Sosiale tjenester
Her finner du en oversikt over pågående prosjekter innenfor temaområdet sosiale tjenester.
- Barneperspektiv i NAV: Mot en helhetlig tilnærming i arbeidet med lavinntektsfamilier? Høgskulen på Vestlandet (2024-2027)
Prosjektet skal gi oppdatert kunnskap om NAVs tilnærming til barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. Gjennom en komparativ case-studie bestående av utvalgte NAV-kontor, skal prosjektet belyse hvordan barnefaglig forståelse, vurderinger og praksis varierer med organisering, kontorstørrelse og geografiske og demografiske forhold. Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
- En dør inn til NAV: Hvordan kan NAV tilby sømløse sosiale tjenester til sine brukere? Universitetet i Agder (2025-2028)
NAVs sosiale tjenester kan involvere mange aktører og ulike organisatoriske enheter. Dette medfører at innbyggere ofte bruker mye energi i møtet med NAV, for eksempel ved å måtte repetere sine historier flere ganger. Samtidig opplever veiledere at de ikke har mulighet til å tilby det innbyggere ønsker. Årsaken er ofte manglende sømløs integrasjon av tjenestene - en helhetlig løsning (en-dør-policy), uavhengig av hvilke organisatoriske enheter som er involvert og hvilke kanaler innbyggerne bruker. I dette prosjektet vil forskerteamet fra UiA undersøke hvordan NAV kan tilby sømløse sosiale tjenester til sine brukere. Teamet vil også vurdere NAVs innsats og finne ut hva som er beste praksis, samt gi kunnskapsbaserte anbefalinger til hvordan NAV kan få til en sømløs integrasjon av de sosiale tjenestene. Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
- Hjelp med midlertidig bolig – hva fremmer god praksis i NAV-kontorene? Fafo (2024-2026)
Flere oppsøker NAV-kontorene for å få hjelp med midlertidig bolig, og flere studier og rapporter indikerer at dyrtid og sterkt press i boligmarkedet bidrar til at flere skyves ut i boligmarkedets randsone. Prosjektet skal belyse utviklingen i hvem som har behov for hjelp med midlertidig bolig, og NAV-kontorenes praksis for å bistå vanskeligstilte på boligmarkedet. Hvordan samarbeider NAV-kontorene med kommunens øvrige boligsosiale innsats, og hva fremmer god praksis i å sikre de som ikke har et sted å bo, en egnet og trygg midlertidig bolig og rask overgang til en varig bolig? Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
- Individuell plan – papirdrage eller nyttig verktøy? VID Vitenskapelige Høgskole (2024-2026)
Individuell plan (IP) er et virkemiddel for å sikre at personer med behov for langvarige og koordinerte tjenester, får et individuelt tilpasset, sammenhengende og helhetlig tjenestetilbud. Prosjektet skal gi ny og oppdatert kunnskap om bruk av IP i NAV. Ved hjelp av både kvalitative og kvantitative tilnærminger vil forskerteamet se nærmere på fire temaer:1) Koordinatorrollen, 2) Innhold i og vurderinger rundt individuell plan, 3) Koblingen mellom individuell plan og tjenester, og 4) Brukermedvirkning. Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
- INNSOS Innvandreres sosialhjelpskarrierer – hvilken betydning har NAV-veiledernes skjønnsrom? OsloMet NIBR (2024-2026)
Formålet med prosjektet er å utforske hvilken betydning NAV-veilederes skjønnsrom, lokale praksiser og tilgang på tiltak har for innvandrere over 30 år som er langtidsmottakere av sosialhjelp. Forskerteamet vil kartlegge kjennetegn ved sosialhjelpskarrierene deres, og se på forskjeller og likheter mellom ulike innvandrergrupper. De vil også utforske ulike sider ved veilederes skjønnsutøvelse, både ved utmåling av sosialhjelp, i vurderingen av arbeidsrettede tiltak og i prioritering av hvem som mottar arbeidsrettede tiltak. Designet omfatter både kvalitative og kvantitative metoder. Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
- Kvalifiseringsprogrammet som virkemiddel for arbeidsinkludering, OsloMet NOVA (2024-2027)
Prosjektet skal gi kunnskap som bidrar til en helhetlig forståelse av kvalifiseringsprogrammet (KVP) og dets utfordringer. Ved å kombinere kvalitative og kvantitative forskningsmetoder (mixed-methods design), skal forskerteamet undersøke hvordan KVP praktiseres i NAV-kontorene, variasjoner i kommuners bruk av KVP, og i hvilken grad disse variasjonene påvirker mulighetene for å oppnå en stabil og langsiktig arbeidsmarkedstilknytning for personer i målgruppen. Basert på empiriske funn fra analyser av datasett på flere nivåer, vil prosjektet gi innsikt i hvor innsatsen i framtiden bør rettes. Tildelt prosjektstøtte etter utlysningen av FoU-midler i 2024.
Undersøkelse av økonomisk rådgivning i NAV-kontoret, Oxford Research (2023-2024)
Dette FoU-oppdraget skal gi oppdatert kunnskap om tilgjengelighet og kvalitet på økonomisk rådgivning i NAV-kontoret, samt om erfaringer med tjenesten. Videre skal prosjektet gi kunnskap om bruken av ulike nivåer av tjenesten, og hvordan utviklingen i saker har vært de siste årene. Funn og resultater skal bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for politikk- og tjenesteutvikling.
Prosjektet omfatter både en bredde- og en dybdestudie. Breddestudien vil bygge på dokumentanalyse, intervjuer med statsforvaltere og andre sentrale aktører, samt en spørreundersøkelse til NAV-veiledere og økonomiske rådgivere. Dybdestudien omfatter en caseundersøkelse av inntil 15 NAV-kontor, hvor intervjuer med NAV-leder, NAV-ansatte og brukere av tjenesten inngår. I tillegg vil Oxford Research gå gjennom KOSTRA-data og det som blir tilgjengelig av tallgrunnlag fra kommunale registre.
- Utprøving av lovende arbeidsmetoder på sosialtjenesteområdet, NTNU Samfunnsforskning og senter for økonomisk forskning (2022-2024)
Arbeids- og velferdsdirektoratet forvalter en tilskuddsordning som skal støtte opp under utvikling og forbedring av de sosiale tjenestene i NAV. Dette forskningsoppdraget skal identifisere lovende lokale arbeidsmetoder blant de som mottar tilskudd, som kan egne seg for å overføres til andre NAV-kontor.
I første del av prosjektet ble to lovende arbeidsmetoder identifisert, og det pågår nå en utprøving av disse modellene i totalt seks NAV-kontor. Utprøvingen blir prosessevaluert med formål om å undersøke om arbeidsmetodene fungerer etter hensikten og lar seg overføre.
Prosjektet inngår i arbeidet med å forvalte og videreutvikle tilskuddsordningen "Tilskudd til utvikling av sosiale tjenester i NAV-kontoret".