Informasjon til helsepersonell / lege- og behandlertelefonen
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 9. juni 2023
Hvis du som helsepersonell trenger kontakt med NAV, kan du ringe oss på lege- og behandlertelefonen, 55 55 33 36, tast 2. Telefonen er betjent klokken 09.00–15.00.
Kort om lege- og behandlerelefonen
Vi vil kunne gi deg informasjon som er relatert til din rolle. Vi trenger derfor å få avklart hva du trenger hjelp til, og vi vil i de fleste tilfeller gi deg svar med én gang. Hvis det er nødvendig å snakke med en annen veileder, vil vi sette deg i kontakt med ham/henne.
Hvis du ringer du på vegne av en pasient, kan det være at vi må henvise deg til tjenesten vår for privatpersoner.
Innhold
Nyttig å vite
Hvis du som helsepersonell trenger kontakt med NAV, kan du ringe oss på lege- og behandlertelefonen, 55 55 33 36, tast 2. Telefonen er betjent klokken 09.00–15.00.
Kort om lege- og behandlerelefonen
Vi vil kunne gi deg informasjon som er relatert til din rolle. Vi trenger derfor å få avklart hva du trenger hjelp til, og vi vil i de fleste tilfeller gi deg svar med én gang. Hvis det er nødvendig å snakke med en annen veileder, vil vi sette deg i kontakt med ham/henne.
Hvis du ringer du på vegne av en pasient, kan det være at vi må henvise deg til tjenesten vår for privatpersoner.
Hva kan lege- og behandlertelefonen bistå med?
Vi kan svare deg på spørsmål du har som helsepersonell i saker om
- vilkår, regelverk og medisinske krav knyttet til de fleste ytelser vi har i NAV som AAP, sykepenger, pleie- og opplæringspenger, grunn- og hjelpestønad, uføretrygd, svangerskapspenger og hjelpemidler
- utfylling av sykmelding, legeerklæring og spesialisterklæringer
- informasjon knyttet til L-takster
- dialogmøter og samarbeidsmøter
- oppfølging av sykmeldte og inkluderende arbeidsliv
- oppfølging knyttet til AAP
- kommunale henvendelser
- krisehenvendelser:
- En krisehenvendelse kan være at pasienten på kort sikt ikke har penger til det mest nødvendige som mat, bolig, nødvendige medisiner eller nødvendige reiseutgifter.
- teknisk brukerstøtte for leger og helsepersonell
- e-dialog mellom NAV og EPJ
- innlogging og brukerveiledning til Statistikkportal for sykmelder og nettkurset Opplæring sykmelder
- kontakt med rådgivende lege: Hvis du har en problemstilling knyttet til en pasient og samhandlingen med NAV, og ønsker å komme i dialog med en av NAVs rådgivende leger, vil vi kunne sette deg i kontakt med en riktig person.
- tiltak og virkemidler i NAV
Identifisering
For å sikre oss at du er den legen eller behandleren du sier du er, må vi stille deg kontrollspørsmål. Vi vil derfor be om HPR-nummeret ditt Alle som er autorisert som helsepersonell har et HPR-nummer i Helsepersonellregistret, og det er dette nummeret vi benytter.
Identifisering av helsepersonell uten HPR-nummer:
Hvis du ikke har HPR-nummer, for eksempel at du er sosionom, vil vi søke deg fram i Aa-registeret med navn og fødselsdato for å sikre identifisering.
Fullmakt og innsyn
Hvis du ringer til NAV om en pasient og ønsker innsyn i status, vedtak og utbetaling, må du ha fullmakt. Du ringer da ikke som behandler, men på vegne av en privatperson.
En fullmakt må inneholde
- hvem som skal få opplysninger (fullt navn, fødselsdato og/eller eventuelt bedriftsnummer).
- hvilke opplysninger som skal utleveres.
- hvilken periode opplysningen er relatert til, og hva opplysningen skal brukes til.
- signatur fra pasienten.
NAV kan ikke utlevere opplysninger når samtykket ikke angir konkret hvilke opplysninger som kan utleveres. Er det tvil rundt dette, skal NAV ta kontakt med pasienten for å avklare spørsmålet.
Hvis det er flere behandlere som følger opp pasienten og skal ha innsyn, må alle disse ha samtykke. Det holder ikke med én samtykkeerklæring hvor det står navnet på avdelingen ved institusjonen.
Den skriftlige fullmakten må sendes per post, det digitale fullmaktsskjemaet er ikke beregnet for personer som i regi av sitt virke trenger fullmakt. Du skal ikke være nødt til å oppgi fødselsnummeret ditt til pasienten din.
Hvis pasienten har bank-id kan han/hun gi deg fullmakt ved å logge inn på nav.no og bruke "Skriv til oss". Dette tilsvarer signatur fra pasienten.
Hvis du ringer sammen med pasienten, kan pasienten gi muntlig fullmakt per telefon. Fullmakten vil kun gjelde for den aktuelle samtalen.
Fullmakt som gjelder sosiale tjenester, skal arkiveres på NAV-kontoret og kan ikke gjøres synlig eller skannes i NAVs systemer på grunn av bestemmelser i Sosialtjenesteloven § 44.
Vær oppmerksom på at der lege eller behandler er fullmektig kan ikke han/hun være sakkyndig og heller ikke skrive legeerklæring /spesialisterklæring.
