Kort om grunnstønad
Du eller barnet ditt kan ha rett til grunnstønad hvis du eller barnet har nødvendige ekstrautgifter som andre ikke har.
Aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om grunnstønad
Du eller barnet ditt kan ha rett til grunnstønad hvis du eller barnet har nødvendige ekstrautgifter som andre ikke har.
Aktuelt for deg som
Hva er situasjonen din?
Fortell oss litt om din eller barnets situasjon, så viser vi bare den informasjonen som er relevant for dere.
Hvem kan få?
Ekstrautgifter er utgifter du eller barnet ditt har fått på grunn av den medisinske tilstanden. Med medisinsk tilstand mener vi en varig skade, sykdom eller funksjonsnedsettelse.
Ekstrautgiftene må vare i 2-3 år eller mer.
Hvis det ikke er mulig å sammenlikne med tidligere utgifter, vil NAV se på utgiftene som andre personer har til det samme formålet.
Grunnstønaden dekker ikke utgifter til medisiner.
Du må være medlem i folketrygden for å ha rett på stønaden. Hvis skaden eller sykdommen skyldes en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, gjelder egne regler.
Hva kan du få støtte til?
Du eller barnet kan få stønad til disse utgiftene:
Viser informasjon for:
Du eller barnet kan få stønad til strømutgifter til elektriske hjelpemidler, som for eksempel seng og rullestol, batterier til høreapparat, utgifter til cochlea implantat og trygghetsalarm.
Du eller barnet kan få stønad til nødvendige ekstrautgifter til transport eller drift av bil som skyldes den medisinske tilstanden.
Du kan få stønad når du har godkjent førerhund.
Du eller barnet kan få stønad fordi det er nødvendig å ha spesialdiett. En spesialist må stille diagnosen og beskrive dietten.
Flere sykdommer, som for eksempel cøliaki og cystisk fibrose, gir rett til grunnstønad etter faste satser uten krav om å dokumentere ekstrautgiftene.
Melkeintoleranse, laktoseintoleranse og non-cøliaki/glutenintoleranse gir ikke rett til stønad.
Du eller barnet ditt kan få stønad på grunn av ekstra slitasje eller hyppig vasking som skyldes den medisinske situasjonen.
Madrasser, dyner, puter, håndklær og kluter blir ikke regnet som klær eller sengetøy.
Hyperkinetiske forstyrrelser
Barn
Barn under 18 år med hyperkinetiske forstyrrelser, for eksempel ADHD med hyperaktivitet, får grunnstønad sats 1 til dekking av ekstrautgifter ved klesslitasje. Det er ikke nødvendig å dokumentere ekstrautgiftene. De medisinske opplysningene må beskrive en hyperaktiv adferd. Det er ikke nok å oppgi diagnosekode eller diagnose. Grunnstønad til klesslitasje opphører når barnet fyller 18 år.
Voksne
Hyperaktiv adferd og klesslitasje avtar normalt med alderen. Derfor er hovedregelen at du ikke får støtte etter at du har fylt 18 år. Praksis fra Trygderetten er at det sjelden gis grunnstønad til klesslitasje til voksne personer med ADHD-diagnose. Hvis du likevel mener at du har ekstrautgifter, må du søke og dokumentere utgiftene.
Du kan få stønad når du har godkjent servicehund. Stønaden er grunnstønad etter sats 3, som tilsvarer 1 410 kroner per måned.
Hvor mye kan du få?
Grunnstønad har 6 satser. Hvilken sats som er aktuell, avhenger av hvor store ekstrautgifter du eller barnet har.
Ekstrautgiftene må minst tilsvare sats 1, som er 705 kroner per måned.
Satsene gjelder fra 1. januar 2023.
Sats 1 | Beløp |
Per år | 8 462 kroner |
Per måned | 705 kroner |
Sats 2 | Beløp |
Per år | 12 916 kroner |
Per måned | 1 076 kroner |
Sats 3 | Beløp |
Per år | 16 925 kroner |
Per måned | 1 410 kroner |
Sats 4 | Beløp |
Per år | 24 931 kroner |
Per måned | 2 078 kroner |
Sats 5 | Beløp |
Per år | 33 788 kroner |
Per måned | 2 816 kroner |
Sats 6 | Beløp |
Per år | 42 201 kroner |
Per måned | 3 517 kroner |
Hvor lenge kan du få?
