Kort om arbeidsforberedende trening
Arbeidsforberedende trening er et tilbud for deg som trenger å jobbe i et tilrettelagt arbeidsmiljø før du starter arbeidstrening i en vanlig bedrift.
Arbeidsforberedende trening er aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om arbeidsforberedende trening
Arbeidsforberedende trening er et tilbud for deg som trenger å jobbe i et tilrettelagt arbeidsmiljø før du starter arbeidstrening i en vanlig bedrift.
Arbeidsforberedende trening er aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Tiltaket kan være aktuelt for deg som har nedsatt arbeidsevne og trenger hjelp for å komme i jobb.
Hva er tilbudet?
Målet er å avklare arbeidsevnen din gjennom arbeidstrening i ulike arbeidssituasjoner.
- Etter en periode med forberedende arbeidstrening i et tilrettelagt arbeidsmiljø får du arbeidstrening i en vanlig bedrift.
- Du får kartlagt kompetansen din og får karriereveiledning.
- Du kan få tilrettelagt opplæring hvis du ønsker å gå videre med et yrkesfaglig utdanningsløp. Opplæringen skal bedre mulighetene dine til å komme i jobb.
Hvor lenge kan du få?
Tilbudet er fleksibelt og kan ha en varighet på inntil et år med mulighet for forlengelse i ytterligere ett år. Varigheten blir tilpasset behovene dine ut fra mulighetene dine på arbeidsmarkedet.
Aktuelle pengestøtter når du er på tiltak
Hvis du allerede får sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, beholder du pengestøtten mens du deltar på tiltaket.
Hvis du ikke får pengestøtte fra NAV, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Hvordan søker du?
Klagerettigheter
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om. Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg