Varig tilrettelagt arbeid
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 3. august 2023
Kort om varig tilrettelagt arbeid
Noen mennesker på uføretrygd kan ha mulighet til å gjøre tilpassede oppgaver. Det kan da være aktuelt med ordningen Varig tilrettelagt arbeid.
Tiltaket foregår ved at arbeidsgivere ansetter og tilbyr arbeid som bidrar til å utvikle arbeidstakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
Den ansatte får betalt vanlig uføretrygd. Arbeidsgiver får et månedlig tilskudd for å tilrettelegge for arbeidet.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om varig tilrettelagt arbeid
Noen mennesker på uføretrygd kan ha mulighet til å gjøre tilpassede oppgaver. Det kan da være aktuelt med ordningen Varig tilrettelagt arbeid.
Tiltaket foregår ved at arbeidsgivere ansetter og tilbyr arbeid som bidrar til å utvikle arbeidstakeren gjennom kvalifisering og tilrettelagte arbeidsoppgaver.
Den ansatte får betalt vanlig uføretrygd. Arbeidsgiver får et månedlig tilskudd for å tilrettelegge for arbeidet.
Hvem er det aktuelt for?
Varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet er et tiltak for personer som får uføretrygd.
Virksomheten kan også ta inn brukere med gradert uføretrygd. Dette er en vurdering som NAV og arbeidsgiver gjør sammen.
Arbeidsoppgaver, arbeidstid og bonuslønn
Virksomheten skal gi tilpassede oppgaver etter den ansattes ønsker, behov og forutsetninger.
- Den ansatte får betalt uføretrygd fra NAV for arbeidet som utføres
- Arbeidsgiveren kan gi bonuslønn til den ansatte inntil 1 G (1 G = 118 620 kroner). Dette skal eventuelt stå i arbeidsavtalen
- Den ansatte skal få nødvendig oppfølging
- Arbeidstiden skal tilpasses den enkeltes forutsetninger, og skal stå i arbeidsavtalen
Fadder og kontaktperson
Arbeidsgiveren har ansvar for at den ansatte får en fadder i bedriften.
Arbeidsgiveren skal også finne en kontaktperson for samarbeidet med NAV. Fadder og kontaktperson kan være samme person.
Rapportering
Arbeidsgiveren skal rapportere til NAV. Minimumskravet til rapportering er én gang i året, men hyppigheten avtales individuelt. Rapporten skal dokumentere den ansattes utvikling i arbeidsforholdet og hvilke tilpasninger som er gjort for å øke ansattes mestringsnivå.
Hvis den ansatte over en lengre periode har vist positiv utvikling i helse og mestring, bør du som arbeidsgiver vurdere å tilby den ansatte en vanlig, fast ansettelse. Dette må du vurdere sammen med den ansatte.
Som arbeidsgiver skal du kontakte NAV lokalt hvis det oppstår situasjoner med behov for tettere samarbeid.
Hvor mye dekker tilskuddet?
Arbeidsgiveren får et tilskudd fra NAV for varig tilrettelagt arbeid. Tilskuddssatsen er 6 572 kroner per måned.
Avslutning av arbeidsforholdet
Ansettelsesforholdet kan avsluttes etter oppsigelsesfristene i arbeidsmiljøloven.
NAV skal alltid ha beskjed på forhånd hvis det er aktuelt å endre eller avslutte arbeidsforholdet.
Hvis arbeidsforholdet avsluttes, skal arbeidsgiveren lage en sluttrapport og dele denne med NAV. Vi trenger rapporten for å kunne avklare og følge opp arbeidstakeren videre.
Slik får du tilskuddet
Tiltaksdeltakeren regnes som ansatt slik det er definert i arbeidsmiljøloven. Arbeidsgiveren må lage en arbeidskontrakt for ansettelsesforholdet. Arbeidsgiveren og den ansatte skal sende søknad og avtale om tiltaksplass til NAV. Også arbeidskontrakten sendes til NAV.
Arbeidsgiver må be om refusjon for å få tilskuddet.
Dette skjemaet brukes av tiltaksarrangør som har fått tilsagn fra NAV for varig tiltrettelagt arbeid (VTA) i ordinær virksomhet og som skal be om refusjon av tilsagnsbeløp.
For å se tilskuddsbrevet må du ha enkeltrettigheten “Tilskuddsbrev NAV-tiltak" i Altinn.
Tidsfrist for å sende krav om refusjon
Perioden det gis tilskudd for praktiseres litt forskjellig mellom fylkene. Hovedregelen er at det skal gis 6 måneders tilsagn. Noen fylker gir 2 x 3 måneder.
Refusjonskravet må sendes NAV senest 2 måneder etter tilsagnsperiodens utløp.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.