Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet
Hvis en person får uføretrygd, men har mulighet til å gjøre tilpassede oppgaver, kan det være aktuelt med varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet.
Det finnes også informasjon om varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet til privatpersoner.
Hvem er det aktuelt for?
Varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet er et tiltak for personer som får uføretrygd. Med ordinær virksomhet menes en vanlig arbeidsgiver, i motsetning til en tiltaksarrangør/tiltaksbedrift.
Virksomheten kan også ta inn brukere med gradert uføretrygd. Dette er en vurdering som Nav og arbeidsgiver gjør sammen.
Hva kan du som arbeidsgiver få?
Tiltaket foregår ved at arbeidsgivere ansetter og tilbyr arbeid som bidrar til å utvikle arbeidstakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
Arbeidsgiver får et månedlig tilskudd for å tilrettelegge for arbeidet. Den ansatte får uføretrygd.
Arbeidsgiveren får et tilskudd fra Nav for varig tilrettelagt arbeid. Tilskuddssatsen er 7 067 kroner per måned.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Slik går du frem
En avtale om varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet har to steg:
Arbeidsgiver eller Nav-veileder oppretter avtalen, som blir inngått når alle parter har godkjent den.
Arbeidsgiver må søke om refusjon for å få tilskuddet.
Fra 13. mai 2025 er søknad og avtale om varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet digitalisert. Det betyr at dokumentene ikke lenger skal sendes i posten.
Deltakeren må være tilknyttet et Nav-kontor.
Deltakeren, arbeidsgiver og Nav må godkjenne avtalen før tiltaket begynner.
Nav godkjenner avtalen til slutt.
Avtalen må være registrert på rett virksomhetsnummer og personnummer til deltaker for at avtalen skal kunne godkjennes av alle parter.
Hvis Nav oppretter avtalen, deles den automatisk med deltakeren og arbeidsgiveren via en lenke. Du kan også logge deg på Min side – arbeidsgiver for å se avtalen. Hvis du som arbeidsgiver oppretter avtalen, vil Nav-kontoret som kandidaten tilhører få beskjed.
Tiltaksdeltakeren regnes som ansatt slik det er definert i arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiveren må lage en arbeidskontrakt for ansettelsesforholdet.
Styr tilgang via Altinn
Personer som skal representere arbeidsgiveren, må ha enkeltrettigheten "Avtale om varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet". Les mer om hvordan du kan få tilgangene her.
Fra 1. juli 2025 blir refusjonen automatisk utbetalt til arbeidsgiver.
Hvis du har inngått en ny digital avtale fra og med 13. mai 2025, kan du få utbetalt refusjon automatisk innen 1. juli 2025.
Refusjonen blir utbetalt til kontonummeret som er registrert på virksomhetsnummeret. Les mer om kontonummer her.
Når du har inngått avtale om varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet, vil du etter en tid få et tilskuddsbrev i Altinn. Tilskuddsbrevet forteller hvor mye refusjon du kan forvente. For å se tilskuddsbrevet må du ha enkeltrettigheten “Tilskuddsbrev Nav-tiltak" i Altinn.
Arbeidsgiver må be om refusjon for å få tilskuddet. Hvis avtalen er opprettet før 13. mai, skal refusjonskrav sendes på papir frem til og med 30. juni 2025.
Tidsfrist for å sende krav om refusjon
Perioden det gis tilskudd for praktiseres litt forskjellig mellom fylkene. Hovedregelen er at det skal gis 6 måneders tilsagn. Noen fylker gir 2 x 3 måneder.
Siste frist for å sende inn refusjonskrav er senest to måneder etter at tilskuddsperioden er over.
Oppfølging underveis
Arbeidsgiveren har ansvar for at den ansatte får en fadder i bedriften.
Arbeidsgiveren skal også finne en kontaktperson for samarbeidet med Nav. Fadder og kontaktperson kan være samme person.
Virksomheten skal tilby arbeid som bidrar til å utvikle den ansatte gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
- Den ansatte får uføretrygd fra Nav.
- Det er ikke et krav om at arbeidsgiver skal utbetale lønn, men dette er ikke til hinder for at det i en tariffavtale, arbeidsavtale eller annen avtale kan avtales at det utbetales en bonuslønn.
- Den ansatte kan tjene inntil 1G (1 G = 130 160 kroner) uten at uføretrygden blir redusert.
- Den ansatte skal få tilpasset oppfølging.
- Arbeidstiden skal tilpasses den enkeltes forutsetninger og skal stå i arbeidsavtalen.
- Slik melder du inn lønn i A-meldingen når du har en ansatt på varig tilrettelagt arbeid (skatteetaten.no).
Hvis den ansatte over en lengre periode har vist positiv utvikling i helse og mestring, bør du som arbeidsgiver vurdere å tilby den ansatte en vanlig, fast ansettelse. Dette må du vurdere sammen med den ansatte.
Som arbeidsgiver skal du kontakte Nav lokalt hvis det oppstår situasjoner med behov for tettere samarbeid.
Ansettelsesforholdet kan avsluttes etter oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven.
Nav skal alltid ha beskjed på forhånd hvis det er aktuelt å endre eller avslutte arbeidsforholdet.
Oppdatert 14.05.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Stengt nå, åpner i morgen kl. 9
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Stengt nå, åpner i morgen kl. 9