Slik gjør du det — For leger og tannleger eller andre behandlere
Samtykke, fullmakt og innsyn
Hvis du ringer til Nav om en pasient og ønsker innsyn i saken, må du enten ha samtykke eller fullmakt.
Det finnes også informasjon om samtykke, fullmakt og innsyn til privatpersoner.
Samtykke fra brukeren
Med samtykke menes at pasienten tillater at du som behandler innhenter taushetsbelagte opplysninger fra Nav.
Nav må ha samtykke for å dele taushetsbelagte opplysninger, hvis deling skjer fordi du eller pasienten din ønsker det. Dette gjelder for eksempel hvis du eller pasienten din mener at du som behandler trenger informasjon om ytelse eller oppfølging, for å gi riktig behandling.
Et samtykke gis fortrinnsvis skriftlig. Det skal inneholde en beskrivelse av hva samtykket gjelder for, samt være datert og signert av brukeren. Samtykke kan også gis muntlig, for eksempel via telefon til Nav kontaktsenter (NKS). I slike tilfeller skriver NKS samtalereferat til brukeren.
Når brukeren samtykker til utlevering/deling av opplysninger med behandleren, kan Nav utlevere de etterspurte opplysningene med hjemmel i forvaltningsloven § 13 a nr. 1.
Hvis det er flere behandlere som følger opp pasienten og skal ha innsyn, må alle disse ha samtykke. Det holder ikke med en samtykkeerklæring hvor det står navnet på avdelingen ved institusjonen.
Nav trenger ikke samtykke for deling av nødvendige taushetsbelagte opplysninger om brukeren når delingen skjer fordi Nav trenger opplysninger, eller en vurdering fra deg som behandler i tilknytning til pasientens sak.
Fullmakt fra brukeren
En fullmakt er en erklæring som muliggjør at en fullmektig kan handle på vegne av fullmaktsgiver. Hos Nav betyr dette normalt at en bruker tillater en annen person å handle på vegne av seg overfor Nav. Fullmektigen kan for eksempel sette frem krav, klager og anker, samt ha rett til innsyn og dialog med Nav om brukerens sak. Fullmektigens handlinger binder brukeren hvis handlingene omfattes av fullmakten.
Hvilke handlinger fullmektigen har anledning til å gjøre utgjør fullmaktens omfang. Omfanget av fullmakten tolkes konkret i hvert tilfelle. I tillegg til omfang, har fullmakter en varighet. Varigheten kan være tidsbegrenset, eller tidsubegrenset.
Som fullmektig kan du ikke være sakkyndig og heller ikke skrive medisinske erklæringer eller uttalelser om pasienten.
- Ifølge forvaltningsloven § 6 første ledd bokstav d, som omhandler habilitetskrav, står det at verge eller fullmektig er ugild til å tilrettelegge for en avgjørelse eller til å treffe en avgjørelse i en forvaltningssak.
- Forskrift om krav til helsepersonells attester, erklæringer o.l. § 7 sier: Dersom helsepersonellet er inhabilt i henhold til forvaltningsloven § 6, skal han eller hun ikke utstede attest eller erklæring.
Dette må en fullmakt inneholde
Fullmakten må inneholde
- hvem som skal få opplysninger (fullt navn, fødselsdato og eventuelt bedriftsnummer)
- hvilke opplysninger som skal utleveres
- hvilken periode opplysningen er relatert til, og hva opplysningen kal brukes til
- signatur fra pasienten
OBS:
I tilfeller hvor pasienten har både statlig- og kommunal oppfølging må det komme frem at fullmakten gjelder både statlig og kommunal oppfølging.
Slik kan skriftlig fullmakt gis
Pasienten kan gi deg fullmakt ved å logge inn på nav.no. Dette tilsvarer signatur fra pasienten. Hvis digital fullmaktsløsning skal benyttes, forutsetter dette at den fullmektige må oppgi fødsels- og personnummer. Fullmakter kan også sendes i posten, eller leveres ved et Nav-kontor.
Skjema
Generell fullmakt
Fullmakt for økonomisk sosialhjelp
Oppdatert 01.12.2025