Høreapparat
PENGESTØTTE OG HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 15. august 2023
Kort om høreapparat
Høreapparat er festet til øret ditt, og forsterker lyden rundt deg. Det finnes mange ulike typer, teknologier og modeller.
Høreapparat kan være aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om høreapparat
Høreapparat er festet til øret ditt, og forsterker lyden rundt deg. Det finnes mange ulike typer, teknologier og modeller.
Høreapparat kan være aktuelt for deg som
Hva kan du få?
Hvilket høreapparat som passer best for deg, kommer først og fremst an på størrelsen på hørselstapet. Alder, syn og finmotorikk vil også være med på å påvirke valg av høreapparat.
En øre-nese-halsspesialist vil hjelpe deg å finne høreapparatet som passer best for deg.
Du kan få to høreapparater hvis du har nedsatt hørsel på begge ørene.
Hvis du er barn under 18 år og har apparater med lang reparasjonstid, kan du få reserveapparat(er). Er du voksen har du ikke den samme retten til reserveapparat, men vi kan gjøre unntak hvis du er avhengig av høreapparatet i jobben din.
Du kan også få reserveapparat hvis du blir ute av stand til å orientere deg uten høreapparatet, det vil si hvis du har sterkt nedsatt både syn og hørsel.
Du får dekket høreapparatene du trenger inntil en viss beløpsgrense (sats). Ulike typer høreapparat har ulik beløpsgrense. Koster det mer, må du selv betale overskytende beløp (det vil si differansen mellom beløpsgrensen og prisen på apparatet). Hvis du er barn under 18 år eller har yrkesskade, og har behov for dyrere utstyr, trenger du ikke å betale det overskytende beløpet.
Hvis du ønsker å ha ekstra lader eller batteri, må du betale for dette selv.
Satsene gjelder fra og med 1. juli 2023.
Type | Prisgrense |
Analoge apparater uten propp | Inntil 4 525 kroner per enhet |
Analoge apparater med propp | Inntil 4 905 kroner per enhet |
Digitale apparater | Inntil 6 365 kroner per enhet |
Høreapparatene kan deles inn i ulike grupper:
Bak-øret-høreapparat
Bak-øret-høreapparat betegner høreapparat som plasseres på øremuslingen. Lyden sendes til en forsterker som tilpasser lyden til brukerens hørselstap og videre til en høyttaler som plasseres i øregangen. I noen høreapparater kan høyttaleren være plassert i høreapparatet, men da må lyden fraktes til øregangen via en slange eller en tube. Bak-øret-høreapparater festes i øregangen ved hjelp av en propp eller dome.
I-øret-høreapparat
I-øret-høreapparat plasseres i sin helhet inni øregangen. Audiografen tar avstøp av øregangen og høreapparatet tilpasses individuelt til hver bruker. Apparatet er formet som en propp som inneholder både batteri, mikrofon, forsterker og høyttaler. I-øret-høreapparat vil ikke passe for alle, fordi det krever tilstrekkelig plass i øregangen.
BAHA
BAHA (benforankret høreapparat, eller Bone Anchored Hearing Aid) er et høreapparat som forankres i benet like bak øret. Lydsignalet ledes i form av vibrasjon, utenom mellomøret og direkte inn til det indre øret. For at BAHA skal være aktuelt må hørselsnerven være intakt og det indre øret kun ha mindre hørselstap. BAHA kan være et alternativ til de som av ulike årsaker ikke kan benytte tradisjonelle høreapparater.
CI
CI (cochleaimplantat) er et avansert høreapparat som opereres inn i øret. CI gir en stimulering av hørselsnerven, og kan gi en form for kunstig hørsel til døve og personer med alvorlig hørselstap.
Fordyp deg i høreapparater på kunnskapsbanken.net
Hvem kan få?
Du kan få høreapparat hvis du har varig nedsatt hørsel på ett eller begge ører.
Med varig menes at du har hatt nedsatt hørsel over to år, eller at du har permanent nedsatt hørsel.
- Diagnosen må være bekreftet av en øre-nese-halsspesialist (ØNH-spesialist).
- Du må være i stand til å bruke høreapparatet.
- Høreapparatet må være nødvendig og nyttig for å redusere plagene du har på grunn av nedsatt hørsel.
- Du må være medlem i folketrygden.
Slik går du frem for å søke
Søknad om høreapparat
Hvis du har nedsatt hørsel, må du først ta det opp med fastlegen din. Fastlegen kan henvise deg til en øre-nese-hals-spesialist eller hørselssentral (også kalt høresentral) som har avtale med NAV.
