Midlertidig lønnstilskudd
TILTAK
|Oppdatert 1. november 2023
Kort om midlertidig lønnstilskudd
Midlertidig lønnstilskudd skal øke mulighetene dine for å få jobb. Du blir ansatt med vanlig lønn i en hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren din får et tilskudd til lønnen din.
Er du arbeidsgiver? Se informasjon om
Innhold
Kort om midlertidig lønnstilskudd
Midlertidig lønnstilskudd skal øke mulighetene dine for å få jobb. Du blir ansatt med vanlig lønn i en hel- eller deltidsstilling, mens arbeidsgiveren din får et tilskudd til lønnen din.
Er du arbeidsgiver? Se informasjon om
Hvem kan få?
Midlertidig lønnstilskudd kan være aktuelt for deg som
- søker arbeid, men har problemer med å få en vanlig jobb
- har en arbeidsgiver, men står i fare for å miste jobben etter å ha vært sykmeldt fullt eller delvis i 12 måneder
- har fått en vurdering fra NAV om behovet ditt for hjelp til å komme i jobb
Hva er tilbudet?
Midlertidig lønnstilskudd er en støtteordning for arbeidsgivere. Det er arbeidsgiveren som søker om tilskuddet.
Når du deltar på tiltaket, blir du ansatt med vanlige lønns- og arbeidsvilkår. Du kan være midlertidig ansatt i hele eller deler av tilskuddsperioden.
Du skal gjøre vanlige oppgaver i virksomheten. Lønnstilskuddet skal kompensere for at du ikke gjør eller produserer like mye som andre ansatte.
NAV og arbeidsgiveren lager en avtale om varighet, ansettelsesforhold og behovet ditt for oppfølging. I tillegg skal avtalt tilrettelegging og oppfølging fylles ut.
Arbeidsgivere kan i tillegg søke om inkluderingstilskudd. Dette tilskuddet skal kompensere for dokumenterte ekstrautgifter for å tilrettelegge arbeidsplassen.
Arbeidsgivere kan også søke om tilskudd til en mentor, som kan hjelpe deg med å mestre jobben.
Hvor lenge kan du få?
Du kan få midlertidig lønnstilskudd i inntil 1 år, og i inntil 2 år hvis du har nedsatt arbeidsevne.
Hvordan søker du?
NAV eller arbeidsgiveren oppretter en digital avtale om lønnstilskudd. Når avtalen er opprettet, skal du, arbeidsgiveren og NAV godkjenne avtalen. For å se avtalene du er en del av, må du først logge på.
Avtalen om lønnstilskudd må gjøres før tiltaket starter.
Klagerettigheter
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg