Kort om varig tilrettelagt arbeid
Varig tilrettelagt arbeid er et tilbud for deg som får uføretrygd. Du jobber i en skjermet bedrift med arbeidsoppgaver som er tilpasset deg. Du kan også jobbe i en ordinær bedrift.
Varig tilrettelagt arbeid er aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om varig tilrettelagt arbeid
Varig tilrettelagt arbeid er et tilbud for deg som får uføretrygd. Du jobber i en skjermet bedrift med arbeidsoppgaver som er tilpasset deg. Du kan også jobbe i en ordinær bedrift.
Varig tilrettelagt arbeid er aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Tilbudet kan være aktuelt for deg som har uføretrygd, eller i nær framtid forventer å få uføretrygd, og trenger spesiell tilrettelegging og oppfølging.
Når du deltar på tiltaket varig tilrettelagt arbeid, får du en arbeidskontrakt på lik linje med andre arbeidstakere etter arbeidsmiljøloven.
Hva kan du få støtte til?
Tiltaket skal bidra til å utvikle ressursene dine gjennom tilrettelagte arbeidsoppgaver. Du bidrar med produksjon av varer og tjenester.
Du kan få permisjon fra en skjermet bedrift for å prøve deg i en vanlig bedrift (hospitering).
Aktuelle pengestøtter når du er på tiltak
Når du deltar i et varig tilrettelagt tiltak, beholder du uføretrygden din. Arbeidsgiveren kan betale deg en bonuslønn som du får i tillegg til uføretrygden, men det er ikke et krav. Bonuslønnen kan være inntil 118 620 kroner, som tilsvarer grunnbeløpet i folketrygden.
Hvordan søker du?
Klagerettigheter
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om. Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg