddel, bistand i søkeprosessen, tilpassing og enkel montering av hjelpemiddel, opplæring i bruken av hjelpemiddel og service og reparasjon av hjelpemiddel.
Hvem kan få hjelpemidler av Nav?
Personer med ulike funksjonsvansker kan låne hjelpemidler av Nav hjelpemiddelsentral, hvis de oppfyller følgende vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder og hvor det skal brukes.
- Personen må ha medlemskap i folketrygden.
Hvis personen du skal hjelpe har behov for kortvarig utlån av hjelpemidler, er det kommunen vedkommende bor i som har ansvar for å skaffe hjelpemiddel.
Hva kan du som fagperson få av Nav hjelpemiddelsentral?
Hvis du er fagperson som skal hjelpe en innbygger, kan du få råd og bistand av Nav hjelpemiddelsentral. Dette gjelder både i konkrete saker og mer generelt. Terapeuter og teknikere kan også få bistand og veiledning gjennom videosamtale.
Dersom du er en erfaren hjelpemiddelformidler som er ansatt i kommunen, kan din leder sørge for at du får tilgang til Nav hjelpemiddelsentrals digitale behovsmelding. Her kan du søke, bytte og bestille et utvalg hjelpemidler digitalt.
Ved å ta e-læringskurs, kan du få godkjenning som formidler av elektromedisinske hjelpemidler. Kursene finner du på kunnskapsbanken. Du kan lese mer om bestillingsordning og godkjenningsordning for elektromedisinsk utstyr.
Du kan også ta ulike typer kurs i regi av Nav hjelpemiddelsentral. Du finner en oversikt over alle kursene på denne siden.
Teknisk personell i kommunen som for eksempel vaktmestere og serviceteknikere kan hospitere på teknisk avdeling på Nav hjelpemiddelsentral. Du kan ta kontakt med hjelpemiddelsentralen i ditt fylke for å avtale hospitering.
Nav hjelpemiddelsentral har egne samhandlingsteam med kontaktpersoner, terapeuter, serviceteknikere og andre samarbeidspartnere i kommunen. Nav hjelpemiddelsentral deler informasjon og rutiner gjennom denne kanalen og er tilgjengelig for spørsmål og svar.
Slik går du fram
For å kunne hjelpe en person med å søke om hjelpemidler, må behovene først kartlegges. Dette ansvaret ligger hos kommunen, som har det overordnede ansvaret for kartleggingsprosessen. I tillegg kan fagpersoner fra andre instanser bidra med sin kompetanse i kartleggingen.
Du kan finne mer informasjon og støttemateriell om kartleggingsfasen på kunnskapsbanken.net.
Når en person har behov for fastmonterte hjelpemidler og tilrettelegging av bolig, er prosessen litt annerledes enn ved vanlige hjelpemidler.
Når en person har behov for fastmonterte hjelpemidler, som trappeheis eller omgivelseskontroll, er prosessen litt annerledes enn ved vanlige hjelpemidler.
I slike tilfeller må kommunen, Nav hjelpemiddelsentral og leverandør samarbeide for å finne de beste løsningene. Huseier må alltid involveres, og det kreves at tilleggsskjema fylles ut og godkjenningsskjema signeres. Det finnes også flere tekniske og juridiske krav som må oppfylles ved inngrep i boligen.
Det er viktig å være oppmerksom på at det kan bli en del utgifter for brukeren når hjelpemidler skal monteres fast. Det må gjerne gjøres inngrep eller tilpasninger i bygningen, noe som kan være kostbart.
Dersom personen har behov for økonomisk støtte til boligtilpasningen, bør kommunal formidler vurdere om det finnes kommunale støtteordninger å søke på.
Nav anbefaler at dere i kartleggingen alltid vurderer om tilskudd til ombygging kan være et alternativ til heis eller rampe.
Du kan lese mer om kartlegging av bolig på kunnskapsbanken.net.
Hvis en innbygger har behov for å prøve ut et hjelpemiddel før dere søker om det, kan dette gjøres hos Nav hjelpemiddelsentral.
Bruk skjemaet "Hjelp til vurdering og utprøving" som du finner i skjemaoversikten for samarbeidspartnere - hjelpemiddelformidlere: Velg aktuell funksjonsnedsettelse, for eksempel Hjelpemidler til bevegelse eller Hjelpemidler til tale og språk, og finn skjemaet der.
