Kort om støtte til folkehøyskole
Hvis du ønsker et tilrettelagt tilbud med opplæring i daglige aktiviteter, for eksempel en bo- og arbeidstreningslinje, kan du søke om støtte til ekstrautgiftene dine.
Kort om støtte til folkehøyskole
Hvis du ønsker et tilrettelagt tilbud med opplæring i daglige aktiviteter, for eksempel en bo- og arbeidstreningslinje, kan du søke om støtte til ekstrautgiftene dine.
Hvem kan få?
Dette er en støtteordning for deg som trenger opplæring i daglige aktiviteter, og ønsker å følge et tilrettelagt tilbud på en folkehøyskole. Eksempler på daglige aktiviteter er matlaging, av- og påkledning, personlig hygiene og samspill med andre.
Du kan få støtte hvis kommunen du bor i ikke har tiltak som kan hjelpe deg med dette.
For å få støtte, må opplæringen du får på folkehøyskolen kunne hjelpe deg å bli mer selvstendig.
Hva kan du få støtte til?
Du må selv betale de vanlige utgiftene på folkehøyskolen, men kan få dekket utgifter som går ut over dette.
Du kan vanligvis få støtte til folkehøyskole i ett år, men i spesielle tilfeller kan du få støtte i to år. Du kan bare få støtte for det andre året hvis du ikke har klart å fullføre det første året.
Reiseutgifter til og fra skolen
Du kan få dekket reiseutgiftene til og fra folkehøyskolen ved skolestart og skoleslutt. Du kan også få dekket reiseutgiftene dine når skolen stenger, som for eksempel ved jul og påske.
Les mer om dekning av reiseutgifter.
Slik søker du
Det er du selv eller dine foresatte som sender inn søknaden, men ta gjerne kontakt med folkehøyskolen for å få hjelp med utfyllingen.
Søk her
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 4 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 4 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som svarer deg. Du kan også be Frida om å få snakke med en veileder (hverdager kl. 9–15).
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg