Reiseutgifter
PENGESTØTTE
|Oppdatert 15. september 2023
Kort om reiseutgifter
Du kan få dekket reiseutgiftene dine når du skal prøve, tilpasse eller reparere et hjelpemiddel.
Reiseutgifter kan være aktuelt for deg som:
Innhold
Kort om reiseutgifter
Du kan få dekket reiseutgiftene dine når du skal prøve, tilpasse eller reparere et hjelpemiddel.
Reiseutgifter kan være aktuelt for deg som:
Hvem kan få?
Hvis du har fått et hjelpemiddel, et tilpasningskurs eller støtte til bil og spesialutstyr fra NAV, kan du få dekket reiseutgiftene dine til prøving, tilpasning eller reparasjon.
Hva kan du få støtte til?
Du kan få støtte til den billigste reisemåte med offentlig transport.
Hvis helsen din gjør at du trenger en annen form for transport, kan du få dekket utgifter til taxi eller annen transport.
Du kan få dekket reiseutgifter til:
- hjelpemiddelsentral
- bilsenteret
- ortopedisk verksted
- tilpasningskurs
Hvor mye kan du få?
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2023.
Type | Sats |
Bruk av egen bil | 2,90 kroner per km |
Tillegg for passasjer | 0,45 kroner per km |
Kostgodtgjørelse når fraværet overstiger 12 timer | 253 kroner per døgn |
Standard overnattingsgodtgjørelse | 655 kroner per døgn |
Tapt arbeidsinntekt for ledsager | 153 kroner per time |
Tapt arbeidsinntekt for yrkesskade | 79 kroner per time - inntil 411 kroner per dag |
Slik søker du
For å dokumentere reiseutgiftene dine, må du legge ved kvitteringer og oppmøtebekreftelse fra hjelpemiddelsentralen, bilsenteret eller det ortopediske verkstedet.
Hvis du ikke kan bruke billigste reisemåte, trenger du dokumentasjon på det.
Reiseutgifter for hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Reiseutgifter for prøving og tilpasning av bil
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter som du har hatt ved utprøving, spesialtilpassing eller innmontering av spesialutstyr i bil.
Du kan også bruke denne søknaden dersom spesialutstyret er blitt reparert.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Reiseutgifter for andre hjelpemidler og tjenester
For deg som har hatt reiseutgifter i forbindelse med:
- protese
- ortose
- spesialsko
- fotseng
- brystprotese
- ansiktsdefektprotese
- øyeprotese
- parykk
- tilpasningskurs
- støtte til folkehøyskole
- grunnmønster på klær
Dette skjemaet bruker du hvis du har hatt utgifter til reise i forbindelse med kurs, utprøving eller tilpasning.
Hvis du søker på vegne av andre enn deg selv, for eksempel barn under 18 år eller person som har verge, kan du ikke søke digitalt. Da må du velge "Send i posten" i neste steg og sende inn søknaden på papir.
Rekvisisjon til taxi
I helt spesielle tilfeller kan du få rekvisisjon til taxi. Dette kan være hvis helsen din gjør at du ikke kan bruke egen bil, vanlig kollektivtransport eller kjøre egen bil, og du ikke har mulighet til å legge ut for taxi.
- For å få rekvisisjon, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet, hjelpemiddelsentralen eller bilsenteret du skal reise til.
- Når du bestiller taxi gir du taxiselskapet beskjed om at du har rekvisisjon. De vil da sende regningen til NAV, og du betaler ikke egenandel.
Hvis du skal reise til et tilpasningskurs, må du legge ut for eventuell taxi og søke om å få refundert utgiftene i ettertid, se informasjon under "Reiseutgifter for andre hjelpemidler og tjenester".
Hvis du ikke kan legge ut for taxi til tilpasningskurs, kan du kontakte NAV Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt i god tid før du skal reise. Skjemaene må fylles ut av NAV eller et ortopedisk verksted på dine vegne.
Rekvisisjon til fly eller båt
Hvis du ikke har noen mulighet til å legge ut for reise med fly eller båt til tilpasningskurs eller ortopedisk verksted, kan du kontakte NAV Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt i god tid før du skal reise.
Du får skriftlig svar når søknaden din er behandlet. Saksbehandlingstiden er på 11 uker.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 11 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg