Skole
For at barn og unge med funksjonsnedsettelse skal få like muligheter til vekst, læring og utvikling, må det legges tilrette for det.
Med skolehjelpemidler menes ethvert hjelpemiddel eller tiltak som kan bidra til å redusere praktiske problemer knyttet til skole og opplæring for barn og unge med funksjonsnedsettelser.
Se
Elever med synshemning trenger en arbeidsplass med god og riktig belysning. Aktuelle tiltak for synshemmede kan være tilrettelegging av omgivelsene, bruk av hjelpemidler til orientering og alternativ kommunikasjon. Eleven kan ha behov for skrivehjelpemidler og hjelpemidler som forstørrer og leser tekst. Du kan lese mer om de vanligste hjelpemidlene for synsvansker (finnhjelpemiddel.nav.no).
Høre
Elever med nedsatt hørsel har behov for tilrettelegging i klasserommet. Nedsatt hørsel er alt fra redusert hørsel til total døvhet. Døve kan ikke oppfatte egen eller andres stemme og kan foretrekke tegnspråk som kommunikasjonsmiddel. Les mer om hjelpemidler i skolen ved nedsatt hørsel på kunnskapsbanken.net.
Kommunisere
Å kunne uttrykke seg og bli forstått er forutsetninger for en god relasjon med lærer og andre elever. Barn som ikke utvikler tale, kan bruke alternativ kommunikasjon, for eksempel tegnspråk eller tegn til tale.
En del barn med nedsatt hørsel eller som er døve, har tegnspråk som hovedspråk eller kanskje som eneste språk. Barna og familiene deres kan få opplæring og oppfølging ved de spesialpedagogiske kompetansesentrene og gjennom frivillige organisasjoner. Barn med store sammensatte funksjonsnedsettelser kan ha nytte av å lære tegn til tale. Også de kan få opplæring gjennom spesialhelsetjenesten.
- Om du ikke kan tegnspråk, kan du likevel kommunisere med barnet. Mange er flinke til å lese på munnen.
- Fang barnets oppmerksomhet først.
- Snakk tydelig i vanlig tempo.
- Stå med ansiktet vendt mot den du snakker med.
- For å opprettholde eller bedre funksjonsevnen kan barn med tegnspråk som førstespråk, få stønad til bildetelefon som trening, stimulering og aktivisering.
Du kan lese mer om verktøy og hjelpemidler for tilrettelegging når barnet har vansker med tale og språk (nav.no).
Statped, et nasjonalt nettverk av spesialpedagogiske kompetansesentre, har mer informasjon om det å kommunisere med hørselshemmede.
Sitte og forflytte seg
For elever med omfattende bevegelsesvansker, kan arbeidsstilling og støtteutstyr være avgjørende for å mestre skolearbeidet og motvirke belastningskader. Variasjon er viktig og eleven kan ha behov for flere stillingshjelpemidler. Noen trenger å hvile i et eget rom på skolen.Et tilpasset hev- og senkbart arbeidsbord ivaretar elevens behov for endret arbeidsstilling. Bordet skal passe sammen med arbeidstolen, og eventuelt andre stillingshjelpemidler som barnet bruker. Når barnet sitter i rullestol, må det være tilstrekkelig plass til å kjøre stolen i klasserom, fellesrom og ute. Du kan lese mer om ulike typer hjelpemidler for deg som har vansker med bevegelse og forflytning (nav.no).
Heiser, løfteplattformer, trappeheiser og faste/bærbare ramper er eksempler på hjelpemidler som forenkler fremkommeligheten. Åpnere/lukkere for dører er nødvendig å installere. Dersom det er behov for tilrettelegging med løse og fastmonterte hjelpemidler i hjem eller på skole, kan du lese mer på vår side om tilrettelegging av bolig
Gjøre skolearbeid
Noen elever kan ha bruk for en bladvender. Andre kan trenge datautstyr til skolearbeidet. Ved overføring til pc er innholdet enklere å få tilgang til. Alternative innmatings og /eller presentasjonsenheter kan være til hjelp for elever som ikke kan bruke vanlig tastatur og mus. For eksempel kan eleven skrive med to brytere og skanningsteknikk ved å bruke skjermtastatur. Andre eksempler på tilpasset utstyr er bruk av fingerguide for å hindre feiltrykk. Hvis barnet trenger fast plassering av utstyret og standard festeanordninger ikke kan brukes, må egnet feste spesiallages.
Ved lese- og skrivevansker kan du blant annet få god hjelp av et retteprogram som du kan få lisens til av NAV Hjelpemidler og tilrettelegging. Men det finnes også mange funksjoner for dette innebygd i utstyret du eller skolen allerede har. Dette kan du lese mer om på vår side om lese- og skrivevansker.
Planlegge og huske
Elektroniske kalender- og minnesystemer kan hjelpe barnet til å få en forutsigbar skoledag og hjelp til å organisere skoleaktiviteter. Du kan lese mer om verktøy og hjelpemidler når eleven har vansker med å huske, planlege og forstå eller andre kognitive vansker (nav.no).