Innkreving og innbetaling
Oppdatert 30. mai 2023
Seksjonstittel
Om innbetalinger til NAV, informasjon til bidragsmottakere, varsel om skattemotregning, søknad ved betalingsproblemer, klage på vedtak om bidrag med mer.
Er du arbeidsgiver?
Innhold
Nyttig å vite
Seksjonstittel
Om innbetalinger til NAV, informasjon til bidragsmottakere, varsel om skattemotregning, søknad ved betalingsproblemer, klage på vedtak om bidrag med mer.
Er du arbeidsgiver?
Hvordan betaler du?
Her finner du informasjon om innbetaling til NAV Innkreving.
Bidragskrav skal aldri betales direkte til en bidragsmottaker når det er vedtatt at NAV Innkreving har ansvar for å kreve inn bidraget.
Du har plikt å betale innen fristen, selv om du ikke har mottatt en giro (bidragsinnkrevingsloven § 9).
Bidrag har forfallsdato den 25. hver måned. Forfallsdatoen kan ikke endres (bidragsinnkrevingsloven § 9).
Betaler du andre krav, kan forfallsdatoen endres. Ta kontakt med NAV Innkreving for å endre forfallsdato.
Hvis du ønsker direkte trekk i lønn eller pengestøtte, må du sende en skriftlig henvendelse om dette til NAV Innkreving.
NAV Innkreving har bare hjemmel til å pålegge trekk i lønn eller andre pengestøtter i saker der vi ikke får frivillige innbetalinger. Du vil derfor få et varsel om tvangsinnkreving før vi kan opprette et trekk. Et slikt trekk i lønn eller pengestøtte blir kalt utleggstrekk.
Alle utleggstrekk i lønn eller pengestøtte gir betalingsanmerkning.
Vi må ha kontonummeret ditt for å kunne betale penger tilbake til deg. Se hvordan du registrerer og endrer kontonummer.
Hvis du ikke har norsk BankID eller annen elektronisk ID for å logge inn på nav.no, må du kontakte NAV Innkreving. Vi sender deg et skjema for å registrere kontonummer. Det må du fylle ut, signere og returnere til oss.
Betal til riktig kontonummer
NAV Innkreving har flere kontonumre. Det er viktig at du betaler til riktig konto. Husk å betale med KID eller merke betalingen på annen måte. Hvis du betaler fra en utenlandsk konto eller fra USA, finner du informasjon under.
Det er viktig at du betaler til riktig konto. Husk å betale med KID eller merke betalingen på annen måte.
Bidrag og bidragsforskudd, innbetaling fra norsk konto
Kontonummer: 8276 01 00435
Alle andre innbetalinger, innbetaling fra norsk konto
Kontonummer: 8276 03 00256
Betaling med KID
Bruker du KID ved innbetalingen, blir innbetalingen registrert raskere på saken din. I bidragssaker blir pengene også raskere formidlet videre til mottakeren.
Vi anbefaler derfor at du alltid betaler med KID, som du finner på giroen. Det er viktig at du skriver hele KID-nummeret som vises på fakturaen. Dette inkluderer bindestreken (-) hvis denne er sist i KID-nummeret.
Ta kontakt med NAV Innkreving hvis du mangler KID.
eFaktura og avtalegiro
NAV Innkreving ønsker at det skal være så enkelt som mulig å gjøre opp for seg, derfor tilbyr vi eFaktura i alle saker og avtalegiro i bidragssaker.
eFaktura
Med eFaktura får du regningen fra oss ferdigutfylt i nettbanken. Alt du må gjøre er å velge hvilken konto som skal belastes, og bekrefte ved å trykke «ok».
Hvis du ønsker eFaktura, kan du svare «ja» på spørsmålet i nettbanken din når du betaler en giro fra oss på ordinær måte. Du kan også søke opp NAV Innkreving under betalingsordninger i nettbanken og etablere eFaktura på denne måten.
Hvis du har problemer med å opprette eFaktura, anbefaler vi deg å kontakte banken din.
Hvis du ikke har deaktivert regninger i Vipps, kan eFaktura fra oss også dukke opp til godkjenning i Vipps.
Avtalegiro
Avtalegiro kan kun brukes i bidragssaker. Avtalegiro er en avtale mellom deg og banken som gjør at fakturaen blir betalt automatisk ved forfallsdato. Banken trekker da det beløpet som blir fakturert deg og betaler det til NAV Innkreving uten at du trenger å godkjenne hver betaling.
Når du oppretter avtalegiro, setter du en øvre beløpsgrense for avtalen, og du vil kun bli varslet av banken hvis fakturaen fra NAV Innkreving er høyere enn beløpsgrensen du har satt. Hvis du er usikker på hvordan du blir varslet, må du kontakte banken din.
Vi anbefaler at du setter beløpsgrensen høyere enn det fastsatte månedlige bidraget for å ta høyde for den årlige indeksreguleringen eller aldersjustering av bidraget.
For å opprette avtalegiro, kan du søke opp NAV Innkreving under betalingsordninger i nettbanken og etablere avtalegiro til oss, eventuelt kan du kontakte banken din. Riktig KID finner du på baksiden av giroen du mottar hver måned.
Selv om du har opprettet avtalegiro, er du likevel ansvarlig for at bidrag blir betalt til rett tid med rett beløp.
Det er viktig at du betaler til riktig konto. Husk å merke innbetaling fra utlandet.
Merking av innbetaling
Hvis du betaler fra utlandet via IBAN eller SWIFT, må du merke innbetalingen din med norsk fødsels- og personnummer/D-nummer, eller et saksnummer du har hos NAV Innkreving.
Ta kontakt med NAV Innkreving hvis du er usikker på hvordan du skal merke en innbetaling fra utlandet.
Betaling med utenlandsk valuta og gebyrer
Vi gjør oppmerksom på at regnskapet blir ført i norske kroner (NOK). Hvis du er usikker på konvertering av valuta, kontakt banken din. Vi anbefaler at du betaler inn i norske kroner i banken din for å sikre at du betaler rett beløp.
Banker kan ta gebyr for overføringer til/fra banker i andre land. Eventuelle gebyrer som følge av bankoverføringen, må du betale selv.
Bidrag og bidragsforskudd, innbetaling fra utenlandsk konto (gjelder ikke USA)
IBAN: NO88 8276 01 01636 SWIFT/BIC: DNBANOKK Bank: DnB, N-0021 Oslo
Alle andre innbetalinger, innbetaling fra utenlandsk konto (gjelder ikke USA)
IBAN: NO9082760300256 SWIFT/BIC: DNBANOKK Bank: DnB, N-0021 Oslo
Innbetalinger til NAV Innkrevings konto i USA (Skatteetatens konto)
ACH Payments: Beneficiary: Skatteetaten Account Number: 56141268001 ABA: 021000018
Innenriks bankoverføring:
1. Ved overføring av US dollar innen USA, kan vårt kontonummer i USA brukes.
Det er viktig at du oppgir all informasjon ved betaling.
Intermediary Bank:
BNY Mellon 101 Barclay Street, New York, NY 10286
ABA: 021000018
Beneficiary Bank:
DNB Bank ASA 200 Park Avenue, 31st Floor New York, NY 10166-0396
Account Number: 8026001499
Beneficiary:
Skatteetaten Grubeveien 4 Bjornevatn Sor-Varanger 9917 Norway
Account Number: 14268001
2. Ved overføring av US dollar innen USA hvis Intermediary Bank ikke kan brukes:
Det er viktig at du oppgir all informasjon ved betaling.
Beneficiary Bank:
BNY Mellon 101 Barclay Street, New York, NY 10286
ABA: 021000018
Beneficiary:
DNB Bank ASA 200 Park Avenue, 31st Floor New York, NY 10166-0396
Account Number: 8026001499
Info to Beneficiary: For further credit to: Skatteetaten 14268001
Payment details such as Invoice Number as required by ultimate Beneficiary.
NAV Innkreving har flere kontonumre. Det er viktig at du betaler til riktig konto. Hvis du betaler fra en utenlandsk konto, se informasjon under.
US dollar overføring til USA-konto fra andre land utenfor USA
Det er viktig at du oppgir all informasjon ved betaling. IBAN er ikke i bruk ved USA-kontoer.
Intermediary Bank:
BNY Mellon 101 Barclay Street, New York, NY 10286
SWIFT-kode: IRVTUS3N
Beneficiary Bank:
DNB Bank ASA 200 Park Avenue, 31st Floor New York, NY 10166-0396
SWIFT-kode: DNBAUS33
Beneficiary:
Skatteetaten Grubeveien 4 Bjornevatn Sor-Varanger 9917 Norway
Account Number: 14268001
Innbetaling med sjekk i USA:
Hvis du betaler med sjekk, kan du benytte deg av følgende adresse:
Lock Box Payment Information:
Skatteetaten DEPT 3623 PO BOX 123623 DALLAS TX 75312-3623
Overnight Address:
Skatteetaten Box 893623 1501 NORTH PLANO RD STE 100 RICHARDSON TX 75081
Vil du inngå betalingsordning?
Ta kontakt med NAV Innkreving for å avtale nedbetaling av kravet. Du kan bli bedt om å dokumentere inntekter og utgifter.
For å inngå en betalingsordning, fyller du ut Altinn-skjema RF-1374 Betalingsordning - Bidrag og tilbakebetaling.
Hvis du bruker altinn.no, kan vi behandle henvendelsen raskere.
Du kan selv foreslå et månedlig beløp å betale via altinn.no. NAV Innkreving vurderer forslaget ditt mot forventet nedbetalingstid. Du får en bekreftelse på betalingsavtalen fra oss. Hvis vi ikke kan godkjenne forslaget ditt, vil vi fastsette et månedlig betalingsbeløp.
Hvis du har en bidragssak, vil det månedlige bidraget som er fastsatt komme i tillegg til nedbetalingsbeløpet.
I bidragssaker har du plikt til å betale, selv om du ikke har fått en giro. Hvis du ikke betaler innen fristen, vil du få en purring. I bidragssaker vil du få purregebyr.
Hvis du ikke betaler purringen innen fristen, sender vi deg et varsel om tvangsfullbyrdelse. I varselet får du 2 ukers frist til å innfri kravet. Hvis vi fortsatt ikke har fått innbetaling fra deg, vil NAV Innkreving sette i gang andre innkrevingstiltak, for eksempel trekk i lønn eller pengestøtte fra NAV og/eller andre former for tvangsinnkreving.
Hvis du får varsel om tvangsfullbyrdelse og ønsker å dokumentere inntektene og utgiftene dine før trekkbeløpet blir fastsatt, kan du gjøre det via altinn.no. Det gjelder også om du ønsker å klage på et allerede eksisterende trekk.
Ta kontakt med NAV Innkreving på telefon hvis du ønsker å inngå en betalingsavtale.
Hvis du ønsker å dokumentere inntektene og utgiftene dine når det gjelder et varslet eller allerede eksisterende trekk, kan du bruke opplysningsskjema om økonomi for innkreving. Kontakt NAV Innkreving hvis du trenger skjemaet.
Har du ikke fått utbetalt barnebidrag?
Når innbetalingen fra den bidragspliktige er klar hos NAV Innkreving, vil Skatteetaten utbetale til bidragsmottakeren.
Du finner opplysninger om utbetalinger fra NAV Innkreving i nettbanken din. Det er Skatteetaten som står som utbetaler. For å se detaljerte opplysninger om utbetalingen, må du logge inn i nettbanken fra en PC. I bankapper på mobilen kan det være at du ikke får se detaljer.
Husk at du kan aktivere varsel i nettbanken din for når bidraget er på konto.
Betaling av underholdsbidrag har betalingsfrist den 25. hver måned slik at bidraget kan formidles til riktig tid. Som bidragsmottaker skal du etter loven ha utbetalt bidraget en av de første dagene i måneden. Bidraget blir utbetalt når innbetalingen er mottatt fra den bidragspliktige. Utbetalingsdato kan variere avhengig av når innbetaling blir registrert, bankoverføring til konto og antall virkedager (helger, helligdager, e.l.).
Hvis vi ikke har kontonummeret til bidragsmottakeren, vil utbetalingen ta lengre tid.
NAV Innkreving bruker kontonummeret som du har registrert hos NAV. Du kan kontrollere at du har registrert riktig kontonummer på nav.no. Logg inn og velg «Din profil» nederst på siden. Her kan du legge inn eller endre kontonummer.
Bidragspliktige kan avtale en betalingsordning for bidragsgjeld. NAV Innkreving har faste kriterier for hvilke avtaler vi godtar. Nedbetaling av gjeld kommer i tillegg til det månedlige bidraget.
Hvis det er registrert gjeld i saken, vil NAV Innkreving automatisk motregne i skattepenger til gode, etterbetalinger fra NAV, merverdiavgift (MVA) eller landbrukstilskudd.
Hvis den bidragspliktige ikke har betalt innen fristen, er saken misligholdt. Da blir saken fulgt opp automatisk av NAV Innkreving.
Hvis du har fått innvilget bidragsforskudd, blir dette utbetalt i starten av den påfølgende måneden.
Hva skjer videre?
Når saken er misligholdt, blir det sendt en purring på manglende betaling. Purringen blir sendt den 10. påfølgende måned og har 14 dagers betalingsfrist. Hvis purringen ikke blir betalt, vil det sendes en annengangspurring sammen med et varsel om tvangsinnkreving den påfølgende måneden. Også disse har 14 dagers betalingsfrist.
Etter at fristen for varselet om tvangsinnkreving har passert, vil systemene våre aktivt søke etter inntektskilder hos den betalingspliktige. Hvis den bidragspliktige er registrert med lønn eller pengestøtte fra NAV, vil systemet ilegge et utleggstrekk. Det betyr at det blir sendt et brev til arbeidsgiveren eller NAV om å trekke i lønn eller pengestøtte før det blir utbetalt til den bidragspliktige.
Utleggstrekket blir opprettet på samme beløp som det fastsatte månedlige bidraget eller en gjeldende betalingsordning. NAV Innkreving vil vurdere nedbetaling av eventuell gjeld.
Hvis NAV Innkreving ikke finner registrerte inntektskilder, vil andre tiltak for tvangsinnkreving bli vurdert. Dette kan for eksempel være utleggspant eller å be om utleggsforretning til lokal namsmann.
Når det er ilagt et trekk hos en arbeidsgiver, har arbeidsgiveren plikt til å informere NAV Innkreving om endring i arbeidsforholdet, for eksempel at bidragspliktig slutter eller er sykemeldt. I slike tilfeller sjekker systemene for ny arbeidsgiver. Trekket blir flyttet til den nye arbeidsgiveren eller pengestøtte fra NAV, når dette er registrert. Det kan føre til opphold i utbetaling av bidraget.
Ved tvangsinnkreving av underholdsbidrag må NAV Innkreving forholde seg til gjeldende lovverk. Ved utleggstrekk betyr det at den bidragspliktige skal ha tilstrekkelig midler til livsopphold og øvrige nødvendige utgifter (dekningsloven § 2-7).
Bidragsmottakerens økonomi vil ikke være med i en slik vurdering. Hvis du som bidragsmottaker er avhengig av bidraget på grunn av den økonomiske situasjonen din, kan du søke om bidragsforskudd.
Har du økonomiske problemer?
NAV kan gi råd og veiledning om økonomien din. Tjenesten er gratis.
Klage på manglende tvangsinnkreving
Hvis du som bidragsmottaker mener NAV Innkreving kunne gjort mer for å kreve inn bidrag og bidragsgjeld, kan du klage på manglende tvangsinnkreving til Øst-Finnmark tingrett.
Årsoppgave for utbetalt underholdsbidrag blir sendt i barnets navn. Det er Skatteetaten som sender årsoppgave for underholdsbidrag som er utbetalt.
Vil du klage på trekk i inntekt?
Hvis du har fått et krav om innbetaling til NAV Innkreving som du ikke har betalt, betyr det at kravet er misligholdt. Du kan få et automatisk trekk i inntekten din.
Du kan sende oss en skriftlig klage på trekket i inntekten eller størrelsen på beløpet som blir trukket.
Når vi behandler klager som gjelder størrelsen på et trekk, sier dekningsloven § 2-7 at husstanden skal ha tilstrekkelige midler til det som med rimelighet trengs til livsopphold, bolig og andre nødvendige utgifter etter at trekket er gjennomført.
For å vurdere utgiftene dine, er NAV Innkreving avhengig av at du dokumenterer hvilke utgifter du har, og at disse er nødvendige. Vi tar ikke hensyn til utgifter som ikke er dokumentert.
Se hvilke satser som gjelder for din husstand på regjeringen.no.
Du må begrunne klagen
Når du klager på at du har fått trekk, må du begrunne hvorfor du mener at trekket er feil, eller at det er startet tvangsinnkreving i saken. Det gjelder for eksempel hvis du har betalt en gjeldende betalingsordning.
Du kan klage ved å sende inn skjemaet Klage på påleggstrekk eller beløp (RF-1370) på altinn.no. Når du klager på størrelsen på trekkbeløpet, må du dokumentere husstandens inntekter og utgifter.
Hvis du ikke har mulighet til å bruke altinn.no
Hvis du ønsker å dokumentere inntektene og utgiftene dine etter å ha fått et varsel om tvangsinnkreving eller vil klage på et allerede eksisterende trekk, kan du sende en skriftlig klage i posten til NAV Innkreving, 9917 Kirkenes.
Ta kontakt med oss hvis du ønsker å at vi skal sende deg opplysningsskjema om økonomi for innkreving.
Dette må du dokumentere
I skjemaet på altinn.no kan du klikke på spørsmålstegnene ved siden av hver utgiftspost for å se nødvendig dokumentasjon.
Har du samboer/ektefelle, eller det er flere voksne i husstanden, legger NAV Innkreving til grunn at dere deler på felles utgifter.
NAV Innkreving har ikke tilgang til opplysninger om personer som ikke er part i saken hos oss på grunn av personvernet. Det betyr at inntekten til ektefelle/samboer må dokumenteres. Hvis vi ikke får dokumentasjon på ektefelles eller samboers inntekt, blir husstandens utgifter delt på to.
Inntekt
Dokumenter inntekt med kopi av lønns- eller utbetalingsslipper for de 3 siste månedene. Hvis samboer eller ektefelle ikke har inntekt, må du dokumentere dette med en bekreftelse fra NAV. Bekreftelsen må vise at samboer eller ektefelle ikke mottar pengestøtte og ikke er registrert med en arbeidsgiver.
Hvis samboer/ektefelle
- går på norskkurs, må du i tillegg sende bekreftelse på deltakelse og vedtak om at introduksjonsstønad er innvilget eller avslått
- er student, må du i tillegg sende bekreftelse på studieplass og vedtak om at studiestøtte fra Lånekassen er innvilget eller avslått
- har søkt om økonomisk stønad, må du sende inn vedtaket (innvilget eller avslått)
Boutgifter
Boutgifter må alltid dokumenteres. Boliglån må dokumentere terminbeløp, formål, nedbetalingstid og hvem som eier lånet. Utgifter til husleie dokumenterer du med en fullstendig husleiekontrakt eller spesifisert faktura.
Hvis NAV Innkreving ikke får tilstrekkelig dokumentasjon på boutgifter, vil utgiften som hovedregel bli stipulert. Satsene vi bruker når vi stipulerer, er ofte lavere enn markedspris.
Utgifter til barnehage, SFO mv.
Utgifter til barnehage, SFO, kommunale avgifter og boligforsikring, må dokumenteres med spesifiserte fakturaer. Det må være tydelig hva det gjelder, hvem det gjelder, hvilken periode betalingen gjelder og hva beløpet er. Fakturaene bør ikke være eldre enn 3 måneder.
Andre nødvendige utgifter
Har du andre utgifter du mener er nødvendige, må du dokumentere disse, samt forklare hvorfor utgiften er nødvendig.
Utgifter til bil
Hvis du er avhengig av bil til arbeid eller daglige gjøremål, må du dokumentere behovet for bil med en bekreftelse fra arbeidsgiver, lege eller ditt lokale NAV-kontor. Du må opplyse om reiseavstand og bekrefte at kollektive transportmidler ikke kan brukes.
Hvis behovet for bil ikke er dokumentert, ser vi utgifter til bil som unødvendige.
Utgifter til helse og medisin
Du må dokumentere ekstraordinære helseutgifter som ikke frikortordningen dekker. Det kan være en bekreftelse fra en behandler om at utgiften er nødvendig og ikke blir dekket av det offentlige. Dokumentasjonen må vise hvem som er behandler, hvor mye behandlingen koster og hvor lang tid behandlingen strekker seg over.
Ekstraordinære utgifter til medisiner som det offentlige ikke dekker gjennom frikortordningen, må dokumenteres av lege. Bekreftelsen må vise at du har behov for medisiner som frikortordningen ikke dekker. Det må stå hvor mye medisinene koster i gjennomsnitt per måned og hvor lang tid behandlingen strekker seg over. Bekreftelsen skal ikke inneholde navn på medisiner du bruker.
Innkreving og innbetaling av bidrag når du bor i utlandet
Hvis du bor utenfor Norge, gjelder i stor grad de samme retningslinjene og informasjonen som når du bor i Norge.
Hvis du bor utenfor Norge og venter på utbetaling av barnebidrag, kan du lese mer om hvordan bidraget blir krevet inn under Har du ikke fått utbetalt barnebidraget.
Du finner informasjon om hvordan du betaler under Hvordan betaler du barnebidraget.
Under finner du informasjon som er spesiell ved innkrevingen når du bor utenfor Norge.
NAV Innkreving krever inn krav som er fastsatt i vedtak fra NAV eller andre tvangsgrunnlag, slik som dommer om bidrag fra en utenlandsk domstol som er anerkjent av NAV. Du må derfor henvende deg til til NAV Familie- og pensjonsytelser hvis du har spørsmål om grunnlaget for kravet (vedtaket).
Hvis en av partene eller barnet bor i Norge, kan NAV Familie- og pensjonsytelser gjøre et vedtak om underholdsbidrag til barn, som NAV Innkreving krever inn. NAV Familie- og pensjonsytelser gjør vedtaket etter norske regler.
NAV Familie- og pensjonsytelser har myndighet til å anerkjenne utenlandske krav om underholdsbidrag, for eksempel en dom fra en utenlandsk domstol eller administrative vedtak.
Alle spørsmål som gjelder vedtaket eller grunnlaget for kravet, må rettes til NAV Familie- og pensjonsytelser. NAV Innkreving kan kun svare på spørsmål som gjelder selve betalingen eller innkrevingen av kravet.
Du kan inngå en betalingsordning for betaling av bidrag og bidragsgjeld ved å sende oss skjemaet for betalingsordning. Du kan også ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema.
Hvis betaling av bidrag og bidragsgjeld blir misligholdt, og du mottar lønn eller pengestøtte fra Norge, vil NAV Innkreving kreve inn underholdsbidraget etter norsk regelverk. Du kan lese mer om dette under Hva skjer om du ikke kan betale.
Hvis du allerede har trekk i lønn eller pengestøtte som du mottar fra Norge, og du er uenig i selve trekket eller størrelsen på trekket, kan du klage. Les mer om hvordan du klager under Klage på vedtak fra NAV Innkreving.
Hvis du bor utenfor Norge, vil satsene tilpasses kostnadsnivået i det landet du oppholder deg i.
Ved manglende betaling, og når det ikke er grunnlag for tvangsinnkreving i Norge, vil NAV Innkreving undersøke muligheten for å sende en innkrevingsbegjæring til myndigheten i det landet den bidragspliktige bor i. Det betyr at NAV Innkreving ber myndighetene i dette landet om å kreve inn underholdsbidraget på våre vegne etter lovverket i det landet du bor i.
Det kan vi bare gjøre hvis både Norge og den utenlandske myndigheten er omfattet av den samme konvensjonen eller avtalen. De viktigste konvensjonene Norge er omfattet av, er den nordiske konvensjonen av 23.03.62 og Haag-konvensjonen av 23.11.07. Norge har også andre avtaler og konvensjoner som inkluderer Sveits, Australia og noen kanadiske provinser.
Du kan inngå en betalingsordning for å tilbakebetale krav om feilutbetalte pengestøtter. Send oss skjemaet for betalingsordning, eller ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema. Hvis betalingen blir misligholdt, og du mottar lønn eller pengestøtte fra Norge, krever NAV Innkreving inn kravet etter norsk regelverk.
Hvis du allerede har fått trekk i lønn eller pengestøtte som du mottar fra Norge, og du er uenig i selve trekket eller størrelsen på trekket, kan du klage.
Hvis du bor utenfor Norge, blir satsene tilpasset kostnadsnivået i det landet du oppholder deg i.
Når betalingen mangler, kan NAV Innkreving sende en innkrevingsbegjæring til alle landene innenfor EU/EØS-området, etter forordning (EF) 987/2009. Det betyr at NAV Innkreving ber myndighetene i landet om å kreve inn kravet på våre vegne.
Utbetaling av bidrag når den bidragspliktige bor i utlandet
NAV Innkreving krever inn bidraget på samme måte som hvis den bidragspliktige bor i Norge: Vi sender den bidragspliktige en giro. Hvis vi ikke får innbetalinger, undersøker vi muligheten for tvangsinnkreving i Norge.
Er det ikke grunnlag for tvangsinnkreving i Norge, undersøker NAV Innkreving om det er mulig å be utenlandske myndigheter om hjelp til å kreve inn. Det kan vi bare gjøre hvis både Norge og den utenlandske myndigheten er omfattet av den samme konvensjonen eller avtalen. Prosessen er ressurskrevende, tar ofte lang tid, og utfallet er uforutsigbart.
Våre muligheter til å påvirke etter at vi har kontaktet en utenlandsk myndighet, er svært begrenset. Det har derfor lite hensikt å purre utenlandske myndigheter som har bekreftet at de har mottatt innkrevingsbegjæringen vår.
Hvis vi mangler en internasjonal avtale, eller hvis innkreving gjennom en avtale ikke fungerer, er vi avhengig av at den bidragspliktige betaler frivillig.
De viktigste konvensjonene Norge er omfattet av, er den nordiske konvensjonen av 23.03.62 og Haag-konvensjonen av 23.11.07. Norge har også andre avtaler og konvensjoner som inkluderer Sveits, Australia og noen kanadiske provinser.
Har du fått tilbake penger på skatten?
Hvis du får tilbake penger på skatten, kan NAV Innkreving kreve å få disse pengene til å dekke gjeld du har til NAV. Det blir kalt skattemotregning.
Hvis du har skattepenger til gode, gjør vi motregning i skattepenger uavhengig av gjeldende betalingsordning eller trekk i saken din (bidragsinnkrevingsloven § 14).
Hvis du ikke får igjen penger på skatten, blir du ikke skattemotregnet.
Forhåndsvarsel
Hvis du har gjeld, sender NAV Innkreving et forhåndsvarsel om skattemotregning i alle saker. Det gjør vi selv om du har inngått en avtale om betalingsordning, om det er gjort et vedtak om trekk, eller om det ikke er aktiv tvangsinnkreving i saken din.
Du kan ikke klage på forhåndsvarselet, men du kan klage når motregningen er gjennomført. Klagefristen er én måned etter at motregningen er gjennomført (bidragsinnkrevingsloven § 23 annet ledd).
Gjennomføring av skattemotregning
Det er din lokale kemner/skatteoppkrever som gjennomfører motregningen. NAV Innkreving sender automatisk krav om motregning til Skatteetaten når du har gjeld hos oss, og vi kan ikke trekke dette tilbake etter at det er sendt. Flere kreditorer kan motregne samtidig i skattepenger du har til gode.
NAV Innkreving har ingen informasjon om vi har mottatt skattepenger, beløpet som motregnes eller når det motregnes, før vi får innbetaling fra din lokale kemner/skatteoppkrever.
Når motregningen er gjennomført, får du et orienteringsbrev fra kemneren/skatteoppkreveren. Her står det hvem som har motregnet skattepenger du har til gode, og hvor mye hver kreditor har motregnet.
Klage på gjennomført skattemotregning
Du skal ha igjen nok penger til livsopphold og nødvendige utgifter den måneden du skulle fått utbetalt skattepengene (dekningsloven § 2-5). Hvis du trenger skattepengene for å ha noe å leve av til nødvendige utgifter, for eksempel fordi du er helt uten inntekt, er dette en grunn til å klage på den gjennomførte motregningen.
Utgifter til ferie, sparing, private lån eller annen gjeld regnes ikke som nødvendige utgifter, og er derfor ikke grunn nok for å få tilbakebetalt skattepengene.
Krav til dokumentasjon
I skjemaet på altinn.no finner du informasjon om nødvendig dokumentasjon ved å trykke på spørsmålstegnene ved siden av hver utgiftspost.
Vi gjør oppmerksom på at dokumentasjon på utgifter må gjelde for den måneden motregningen blir gjennomført. Hvis du for eksempel har blitt skattemotregnet i juni, er det inntekter og utgifter i juni som skal dokumenteres. Du kan lese mer om krav til dokumentasjon under Vil du klage på trekk i inntekt.
Slik klager du på skattemotregning
Du sende skjemaet "Klage på motregning" (RF-1373) via altinn.no. Du må dokumentere husstandens inntekter og utgifter den måneden motregningen ble gjennomført. Klagefristen er én måned etter at motregningen er gjennomført.
Har du fått betalingsanmerkning?
All trekk i lønn og pengestøtter blir kalt utleggstrekk. Utleggstrekk blir rapportert inn og registrert som en betalingsanmerkning.
Utleggstrekk blir rapportert til Utleggsdatabasen. Utleggspant i for eksempel bankkonto, motorvogner og annet løsøre blir registrert i Løsøreregisteret. Utleggspant i fast eiendom eller andel i borettslag blir registrert hos Kartverket.
Opplysninger fra disse registrene blir brukt av kredittopplysningsselskaper med konsesjon. De selger opplysningene videre til banker og andre kredittselskap.
Opplysninger om trekk og utleggspant gir betalingsanmerkning.
For å bli kvitt en betalingsanmerkning, må du gjøre opp gjelden i saken din. Vi sletter utleggspantet når kravet som er sikret med utleggspant blir betalt, eller når vi finner grunn til å stoppe det pålagte trekket. Da blir registreringen slettet i løpet av noen få dager hos Kartverket, Løsøreregistret eller i Utleggsdatabasen.
NAV Innkreving har ingen kontroll eller innvirkning på registreringer ellers. Hvis finans- og kredittopplysningsselskap ikke gjør daglige oppdateringer, kan du oppleve at opplysningene deres ikke er oppdaterte.
Experian og Bisnode er kredittopplysningsselskap med konsesjon. Du kan selv sjekke kredittopplysningene dine på deres nettsider, se experian.no eller bisnode.no.
NAV Innkreving skal sikre at ingen krav blir foreldet. Pengekrav blir foreldet etter 3 år fra utbetalingsdatoen. Foreldelsesfristen kan forlenges ved ulike tiltak, blant annet ved å signere avtalen om fristforlengelse.
Hvis du signerer en avtale om fristforlengelse, får kravet ny foreldelsesfrist på 3 år. Fristen blir beregnet fra datoen du signerer. Selv om du skriver under på avtalen om fristforlengelse, betyr ikke det automatisk at du er enig i kravet fra NAV.
Hvis vi ikke får signert avtale innen fristen som står i brevet, må vi starte tvangsinnkreving for å unngå at kravet blir foreldet. Tvangsinnkreving er for eksempel pålagt trekk i lønn eller pengestøtte, eller at vi ber om utleggspant i "formuesgode" via lokal namsmann (fast eiendom, konto, fondsaktiva, aksjer, obligasjoner). Slike tiltak gir betalingsanmerkning.
Med formuesgode mener vi fast eiendom som for eksempel hus, hytte, tomt m.m., bankkonti, verdipapir, bil, båt eller annet verdifullt løsøre som kan gjøres om til penger ved utleie, salg m.m. (definisjon ved Statens innkrevingssentral).
Du kan sende avtalen via skjemaet Fristforlengelse - Bidrag og tilbakebetaling på altinn.no.
Har du fått etterbetalt en pengestøtte fra NAV?
Hvis du får etterbetalt en pengestøtte fra NAV, kan NAV Innkreving kreve å få disse pengene til å dekke gjeld du har hos oss.
Vi motregner i etterbetalinger fra NAV uavhengig av en gjeldende betalingsordning eller trekk i saken din.
Du får ikke et forhåndsvarsel om motregning i en etterbetalt pengestøtte fra NAV, fordi NAV Innkreving ikke kjenner til etterbetalinger på forhånd.
NAV Innkreving motregner automatisk i etterbetalinger fra NAV når den blir utbetalt og du har gjeld hos NAV Innkreving.
Når NAV Innkreving får innbetalt det motregnede beløpet, sender vi automatisk et orienteringsbrev til deg. Klagefristen er én måned etter at motregningen er gjennomført.
Du kan ikke klage på gjennomført motregning i en etterbetaling
Du skal ha nok penger igjen til livsopphold og nødvendige utgifter den måneden du skulle fått etterbetalingen (dekningsloven § 2-5). Hvis du trenger etterbetalingen for å ha noe å leve av, for eksempel fordi du er helt uten inntekt, kan du klage på den gjennomførte motregningen.
Utgifter til ferie, sparing, private lån eller annen gjeld blir ikke regnet som nødvendige utgifter.
Dette må du dokumentere
I skjemaet på altinn.no finner du informasjon om nødvendig dokumentasjon ved å trykke på spørsmålstegnene ved siden av hver utgiftspost.
Dokumenterte utgifter må gjelde for den måneden motregningen blir gjennomført, eller for hver måned fra starten av perioden etterbetalingen gjelder for, til og med den måneden motregningen ble gjennomført. Hvis du for eksempel har blitt motregnet i juni, skal du dokumentere inntekter og utgifter i juni.
Hvis etterbetalingen gjelder for en lengre periode, og du har vært helt eller delvis uten inntekt i denne perioden, kan NAV Innkreving i enkelte tilfeller vurdere husstandens økonomiske situasjon for en lengre periode enn kun for måneden motregningen ble gjennomført. NAV Innkreving er da avhengig av dokumentasjon på husstandens økonomiske situasjon:
- Husstandens kontoutskrifter som viser saldo på alle kontoer for starten av motregningsperioden. Hvis for eksempel etterbetalingen gjelder for mars og april, må du dokumentere saldo på alle kontoer den 1. mars.
- Hvis du er gift, må ektefellens inntekt dokumenteres med kopi av lønns- eller utbetalingsslipper for hver måned.
- Hvis etterbetalingen gjelder for mars og april, og NAV Innkreving har motregnet i etterbetalingen for juni, må inntekten dokumenteres med lønns- eller utbetalingsslipp for mars, april, mai og juni.
Sende klage på motregningen
Du kan klage ved å sende inn skjemaet Klage på motregning" (RF-1373) via altinn.no. Det er viktig at du legger ved dokumentasjon på husstandens inntekter og utgifter.
Klage på motregning - Bidrag og tilbakebetaling
Klagefristen er én måned etter at motregningen er gjennomført.
Klage på vedtak
Alle spørsmål til vedtak eller klage på et vedtak må sendes til den NAV-enheten som har gjort vedtaket om bidrag eller tilbakekreving. Innkrevingen blir som hovedregel ikke stanset selv om du har klaget på vedtaket.
Du må fortsatt betale beløpet via de giroene du har fått fra NAV Innkreving. Vedtaket du har klaget på, gjelder fram til et nytt vedtak er gjort. Hvis du vil søke om at iverksetting av vedtaket blir utsatt, må du skrive det i klagen til den NAV-enheten som behandler klagen din.
NAV Innkreving er en del av Skatteetaten og har kun ansvar for å kreve inn krav som NAV har fastsatt. Vi har derfor ikke myndighet til å endre vedtak som NAV har gjort og er heller ikke riktig instans for å behandle spørsmål om vedtaket eller bakgrunnen for kravet.
NAV Innkreving kan svare på spørsmål som gjelder selve innkrevingen og vi kan avtale betalingsordninger. Vi kan også behandle klager på tvangsinnkreving som er gjennomført. NAV Innkreving har imidlertid ikke myndighet til å behandle frivillige gjeldsordninger utenom gjeldsordningsloven som fører til sletting av gjeld.
