Kort om midlertidig lønnstilskudd
Midlertidig lønnstilskudd skal øke mulighetene dine for å få jobb. Du blir ansatt med vanlig lønn i en hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren din får et tilskudd til lønnen din.
Er du arbeidsgiver? Se informasjon om
Kort om midlertidig lønnstilskudd
Midlertidig lønnstilskudd skal øke mulighetene dine for å få jobb. Du blir ansatt med vanlig lønn i en hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren din får et tilskudd til lønnen din.
Er du arbeidsgiver? Se informasjon om
Hvem kan få?
Midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for deg som
- søker arbeid, men har problemer med å få en vanlig jobb
- har en arbeidsgiver, men står i fare for å miste jobben etter å ha vært sykmeldt fullt eller delvis i 12 måneder
- har fått en vurdering fra NAV om behovet ditt for hjelp til å komme i jobb
Hva er tilbudet?
Midlertidig lønnstilskudd er en støtteordning for arbeidsgivere. Det er arbeidsgiveren som søker om tilskuddet.
Når du deltar på tiltaket, blir du ansatt med vanlige lønns- og arbeidsvilkår. Du kan være midlertidig ansatt i hele eller deler av tilskuddsperioden.
Du skal gjøre vanlige oppgaver i virksomheten. Lønnstilskuddet skal kompensere for at du ikke gjør eller produserer like mye som andre ansatte.
NAV og arbeidsgiveren lager en avtale om varighet, ansettelsesforhold og behovet ditt for oppfølging.
Hvis partene ser at det er behov, kan det også lages en tilretteleggings- og oppfølgingsavtale med en fast kontaktperson i NAV og på arbeidsplassen.
Arbeidsgivere kan i tillegg søke om inkluderingstilskudd. Dette tilskuddet skal kompensere for dokumenterte ekstrautgifter for å tilrettelegge arbeidsplassen.
Inkluderingstilskudd
Arbeidsgivere kan også søke om tilskudd til en mentor, som kan hjelpe deg med å mestre jobben.
Mentor
Hvor lenge kan du få?
Du kan få midlertidig lønnstilskudd i inntil 1 år, og i inntil 2 år hvis du har nedsatt arbeidsevne.
Hvordan søker du?
Ta kontakt med NAV-kontoret der du bor. NAV vurderer sammen med deg om du har behov for tiltaket. NAV avgjør om du får tilbudet.
NAV eller arbeidsgiveren oppretter en digital avtale om lønnstilskudd. Når avtalen er opprettet, skal du, arbeidsgiveren og NAV godkjenne avtalen.
Avtalen om lønnstilskudd må gjøres før tiltaket starter.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med Frida
Du møter først en chatbot, men kan gå videre og chatte med en veileder uten å logge inn (hverdager 09.00–15.00).
Skriv til oss
Skal du sende oss nye opplysninger i saken din? "Skriv til oss" er et sikkert alternativ til e-post.