Øre-nese-halsspesialist eller hørselssentral utreder behovet og finner aktuelt hjelpemiddel sammen med deg.
Spesialisten/hørselssentralen sender søknaden til NAV for deg. Du må selv signere søknaden.
Søknad om refusjon av betalt egenandel for høreapparat ved yrkesskade
Du skal bruke dette søknadsskjemaet hvis du har en yrkesskade og skal søke om å få refundert egenandel ved anskaffelse av høreapparat.
Du kan bare få refundert egenandelen hvis behovet ditt for hjelpemidlet skyldes yrkesskaden.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 19 uker |
Levering og ventetid
Ventetid på time hos spesialist/hørselssentral varierer og kan være lang. Du har rett til å velge behandlingssted selv (helsenorge.no).
Utlevering av hjelpemiddelet skjer hos spesialist/hørselssentral.
Hjelpemiddelet har en prøvetid på seks måneder.
Prøvetiden innebærer at du kan prøve ut hjelpemiddelet i inntil seks måneder etter at du har fått det utlevert. I utprøvingstiden låner du hjelpemiddelet, og kan returnere det hvis du og behandleren mener at det ikke passer for deg.
Når dere har funnet et hjelpemiddel som passer, overtar du eierskapet til det ved å skrive under på et godkjenningsskjema. Etter dette kan du ikke lenger returnere eller bytte hjelpemiddelet.
Tilpassing og opplæring
Det er ØNH-spesialisten/hørselssentralen som har ansvaret for å tilpasse hjelpemiddelet så det passer for deg.
Spesialisten/hørselssentralen har også ansvaret for å lære deg å bruke det.
Reparasjon, service og vedlikehold
Hvis høreapparatet må repareres må du ta kontakt med leverandøren, eller der du fikk apparatet. NAV vil dekke reparasjonen.
Hvis du er voksen, har du selv ansvar for vanlig vedlikehold av høreapparatet. Vanlig vedlikehold kan for eksempel være bytte av batterier og domer (propper), daglig rengjøring av slanger og filter. Følg bruksanvisningen som følger apparatet, og les gjerne mer om bruk og stell av høreapparater på kunnskapsbanken.net.
Du har også ansvar for enklere service av høreapparatet. Det vil si at hvis du trenger å kjøpe slike tjenester av audiograf eller på hørselssenter, må du betale for dem selv.
Er du barn under 18, eller hvis du har fått høreapparat på grunn av yrkesskade, vil du få dekket vedlikeholds- og serviceutgifter av NAV.
Bytte, levere tilbake og skaffe ny
Du vil først få hjelpemiddelet til utprøving. Utprøvingsperioden varer i inntil seks måneder, og i denne perioden kan det returneres eller byttes.
Etter utprøvingen blir hjelpemiddelet din eiendel. Da kan det ikke byttes og skal ikke leveres tilbake til NAV eller andre. Det er heller ingen returordning ved dødsfall.
Seksårsregelen: Når du har hatt hjelpemiddelet i seks år, kan du gå tilbake til spesialisten/hørselssentralen og få hjelp til å søke et nytt. Du kan få nytt hjelpemiddel hvis det gamle ikke lenger fungerer tilfredsstillende, eller hvis utprøving av ny viser at det gir vesentlig bedre funksjon.
Av og til kan det likevel være nødvendig med nytt utstyr før det har gått seks år og da gjør vi unntak fra seksårsregelen. Dette gjør vi bare:
- Hvis hørselen eller behovet ditt har endret seg så mye at det er nødvendig med nytt produkt.
- Hvis funksjonsevnen din har endret seg slik at du ikke lenger er i stand til å betjene apparatet.
- Hvis det er blitt utviklet nytt utstyr, med ny teknologi som kan hjelpe deg på en vesentlig bedre måte.
Forsikring og tyveri
Høreapparatet er din eiendel og må forsikres.
Vanlig forsikring dekker ikke hjelpemiddelet, så det må dekkes med tilleggsforsikring som verdigjenstand. Dersom du mister eller blir frastjålet hjelpemiddelet, dekker ikke NAV ny.
Hvis du er under 18 år og mister et høreapparat under lek eller aktivitet, kan du be ØNH-spesialisten eller hørselssentralen om å søke NAV om et nytt apparat til deg.
Refusjon av reiseutgifter
Du kan få dekket reiseutgifter til og fra ØNH-spesialist eller hørselssentral gjennom pasientreiser.no.
Meld fra om endringer
Gi oss eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter til et nytt fylke, ut av landet eller på institusjon. Det kan også være om du bytter skole og vi skal flytte fastmontert utstyr.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, kan du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 19 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Kontakt oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.