Reiseutgifter
PENGESTØTTE
|Oppdatert 20. mars 2024
Du kan få dekket reiseutgiftene dine når du skal prøve, tilpasse eller reparere et hjelpemiddel.
Innhold
Du kan få dekket reiseutgiftene dine når du skal prøve, tilpasse eller reparere et hjelpemiddel.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertDu kan få dekket reiseutgiftene dine hvis
- du skal prøve ut eller tilpasse et hjelpemiddel eller en bil
- du skal reparere et hjelpemiddel
- du skal delta på tilpasningskurs
- du skal delta på folkehøyskole.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHva kan du få støtte til?
Du kan få dekket utgifter til billigste reisemåte med offentlig transportmiddel.
Reiseutgifter med egen bil kan dekkes med kilometergodtgjørelse.
Hvis helsen din gjør at du trenger en annen form for transport, kan du få dekket utgifter til taxi.
Du kan få dekket reiseutgifter til hjelpemiddelsentral, bilsenter, bilombygger, tilpasningskurs, folkehøyskole og leverandører av proteser, parykk og grunnmønster.
Hvor mye kan du få?
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2024.
Type | Sats |
Bruk av egen bil | 3,00 kroner per km |
Tillegg for passasjer | 0,45 kroner per km |
Kostgodtgjørelse når fraværet overstiger 12 timer | 264 kroner per døgn |
Standard overnattingsgodtgjørelse | 683 kroner per døgn |
Tapt arbeidsinntekt for ledsager | 160 kroner per time |
Tapt arbeidsinntekt for yrkesskade | 82 kroner per time - inntil 429 kroner per dag |
Slik søker du
Kopier lenkeLenken er kopiertHovedregelen er at du må legge ut for reisen selv og søke om å få refundert utgiftene i etterkant. Du må legge ved kvitteringer.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, gå til pasientreiser (åpnes i ny fane).
Søknad og dokumentasjon
Reiseutgifter for hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til en hjelpemiddelsentral.
Reiseutgifter for prøving og tilpasning av bil
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til bilsenter eller bilombygger.
Reiseutgifter for andre hjelpemidler og tjenester
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til:
- arm- eller benprotese, ortose eller ortopediske sko
- brystprotese
- ansiktsdefektprotese
- øyeprotese
- parykk
- tilpasningskurs
- støtte til folkehøyskole
- grunnmønster på klær
Rekvisisjon til taxi
Du kan få rekvisisjon til taxi hvis helsen din gjør at du ikke kan bruke egen bil eller kollektivtransport, og du ikke har mulighet til å legge ut for taxi.
- For å få rekvisisjon, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet, hjelpemiddelsentralen eller bilsenteret du skal reise til.
- Når du bestiller taxi gir du taxiselskapet beskjed om at du har rekvisisjon. De vil da sende regningen til NAV, og du betaler ikke egenandel.
Hvis du skal reise med taxi til et tilpasningskurs, må du legge ut og søke om å få refundert utgiftene i ettertid, se informasjon under "Reiseutgifter for andre hjelpemidler og tjenester".
Hvis du ikke kan legge ut for taxi til tilpasningskurs, kan du kontakte NAV Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt i god tid før du skal reise.
Rekvisisjon til fly eller båt
Hvis du ikke har noen mulighet til å legge ut for reise med fly eller båt til tilpasningskurs eller ortopedisk verksted, kan du kontakte NAV Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt i god tid før du skal reise.
Du får skriftlig svar når søknaden din er behandlet. Saksbehandlingstiden er på 13 uker.
Endringer i regelverket
Etter endringer i regelverket er det ikke lenger nødvendig å begrunne eller dokumentere bruk av egen bil. Bompenger, parkeringsavgifter og piggdekkavgift vil ikke lenger bli refundert.
Endringene har virkning fra 20. desember 2023.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 13 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg