Brystprotese
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 30. juni 2023
Kort om brystprotese
En brystprotese etterligner et bryst i form og størrelse. Brystprotesene klebes direkte til huden, legges løst i brystholdere eller i spesialtilpassede lommer i brystholdere. De finnes i mange ulike størrelser, tykkelser og fasonger.
Innhold
Kort om brystprotese
En brystprotese etterligner et bryst i form og størrelse. Brystprotesene klebes direkte til huden, legges løst i brystholdere eller i spesialtilpassede lommer i brystholdere. De finnes i mange ulike størrelser, tykkelser og fasonger.
Hvem kan få?
Kvinner som har fått fjernet begge brystene, ett bryst eller deler av et bryst kan få støtte til brystprotese. Personer som har et mangelfullt utviklet bryst, eller har en annen kjønnsidentitet enn den de ble født med kan også få støtte til brystprotese.
For å få brystprotese, må du være medlem av folketrygden.
Hva kan du få støtte til?
NAV dekker utgifter til brystproteser, inkludert tilbehør som festeplater og brystvorte med lim. Du kan også få dekket utgifter til midlertidig vattprotese (interimprotese).
NAV kan også gi støtte til delprotese hvis man har fjernet deler av et bryst.
- Du kan bare få støtte til proteser og tilbehør som står i produkt- og prislisten.
- Du betaler ikke egenandel for brystprotesen eller for tilpasningen av brystprotesen.
- Du kan ikke få støtte til salver, kremer, såper og andre rensemidler som brukes i forbindelse med liming av brystproteser på huden.
- Du kan ikke få støtte til badedrakt med lommer, klær med lommer eller lignende.
- Du kan ikke få støtte til brystimplantat eller kirurgisk rekonstruksjon av bryst etter denne ordningen.
Reservebrystprotese og ny protese
NAV dekker også reservebrystprotese og gjenanskaffelse.
En brystprotese holder vanligvis i minst 2-3 år. Brystproteser som krever lim eller feste kan ha kortere holdbarhet, omtrent 1 år.
Fordi kroppen ofte forandrer seg den første tiden etter en operasjon, anbefales det å vente noen måneder med å skaffe reserveprotese.
Spesialbrystholder
NAV dekker utgifter til spesialbrystholder én gang. Du kan bare få støtte til ny spesialbrystholder hvis kroppen din endres, for eksempel ved operasjon, slik at kjøpet kan vurderes som en nyanskaffelse.
Første gang du får brystprotese, dekker NAV utgifter til en eller flere spesialbrystholdere med inntil 845 kroner.
Du må selv betale for spesialbrystholder, og deretter søke om å refundert beløpet inntil beløpsgrensen. Husk å legge ved spesifisert kvittering, dokumentasjon fra lege som bekrefter første tilpasning av brystprotese og at du har behov for spesialbrystholder.
NAV dekker ikke kompresjonsbrystholder (bh til bruk etter operasjon).
Søknad og dokumentasjon
- Oppsøk en godkjent forhandler av brystproteser, og ta med en legeerklæring som dokumenterer behovet ditt for brystprotese.
- Personer med kjønnsinkongruens (som har en annen kjønnsidentitet enn de ble født med) må legge ved dokumentasjon fra psykolog, sykepleier, sexolog eller lignende.
- Mange apotek og bandasjister er godkjente forhandlere, og har blant annet kvinnelig betjening og eget prøverom i tillegg til et godt utvalg av brystproteser.
- Forhandleren tilpasser brystprotesen din, og sender fakturaen direkte til Helfo eller NAV. Du må signere for at du har mottatt brystprotesen. Du behøver ikke å søke om brystprotese hvis forhandleren sender faktura.
Har du kjøpt protese fra en annen forhandler?
Hvis du har kjøpt en brystprotese fra andre enn en godkjent forhandler, kan du søke om å få refundert utgiftene. For at brystprotesen skal bli dekket, må den være på denne produkt - og prislisten.
Levering og ventetid
For informasjon om levering av hjelpemiddelet, ta kontakt med leverandøren.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om brystprotese | 9 uker |
Reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis det er dokumentert at helsetilstanden din krever det
Reiseutgifter for kjøp av spesialbrystholder dekkes ikke.
Meld fra om endringer
Du må gi beskjed dersom du flytter ut av Norge, da det kan påvirke retten din til å få dekket stønad til et hjelpemiddel. Hvis du flytter ut av Norge, kan det gjøre at du mister medlemskapet ditt i folketrygden, eller at andre trygderegler gjelder for deg.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 9 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.