Seksualtekniske hjelpemidler
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 26. oktober 2023
Kort om seksualtekniske hjelpemidler
Et seksualteknisk hjelpemiddel kan gi et bedre sexliv dersom du har nedsatt seksualfunksjon.
Innhold
Kort om seksualtekniske hjelpemidler
Et seksualteknisk hjelpemiddel kan gi et bedre sexliv dersom du har nedsatt seksualfunksjon.
Hvem kan få?
- Den seksuelle funksjonsevnen din må være varig og vesentlig nedsatt (minst 2 år)
- Du må ha en vurdering fra lege som sier at videre medisinsk behandling ikke vil gjøre funksjonsevnen din bedre
- Hjelpemidlet må være vurdert av lege som nødvendig og hensiktsmessig
- Du må være medlem av folketrygden
Hva kan du få støtte til?
- Du kan få støtte til hjelpemidler som kompenserer for den nedsatte seksuelle funksjonsevnen.
- Du kan ikke få støtte til hjelpemidler som har som hovedmål å helbrede en tilstand (behandlingshjelpemidler).
- NAV har inngått produkt- og prisavtaler for enkelte seksualtekniske hjelpemidler (hjelpemiddeldatabasen.no), hvor du kan få oversikt over hva slags hjelpemidler NAV har rammeavtale på.
Slik søker du
Legen din bestiller det seksualtekniske hjelpemidlet direkte fra leverandøren. Leverandøren sender hjelpemidlet til legen, eller hjem til deg.
Alle leger i Norge kan bestille seksualtekniske hjelpemidler.
Saksbehandlingstid for søknader
Når leverandøren har fått bestillingen, får du vanligvis produktet innen 14 dager.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg