Arbeidsrettede tiltak og virkemidler
Her finner du en oversikt over pågående FoU-prosjekter innenfor området arbeidsrettede tiltak og virkemidler.
Bedre samspill for et inkluderende arbeidsliv: En studie av arbeidsgiverens kunnskaper, preferanser og forventninger, SNF (2023-2026)
Prosjektet skal undersøke om NAV, igjennom enkle og kostnadseffektive kommunikasjonsstrategier, kan øke virksomhetenes vilje til å inngå et samarbeid med NAV for å redusere arbeidsledighet og utenforskap.
Informasjonstilgang og veiledningsarbeid: Konsekvenser av nye digitale løsninger for forvaltning og bruk av arbeidsrettede tiltak, HiNN (2023-2026)
Prosjektet har som mål å undersøke om digital tilgang til informasjon om arbeidsrettede tiltak, har betydning for tildeling, bruk og effekter av tiltakene. Det skal konkret følge prosessen med å utvikle og implementere Mulighetsrommet, en ny plattform i NAV som skal gi veiledere og brukere enklere og mer oversiktlig informasjon om arbeidsmarkedstiltak.
NAVs markedsarbeid: Veiledernes forståelse, handlingsrom og virkemidler, AFI ved OsloMet og Proba samfunnsforskning, (2023-2026)
Prosjektets formål er å fremskaffe kunnskap om hvordan NAV kan organisere markedsarbeidet til beste for både bruker og arbeidsgiver. De vil belyse veiledernes forståelse av dette arbeidet opp mot markedskontaktenes rolle, samt synliggjøre hvordan organisering og andre rammebetingelser påvirker hvordan og hvorvidt endringene som NAVs virksomhetsstrategi legger opp til, faktisk skjer.
Evaluering av arbeidstrening, Oslo Economics (2022-2024)
Hensikten med oppdraget er å evaluere arbeidsmarkedstiltaket Arbeidstrening i NAV. Oppdraget er delt i to deler. Del 1 går ut på å etablere en forståelse av hvordan arbeidstrening brukes. Del 2 handler om å videre belyse resultater og effekter av arbeidstrening, samt undersøke kostnadseffektiviteten av tiltaket.
Forsøk utvidet voksenopplæring, Ideas2evidence (2023-2028)
Dette er et kartleggingsoppdrag som skal følge forsøk med opplæringstiltak av lengre varighet i NAV. Oppdraget skal dokumentere hvorvidt en utvidelse av varigheten for opplæringstiltaket fører til at flere brukere med manglende formelle kvalifikasjoner og svake norskferdigheter kan starte på og gjennomføre fagopplæring.
Utvidet mulighet for å ta utdanning mens man mottar dagpenger - praktisering og konsekvenser av det nye regelverket, Solo Economics og Frischsenteret (2022-2023)
I oktober 2021 ble regelverket knyttet til dagpenger endret ved at muligheten for å gjennomføre utdanning og opplæring mens man mottar dagpenger ble utvidet. Arbeids- og velferdsdirektoratet har anskaffet en undersøkelse av hvordan det nye regelverket praktiseres, og hvilke konsekvenser det har.
Formålet med oppdraget er å få mer kunnskap om hvordan det nye regelverket er forstått og praktisert. Funn fra prosjektet skal benyttes som kunnskapsgrunnlag for å vurdere endringer i regelverket. I tillegg til å formidle informasjon om regelverket, og tjene som grunnlag for eventuelle endringer i regelverket.
Forsterket innsats for langtidsledige, Frischsenteret og Proba Samfunnsanalyse (2022-2023)
Prosjektet skal fremskaffe kunnskap om resultater av regjeringens forsterkede innsats overfor langtidsledige, som ble innført 2. halvår 2017. Satsingen var spesielt rettet mot de som har seks måneder igjen av sine dagpengerettigheter.