Hvis du er uenig i hvor mye du skal betale i bidrag hver måned, må en klage på det fastsatte månedlige bidraget sendes til NAV Familie- og pensjonsytelser, som er ansvarlig for å behandle klager på eller søknad om endring av fastsatt månedlig bidrag.
Det er også NAV Familie- og pensjonsytelser som er ansvarlig for å behandle eventuelle søknader om ettergivelse av bidragsgjeld. NAV Innkreving har ikke myndighet til å behandle slike henvendelser. Vi kan kun svare på spørsmål som gjelder selve innkrevingen av det beløpet som NAV har fastsatt og som skal kreves inn.
Hvis du er uenig i at du skal betale tilbake en feilutbetalt pengestøtte eller mener beløpet som kreves tilbakebetalt er feil, må du kontakte den NAV-enheten som har gjort vedtaket med krav om at pengestøtten skal tilbakebetales. Kontaktinformasjonen står i brevet du har fått fra NAV.
NAV Innkreving har ikke myndighet til å behandle slike henvendelser. Vi kan kun svare på spørsmål som gjelder selve innkrevingen av det beløpet som NAV har fastsatt og som skal kreves inn.
Endre skattemeldingen når kravet er betalt
Hvis NAV Innkreving krever tilbake en feilutbetalt pengestøtte, kan du ha rett til å få endret skattemeldingen tilbake i tid.
Kravet hos NAV Innkreving må være nedbetalt før en eventuell korrigering av skattemeldingen for tidligere år kan gjennomføres.
I vedtaket fra NAV om tilbakekreving ser du om du har krav på å få skattemeldingen endret.
Skattemeldingen blir endret automatisk for krav der vedtaket om tilbakekreving er gjort etter 2017, og beløpet som kreves tilbakebetalt ble utbetalt etter 2015.
For krav som ikke oppfyller kriteriene over, blir det ikke gjort automatisk endring, og du må selv ta kontakt med NAV Innkreving for å få bekreftet at kravet er nedbetalt.
Har du fått purregebyr fra NAV Innkreving?
I bidragssaker vil du som er bidragspliktig få purregebyr for manglende eller delvis innbetaling av det fastsatte betalingsbeløpet.
Du skal betale det månedlige underholdsbidraget uoppfordret hver måned (bidragsinnkrevingsloven § 9). Som bidragspliktig er du ansvarlig for å sikre at bidraget blir betalt til rett tid med rett beløp.
For at NAV Innkreving skal vurdere å slette et purregebyr, må en manglende betaling ikke skyldes "forsømmelighet" eller "mangel på tilbørlig aktsomhet". Det betyr for eksempel at du må
- betale selv om du ikke har mottatt en giro
- betale selv om du har vært bortreist
- selv betale hvis avtalegiroen ikke har gått gjennom
- selv betale om eFakturaen ikke går gjennom
- bidraget selv om du er uenig i vedtaket og/eller har klaget på vedtaket til NAV Familie- og pensjonsytelser
I alle disse tilfellene kan du få purregebyr hvis vi ikke har fått innbetaling.
Hvis du ikke betaler innen fristen, må du gi beskjed til NAV Innkreving innen 8 dager etter betalingsfristen om hvorfor du ikke har betalt innen fristen. Du må i tillegg informere om dine arbeids-, inntekts- og formueforhold (bidragsinnkrevingsloven § 10).
Hvis NAV Innkreving ikke får innbetaling på rett beløp til rett tid, vil vi sende en førstegangspurring med et purregebyr på 1/3 av et rettsgebyr (forskrift om gebyr ved mislighold av bidrag mv. § 2 første ledd, jamfør § 1).
Den måneden du får førstegangspurringen, må du betale denne i tillegg til det fastsatte betalingsbeløpet. Du må altså gjøre to innbetalinger til oss den måneden du mottar purring.
Hvis ingen av disse blir betalt innen fristen, sender vi en annengangspurring. Da får du et purregebyr til som tilsvarer 1/2 av et rettsgebyr (forskrift om gebyr ved mislighold av bidrag mv. § 2 annet ledd). Når vi sender annengangspurring, sender vi også et varsel om tvangsinnkreving.
Hvis du mener du har betalt innen fristen, eller av andre grunner ønsker å klage på et purregebyr, kan du klage ved å bruke skjemaet klage på purregebyr (RF-1376) på altinn.no. Du bør begrunne klagen. Hvis du sender klage på purregebyr i posten, må du signere.
Klagefristen er 3 uker fra du fikk purregebyret.
Innkrevingen fortsetter selv om du klager på purregebyret. Hvis du ikke betaler, vil du få et nytt purregebyr.
Fullmakt hos NAV Innkreving
Hvis du ønsker at en person, bedrift eller offentlig virksomhet skal kunne opptre på dine vegne i saken din hos NAV Innkreving, må du sende en fullmakt. Den du gir fullmakt til, kalles fullmaktshaver.
Du kan sende en fullmakt elektronisk ved å bruke skjemaet "Fullmakt" (RF-1375) på altinn.no.
Hvis du ikke har mulighet til å sende fullmakten via det elektroniske skjemaet på altinn.no, er det viktig at du sender fullmakten i posten til NAV Innkreving, 9917 Kirkenes.
Du må signere fullmakten, og det må være tydelig hvem du gir fullmakt til, hva fullmakten gjelder (om den har noen begrensninger) og hvor lenge den varer.
Fordi NAV Innkreving er en del av Skatteetaten, gjør vi oppmerksom på at vi ikke nødvendigvis har tilgang til å se fullmakter som er sendt til NAV. Vi gjør også oppmerksom på at en fullmakt du har gitt til en fullmaktshaver for å håndtere sakene dine hos NAV, ikke er gyldig hos NAV Innkreving, fordi NAV Innkreving er en del av Skatteetaten.
Kontakt NAV Innkreving
Du kan kontakte NAV Innkreving via ulike skjema på altinn.no.
Velg riktig skjema for raskere behandling av saken din:
- Kontaktskjema for generelle henvendelser som ikke er dekket av øvrige skjema (RF-1356)
- Betalingsordning hvis du ønsker å avtale nedbetaling på et krav (RF-1374)
- Klage på påleggstrekk eller beløp hvis NAV Innkreving har trekk i inntekten din (RF-1370)
- Klage på utlegg hvis NAV Innkreving har tatt pant (RF-1372)
- Klage på motregning hvis NAV Innkreving har motregnet (trukket) i skatt til gode, mva., etterbetalt pengestøtte fra NAV eller landbrukstilskudd (RF-1373)
- Klage på purregebyr hvis du har fått purregebyr i bidragssaken din (RF-1376)
- Søknad om endring av avregning i ytelse (RF-1377)
- Søknad/klage på motregning i fremtidig bidrag kan brukes hvis du har fått et vedtak fra NAV om at du har betalt for mye i bidrag (RF-1378)
- Fristforlengelse hvis du har mottatt brev fra NAV Innkreving som ber om at du sender dette skjemaet (RF-1371)
- Fullmakt hvis du ønsker at en annen person skal kunne innhente opplysninger eller inngå avtaler på vegne av deg (RF-1375)
Når du har valgt riktig skjema på altinn.no, må du velge "Start tjeneste" og logge inn med BankID eller en annen elektronisk ID. Hvis du ikke har norsk personnummer, kan du lese om hvordan du kan logge inn uten fødselsnummer/D-nummer på altinn.no.
Skjemanummeret på altinn.no står i parentes bak skjemaene. Hvis du vil søke på skjemaet direkte i søkefeltet på altinn.no, er det nok å benytte seg av tallene (for eksempel 1370).
Hvis du ikke har mulighet til å bruke altinn.no, kan du kontakte oss via post og telefon:
- Post: NAV Innkreving, 9917 Kirkenes
- Telefon: 21 05 11 00. Våre åpningstider på telefon er hverdager (mandag-fredag) fra kl. 9.00 til 14.30, i vinterhalvåret til 15.00 (15. september til 14. mai).
Du kan ikke kontakte oss via e-post, det er ikke en sikker kanal.
Har du spørsmål om vedtak om feilutbetalt støtte?
NAV Innkreving har kun ansvar for å kreve inn krav som NAV har fastsatt. Hvis du har spørsmål om vedtak om underholdsbidrag eller tilbakekreving av feilutbetalt pengestøtte, må du kontakte den NAV-enheten som har gjort vedtaket. Kontaktinformasjon står i brevet du har fått fra NAV.
Om NAV Innkreving
NAV Innkreving er en del av Skatteetaten. Vi har ansvar for å kreve inn underholdsbidrag og feilutbetalinger der NAV har gjort et vedtak.
NAV Innkrevings oppgave er å kreve inn
- og formidle barnebidrag i inn- og utland
- feilutbetalte pengestøtter fra NAV
- andre krav fra inn- og utland
Innkreving av bidrag
NAV Innkreving krever inn bidrag i saker der NAV har gjort et vedtak, og i saker hvor det er inngått en privat avtale.
Det er kostnadsfritt å la innkrevingen gå via NAV Innkreving, selv om det gjelder en privat avtale. NAV Innkreving formidler bidraget mellom partene.
Bidragsinnkrevingsloven av 29. april 2005 regulerer arbeidet til NAV Innkreving. Loven gir NAV Innkreving særnamsmannsmyndighet med anledning til å kreve inn bidrag og bidragsgjeld i misligholdte saker. NAV Innkreving har også myndighet til å kreve inn for mye utbetalt pengestøtte fra NAV.
At NAV Innkreving har særnamsmannsmyndighet, betyr at vi har anledning til å pålegge trekk i lønn eller pengestøtte, eller ta utleggspant uten å måtte sende saken til din lokale namsmann.
NAV Innkreving bruker disse virkemidlene:
- Frivillig betaling
- Trekk i lønn hos arbeidsgiveren
- Trekk og avregning i pengestøtter fra NAV
- Trekk i forsørgertillegg fra Forsvaret
- Motregning i skatt, mva., etterbetalinger fra NAV og landbrukstillegg
- Utleggspant i formuesgoder (fast eiendom, konto, fondsaktiva, aksjer, obligasjoner)
- Utleggspant via lokal namsmann (bil, båt og annet løsøre)
- Krav i konkurs- og dødsbo
I tillegg har NAV Innkreving i enkelte tilfeller mulighet til å bruke spesielle virkemidler:
- Anmeldelser
- Passbeslag
- Krav i konkurs- og dødsbo
NAV Innkreving har ansvar for flere kravtyper.
NAV Innkreving er en del av Skatteetaten
NAV Innkreving ble flyttet til Skatteetaten 1. april 2018. I en overgangsfase er navnet fremdeles NAV Innkreving.
Skatteetaten er behandlende etat. Innkrevingen blir fortsatt gjort av NAV Innkreving (i loven kalt Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav), det er regulert i bidragsinnkrevingsloven.
NAV Innkreving har ansvar for innkreving av
- barne- og ektefellebidrag når det er søkt om offentlig innkreving, inn- og utland
- fastsatt særtilskudd i barnebidragssaker
- feilutbetalt bidragsforskudd
- fastsettelsesgebyrer i bidragssaker
- feilutbetalte pengestøtter fra NAV, fastsatt forvaltningsmessig eller ved dom
- etteroppgjør for mye utbetalt AFP og uføretrygd
- tilbakekreving av sykepenger fra arbeidsgivere som ikke har overholdt sin plikt om utbetaling av sykepenger i arbeidsgiverperioden
- tvangsmulkt/gebyrer på vegne av NAV AA-register
- lønnsgarantikrav på vegne av NAV Lønnsgaranti
- misligholdt medlemspremie og administrasjonsvederlag for Garantikassen for fiskere (GFF)
- EØS dagpengekrav (NAV Innkreving sender refusjonskrav til utenlandsk myndighet, dvs. hjemlandet til de borgere av EØS-land som oppholder seg i Norge og som har rett til å få utbetalt dagpenger i Norge)
- misligholdte billån gitt av NAV Hjelpemidler og tilrettelegging
- feilutbetalte ytelser av utenlandske myndigheter til personer bosatt i Norge
- refusjon for deler av statens utlegg i Yrkesskadeordningen fra Yrkesskadeforsikringsforeningen