Gebyr ved fastsettelse eller endring av barnebidrag

Hvorfor gebyr?

Tilbudet om offentlig fastsettelse av barnebidraget er en kostnadskrevende tjeneste og derfor beregner staten seg et gebyr for dette. Du oppfordres til å avtale størrelsen på bidraget med den andre forelderen, via en privat avtale uten at det offentlige blandes inn.

Hvor stort er gebyret?

Gebyret er satt til 1049 kroner, som er det samme som ett rettsgebyr.

Når skal du betale gebyr?

Du må betale gebyr når NAV gjør vedtak om bidrag etter søknad fra enten deg eller den andre parten. Dette gjelder både når NAV fastsetter bidraget første gang, og hver gang en av dere søker om endring av bidraget. Hvis du ønsker innkreving av bidraget, er dette gebyrfritt.

Hvem skal betale gebyr?

Både den som setter fram søknaden og den andre parten skal betale hvert sitt gebyr.

Er det noen mulighet for å slippe gebyr?

Har du en personinntekt (bruttoinntekt) som er lavere enn 271 000 kroner kan du søke om å få slippe gebyret. Vær oppmerksom på at du må søke om fritak - utgangspunktet er at det skal betales gebyr. Det er et eget avkrysningsfelt for søknad om fritak for gebyr i søknadsblanketten om bidrag.

Hvis dere inngår privat avtale om bidraget, slipper dere gebyr.

Må du betale gebyr hvis du bor i utlandet?

Hvis en av foreldrene bor i utlandet, blir det ikke ilagt gebyr verken for den som bor i utlandet eller den som bor i Norge.

Hvordan skjer betalingen av gebyret?

Det er NAV som krever inn gebyret. For bidragsmottakeren, blir gebyret trukket i utbetalingen av bidragsforskudd eller barnebidrag. Hvis bidragsmottakeren ikke mottar bidragsforskudd, og barnebidraget heller ikke blir betalt, får han/hun tilsendt en giro på beløpet. Den som skal betale bidraget (den bidragspliktige), får tilsendt en egen giro på gebyret i tillegg til giroen som gjelder bidraget. Se også eFaktura og Avtalegiro.