Ifølge Kapittel II § 6 i forvaltningsloven som omhandler habilitetskrav, så står det under ledd d at verge eller fullmektig er ugild til å tilrettelegge for en avgjørelse eller til å treffe en avgjørelse i en forvaltningssak.
Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) – Kapittel II. Om ugildhet. – Lovdata helsepersonelloven § 7 sier:
Dersom helsepersonellet er inhabilt i henhold til forvaltningsloven § 6, skal han eller hun ikke utstede attest eller erklæring.
Fullmakt
Er du kjent med selvbetjeningsløsningene for pasienten din på nav.no?
Med de nye digitale tjenestene har pasienten nå større mulighet for å påvirke saken sin og komme i dialog med veilederen sin via nav.no.
- saksoversikt: status for søknaden og dokumentoversikt
- utbetalingsoversikt
- aktivitetsplan
- dialoger og referat fra samtaler med NAV som ikke ligger i aktivitetsplanen
- Ditt sykefravær: oversikt over sykemeldinger, søknader om sykepenger, tidslinje, oppfølgingsplaner og møteforespørsler
- Din pensjon
- Dine foreldrepenger
- registrering som arbeidssøker
- stillingssøk
- uføretrygd
Tiltak og virkemidler for å komme i jobb
NAV har ulike tiltak og virkemidler hvor målet er å bidra til at flere kommer i jobb. Her kan du som er behandler lese mer om disse.
Satsingen er et samarbeid mellom helsetjenesten og NAV. HelseIArbeid har to hovedelementer, et bedriftstiltak og et individtiltak.
Bedriftstiltaket består av helsefremmende og forebyggende kunnskapsformidling på arbeidsplassen, etterfulgt av en IA-prosess med søkelys på egen arbeidshverdag.
Individtiltaket tilbyr rask tverrfaglig utredning og arbeidsfokusert avklaring i poliklinikk etter henvisning fra fastlege.
Mange langtidssykmeldte arbeidstakere kan ikke gå tilbake til sin tidligere arbeidsgiver på grunn av skade eller sykdom.
- Har du pasienter som sliter med å mestre jobben sin?
- Har du pasienter som har lange og/eller gjentakende sykmeldinger?
- Vil kompetanseheving bidra til at pasienten øker muligheten til å få et annet arbeid?
Du kan sende informasjon på sykmeldingen eller i dialogmeldingen til NAV-kontoret.
For mer informasjon se .
Jobbmestrende oppfølging er et tilbud til personer med alvorlige psykiske helseproblemer. Målet er å komme ut i ordinært arbeid.
Senter for jobbmestring er et tilbud til personer som sliter med lett til moderat angst og/eller depresjon, hvor symptomene gjør det vanskelig å fungere i arbeid eller at man strever i jobbhverdagen. Målet er å hjelpe ham/henne til å mestre symptomene og til å forbli i jobb eller raskt å komme tilbake i arbeid.
Studie med støtte (SMS) er et oppfølgingsprogram for personer med en psykisk lidelse og som har behov for støtte til å gjennomføre høyere utdanning. SMS tilbyr tett oppfølging ved oppstart og gjennomføring av studiet. Man får også oppfølging ved overgang til arbeid.
Arbeidsforberedende trening er et tiltak for dem som har behov for å jobbe i et skjermet og tilrettelagt arbeidsmiljø i en oppstartsfase før de går over i arbeidstrening hos bedrifter i ordinært arbeidsliv.
Midlertidig lønnstilskudd skal bidra til å øke mulighetene for å få jobb, ved at man kan bli ansatt i en virksomhet i en begrenset periode. Arbeidstakeren får ordinær lønn og ansettelse i hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren får et tilskudd til lønnen til arbeidstakeren.
Arbeids- og utdanningsreiser De som har varige forflytningsvansker som ikke kan reise til og fra arbeids- eller utdanningssted med offentlige kommunikasjonsmidler, kan søke om stønad til arbeids- og utdanningsreiser. Ordningen innebærer at man kan få transport med drosje til og fra arbeid eller skole.
Avklaring er rettet mot dem som er usikre på hva de kan jobbe med fordi de for eksempel har fått dårligere helse eller vært lenge ute av arbeidslivet.
Oppfølgingstiltak er for dem som trenger støtte eller veiledning til å finne eller beholde en jobb. Dette kan være en mentor på arbeids- eller studieplassen eller støtte fra en veileder.
Arbeidsrettet rehabilitering er et tiltak som skal styrke arbeidsevnen, og som gjennom rehabilitering skal gi hjelp til å mestre helserelaterte og sosiale problemer som hindrer personen i å delta i arbeidslivet.
Tilrettelegging NAV har flere tiltak som kan være aktuelle for dem som kan jobbe hvis de praktiske forholdene blir lagt til rette for det. Man kan få hjelp til å vurdere hvordan arbeidsplassen kan tilpasses behovene. NAV kan også tilby hjelpemidler eller gi tilskudd til arbeidsgiveren for å gjøre nødvendige tilpasninger.
Varig tilrettelagt arbeid Den som mottar uføretrygd og har behov for arbeid i en skjermet virksomhet, kan få tilbud om varig tilrettelagt arbeid med arbeidsoppgaver som er tilpasset. Dette kan også være enkeltplasser i ordinære virksomheter.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg