Arbeidsrettet rehabilitering
TILTAK
|Oppdatert 19. mai 2023
Kort om arbeidsrettet rehabilitering
Arbeidsrettet rehabilitering er et tilbud for deg som har helseplager eller sosiale problemer. Du får veiledningssamtaler og individuelt tilpassede aktiviteter.
Innhold
Kort om arbeidsrettet rehabilitering
Arbeidsrettet rehabilitering er et tilbud for deg som har helseplager eller sosiale problemer. Du får veiledningssamtaler og individuelt tilpassede aktiviteter.
Hvem kan få?
Tiltaket kan være aktuelt for deg som har nedsatt arbeidsevne på grunn av sykdom og/eller funksjonsnedsettelse og
- ikke har kommet inn i arbeidslivet
- står i fare for å falle ut av arbeidslivet
- har falt ut av arbeidslivet
NAV vurderer sammen med deg om du har behov for tiltaket. NAV gjør den endelige vurderingen om du får tiltaket. Hvis du er sykmeldt, skal NAV informere behandleren som sykmeldte deg.
Hva er tilbudet?
Tiltaket blir tilpasset behovet ditt ut fra mulighetene dine på arbeidsmarkedet, og kan blant annet inneholde
- motivasjons- og mestringsaktiviteter
- individuelt treningsopplegg med veiledning
- arbeidsutprøving i trygge omgivelser
- veiledning i livsstil
Når du har et arbeidsforhold
Hvis du er sykmeldt fra et arbeidsforhold, får du oppfølging som er knyttet til arbeidsplassen din.
Hvis du ikke kan fortsette i den nåværende jobben din, blir målet at du skal finne en annen jobb. Før du starter opp i tiltaket, må NAV ha fått en oppfølgingsplan fra arbeidsgiveren din. Her skal det dokumenteres at tiltak på arbeidsplassen er forsøkt eller vurdert, men at det ikke er mulig å tilrettelegge arbeidet.
Når du ikke har et arbeidsforhold
Hvis du ikke har et arbeidsforhold, kan du få oppfølging hos en tiltaksarrangør eller på en ordinær arbeidsplass med hjelp fra en tiltaksarrangør. Du vil få veiledning og hjelp til å kartlegge hvilke muligheter du har til å finne en jobb som passer for deg.
Aktuelle pengestøtter når du er på tiltak
Hvis du allerede får sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, beholder du pengestøtten mens du deltar på tiltaket.
Hvis du ikke får pengestøtte fra NAV, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Hvor finnes tilbudet?
Klagerettigheter
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg