For andre samarbeidspartnere
Brystproteser
Informasjon om brystproteser til forhandlere og leverandører.
Det finnes også informasjon om brystproteser til privatpersoner og leger.
Produkt- og prislister på brystproteser
For å se hvilke produkter som er godkjent, se produkt- og prislister:
Leverandører av brystproteser
Nav kan gi støtte til anskaffelse av brystprotese og tilbehør. For at brukere skal få stønad til dette, må produktene være godkjent og anskaffet hos en forhandler som har direkteoppgjørsavtale med Nav eller Helfo.
Leverandører av brystproteser kan søke Nav om godkjenning av brystproteser og tilbehør. Leverandører kan også søke om å endre eller fjerne godkjente produkter.
Søknadene må sendes Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Dersom du skal søke om brystprotese til deg selv som privatperson, finner du informasjon på denne siden.
Produkter som er aktuelle for godkjenning:
- brystproteser
- skallproteser/delproteser
- midlertidig vattprotese (interimsprotese)
- tilbehør, som festeplater og brystvorter
Nav kan godkjenne brystproteser med netto forhandlerpris opp til 1500 kroner.
Når du som leverandør skal søke om å få godkjent et produkt, må du være oppmerksom på at du er ansvarlig for at produktene oppfyller gjeldende krav for å omsettes i det norske markedet. Dette inkluderer CE-merking i henhold til Forordning (EU) 2017/745 om medisinsk utstyr.
Nettopris er prisen du som leverandør tar ved salg til forhandlere etter at eventuelle rabatter er trukket fra og før merverdiavgift er lagt til. Nettoprisen er utgangspunktet for utregning av maksimal refusjonspris.
Forhandlerne bruker maksimal refusjonspris når de fakturerer Helfo eller Nav. Maksimal refusjonspris er med andre ord prisen Nav refunderer for brystprotesen og tilpasningen av brystprotesen.
Når du skal søke Nav om godkjenning av nye produkter for refusjon, må du fylle ut skjema for nytt produkt (excel).
Det skal ikke sendes inn vareprøver eller produktblader.
Søknaden sendes på e-post til Nav anskaffelser.
Hvis du skal søke om å endre eller fjerne et produkt som er oppført på produkt- og prislistene, må du fylle ut
- Skjema for endring eller fjerning av produkt i produkt- og prislistene (excel).
- Skjemaet må inneholde en beskrivelse av hva som ønskes endret eller fjernet.
Produkter som skal fjernes vil få fjerningsdatoen oppført i kolonnen «Utgår salgsdato» i produkt- og prislisten.
Mulige fjerningsdatoer er 31. mars, 30. juni, 30. september eller 31. desember. Etter fjerningsdatoen vil det ikke være mulig for forhandlere å fakturere Nav eller Helfo.
Ved større endringer i produktet eller endringer i antall i pakningen kreves det nytt varenummer fra Farmalogg. Produktet må da søkes inn som nytt produkt.
Søknaden sendes på e-post til Nav anskaffelser.
Nav oppdaterer produkt- og prislistene fire ganger i året: 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober.
Søknadsfrister
| Liste gjelder fra | 1. januar | 1. april | 1. juli | 1. oktober |
| Søknadsfrist | 7. november | 7. februar | 7. mai | 7. august |
Søknader som kommer inn etter fristen for førstkommende kvartal, vil bli behandlet det neste kvartalet. Saksbehandlingstiden er i gjennomsnitt én måned, men kan ved enkle søknader være kortere. Søknadene behandles fortløpende.
Du får vedtak fra Nav tilsendt på e-post.
Hvis Nav godkjenner et nytt produkt, må du som er leverandør søke om varenummer hos Farmalogg, som er apotekbransjens felles vareregister.
Husk å legge ved vedtaket fra Nav i søknaden til Farmalogg.
Etter at du har fått varenummer, sender du kvittering fra Farmalogg på e-post til Nav anskaffelser.
Dersom du som leverandør har spørsmål om søknadsprosessen og oppdatering av produkt- og prislistene for brystproteser, kan du kontakte Nav anskaffelser på e-post.
Forhandlere av brystproteser
Apotek og bandasjister må inngå direkteoppgjørsavtale med Helfo. Mer informasjon finnes på helfo.no.
Andre forhandlere (som ikke er apotek eller bandasjister) må inngå direkteoppgjørsavtale med Nav.
Du som forhandler kan bare fakturere Nav for brystproteser og andre produkter som er oppført i Navs produkt- og prisoversikt.
Forhandler skal fakturere prisen i kolonnen «Maks refusjonspris».
For å bli forhandler av brystproteser, må du oppfylle følgende krav:
- Virksomheten må ha et bredt utvalg av brystproteser fra minst tre ulike leverandører.
- Virksomheten må ha egnet prøverom og kvinnelig betjening med kompetanse på tilpassing av brystproteser.
- Virksomheten må ha et godt utvalg av spesialtilpassede brystholdere.
Ønsker du å bli forhandler eller har spørsmål?
Oppdatert 20.10.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida. Du kan be Frida om å få chatte med en veileder (hverdager 09.00–15.00).
Alltid åpen
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 2 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.