Som hjelpemiddelformidler kan du også kontakte en rådgiver ved Nav hjelpemiddelsentral og få vurdering, råd eller veiledning. Hvis du trenger bistand når du skal gjøre en kartlegging i en boligsak kan vi også bistå deg gjennom en videosamtale.
Når du søker om hjelpemidler på vegne av en person, må vedkommende signere enten selve søknadsskjemaet eller et fullmaktsskjema.
Begge skjemaene finner du i skjemaoversikten for samarbeidspartnere.
Du må informere personen du søker for om hva det søkes om, samt hvilke rettigheter og plikter som gjelder.
Når innbyggeren signerer fullmaktsskjema, bekrefter de at du har fått fullmakt til å skrive og sende søknaden på deres vegne. Personen er fortsatt den formelle søkeren.
Ved papirsøknad kan søkeren signere selve søknaden. Hvis dere velger å bruke fullmaktsskjema i stedet, må det signerte skjemaet legges ved søknaden.
Ved digital behovsmelding skal fullmaktsskjemaet lagres i kommunen.
Du trenger ikke fullmakt når du melder behov for bytte av hjelpemiddel som innbyggeren allerede har i utlån, eller når du melder behov for tilbehør.
Fullmaktsskjemaet kan også signeres av foreldre, verger, nære pårørende eller med påholden penn dersom personen ikke er i stand til å signere selv.
Innlagt på institusjon
Dersom søker som ikke selv kan signere er innlagt på institusjon og det ikke er nære pårørende i nærheten, godtar vi at ansatte på institusjonen underskriver på vegne av søker. Underskriften må «bekreftes» med et stempel som viser at vedkommende er ansatt ved institusjonen.
MEN: underskrift fra en ansatt godtas kun på en førstegangssøknad. Dersom vi mottar flere søknader hvor ansatt har skrevet under, stiller vi krav om at det oppnevnes en verge/hjelpeverge for vedkommende.
Fosterforeldre og samboere
Vi godtar søknader og klager hvor en av fosterforeldrene har underskrevet på vegne av sitt fosterbarn, selv om det formelt sett er barnevernet som har overtatt omsorgen for barnet. Vi kan i slike tilfeller ha en medunderskrift av barnevernsmyndighetene. En søknad/klage kan imidlertid fremsettes av barnevernsmyndighetene (kommunen) alene.
Samboerskap som samlivsform likestilles ikke med ekteskap når det gjelder underskrift. Her kreves det en muntlig eller skriftlig fullmakt.
Hjelpemidler som Nav hjelpemiddelsentral ikke har ansvar for
Som kommunalt ansatt har du ansvar for å bistå kommunens innbyggere med søknader til Nav hjelpemiddelsentral. Dersom du får spørsmål om andre hjelpemiddeltyper, må vedkommende oppsøke andre tjenester for å få riktig hjelp:
- For hjelpemidler til seksuallivet kontaktes fastlegen
- For briller eller kontaktlinser kontaktes optiker eller øyelege
- For høreapparat kontaktes øre-nese- halsspesialist (ofte via henvisning fra fastlegen)
- For ortopediske sko, ortoser og proteser kontaktes sykehuslege eller legespesialist (via fastlege)
- For brystprotese kontaktes fastlege for legeerklæring, deretter apotek eller bandasjist
- For parykk kontaktes fastlege for legeerklæring, deretter valgfri leverandør (frisør eller spesialleverandør)
- For behandlingshjelpemidler (administreres av helseforetakene, ikke av Nav) kontaktes fastlege eller spesialisthelsetjenesten.
Andre kilder
Om du ønsker å lese mer om hjelpemidler til bestemte situasjoner eller funksjonsvariasjoner, kan du lese på Nav hjelpemidler og tilrettelegging sin forside for privatpersoner.
For deg som jobber med hjelpemiddelformidling anbefaler vi at du leser disse sidene om temaet på kunnskapsbanken.net.
På Kunnskapsbanken vil du også finne blant annet fagartikler, utdypende informasjon om tilrettelegging og kartlegging, dybdeinformasjon om en del hjelpemiddeltyper og flere godkjenningskurs.
Oppdatert 24.11.2025