Det er ingen aldersgrense for å få grunnstønad.
Du får ikke dekket utgifter til transport hvis funksjonsevnen din blir nedsatt etter at du har fylt 70 år.
Behovet for stønaden kan endre seg, derfor kan NAV gi beskjed om at vi vil vurdere stønaden på nytt.
Når utbetales pengene?
Grunnstønaden blir utbetalt en gang per måned.
Stønaden til barn blir utbetalt til den bankkontoen som foreldrene eller vergen bestemmer. Kontoen kan være i navnet til en av foreldrene, vergen eller barnet.
For å registrere kontonummer til barn, må du fylle ut skjemaet melding om nytt bankkontonummer og sende det i posten til NAV.
Er du over 18 år, kan du endre kontonummeret på Ditt NAV.
Utbetalingsdato er dagen NAV garanterer at pengene skal være på kontoen din.
Utbetalingsdatoer i 2023 |
---|
20. januar |
20. februar |
20. mars |
20. april |
16. mai |
20. juni |
20. juli |
18. august |
20. september |
20. oktober |
20. november |
12. desember |
I din utbetalingsoversikt kan du se den kommende utbetalingen din flere dager før utbetalingsdatoen.
Når på dagen pengene er på konto, vil variere fordi det er banken din som overfører pengene til deg. Utbetalingen kan derfor komme på kontoen din først på ettermiddagen eller kvelden.
Utbetalinger til barn
Du kan ringe NAV og få informasjon om utbetalinger som gjelder barnet ditt.
Er du over 18 år, kan du se utbetalinger i din utbetalingsoversikt.
Hvis du ikke har registrert et kontonummer på Ditt NAV, vil du få et utbetalingskort i posten et par dager etter den faste utbetalingsdatoen.
Vil du slippe å gå i banken med utbetalingskort, må du registrere et kontonummer på Ditt NAV, eller sende melding om kontonummeret ditt i posten.
Feriepenger
Det er ikke feriepenger på denne pengestøtten.
Skatt
Det blir ikke trukket skatt.
Meld fra om endringer
Hvis behovet for grunnstønad endrer seg, må du melde fra til NAV.
Du må også melde fra hvis du eller barnet ditt får endringer i helsetilstanden, eller hvis utgiftene endrer seg, eller hvis du planlegger å flytte eller oppholde deg i utlandet. Det kan ha betydning for beløpet du får utbetalt fra NAV.
Søknad og dokumentasjon
I søknaden må du opplyse hvilken lege eller leger som behandler deg/barnet og legens adresse. Du trenger ikke sende inn legeopplysninger.
Det er viktig at du fyller ut alle aktuelle punkter i søknaden og legger ved all nødvendig dokumentasjon. Da blir saken din behandlet raskere Du får beskjed underveis i søknaden hvis du må dokumentere noen av opplysningene dine.
Hvis du søker om grunnstønad på grunn av slitasje på klær og sengetøy, må du dokumentere ekstrautgiftene med kvitteringer, eventuelt oversikt over sannsynlige, løpende ekstrautgifter.
Du må som regel dokumentere ekstrautgiftene med kvitteringer for en periode på minimum 3 måneder. Du må spesifisere hva som er kjøpt og årsaken til at det er kjøpt nytt.
Hvis klesslitasjen kommer av at barnet ditt har hyperkinetiske forstyrrelser, inkludert ADHD med hyperaktivitet, trenger du ikke dokumentere ekstrautgifter. De medisinske opplysningene må vise at barnet ditt har en hyperaktiv adferd som forklarer klesslitasjen. Det er ikke tilstrekkelig å bare oppgi diagnosekode eller diagnose.
Hvis ekstrautgiftene dine gjelder bruk av drosje, må du legge ved kvitteringer for en periode på minimum 3 måneder.
Du kan ta kontakt med NAV hvis du ønsker mer informasjon og veiledning, og/eller hjelp til å fylle ut skjemaet.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 5 måneder |
Internasjonal søknad | 6 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 13 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 12 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 12 uker |
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg