Slik gjør du det
Legg til eller endre kontonummer
Husk å sjekke hvilket kontonummer som er registrert på deg når du søker om pengestøtte fra Nav. Du kan se og endre kontonummer ved å logge inn på nav.no.
Husk å registrere riktig kontonummer
Vi anbefaler alle som har eller kan få en bankkonto å registrere kontonummeret hos Nav. Da får du pengene sikkert og direkte inn på din konto.
Som privatperson kan du bare ha ett kontonummer registrert hos Nav. Nav utbetaler også på vegne av Statens pensjonskasse til det samme kontonummeret.
Legg til eller endre kontonummer
Hvis du logger på nav.no med BankID, Buypass eller Comfides, kan du endre kontonummer i «Personopplysninger».
Utbetalinger til utenlandsk bankkonto
Som hovedregel utbetaler Nav til norsk bankkonto. Har du ikke norsk bankkonto, kan du oppgi kontonummer i utenlandsk bank.
Vær oppmerksom på at det er et gebyr for hver utbetaling til utlandet. Det kan også ta lengre tid før pengene er på din konto. For noen pengestøtter er det også en forutsetning at du oppholder deg i Norge.
Du kan ikke endre kontonummeret på nav.no hvis det gjelder utbetalinger fra kommunen eller Husbanken. Se hvordan du melder fra ved:
Du kan ikke endre kontonummeret på nav.no hvis det gjelder utbetalinger fra kommunen, for eksempel økonomisk sosialhjelp og kvalifiseringsstønad.
Hvis du søker om økonomisk sosialhjelp digitalt, kan du oppgi kontonummeret ditt i søknaden.
Du kan også ta kontakt med ditt lokale Nav-kontor for å endre kontonummeret ditt.
Du kan ikke endre kontonummeret på nav.no hvis det gjelder utbetalinger fra Husbanken, for eksempel bostøtte. Da må du logge på husbanken.no.
Du kan også kontakte bostøttekontoret i kommunen din. På kommunens nettside finner du kontaktinformasjon.
Kan du ikke melde fra digitalt?
Du kan sende melding om endring av kontonummer i posten. Du må oppgi norsk fødselsnummer eller D-nummer og legge ved kopi av gyldig legitimasjon. Ferdig utfylt skjema sender du til adressen som står på førstesiden av skjemaet. Husk underskrift!
Endring til ny norsk bankkonto
Hvis du skal melde fra om ny norsk bankkonto, bruker du skjemaet melding om nytt bankkontonummer.
Utbetaling til utenlandsk bankkonto
Ønsker du utbetaling til en utenlandsk bankkonto, og vil sende skjemaet med post, må du laste ned papirskjema for bankopplysninger.
Gyldig legitimasjon er id-kort som inneholder fødselsdato, navn, signatur og bilde, for eksempel pass, førerkort, ID-kort. Du kan også vise gyldig legitimasjon ved personlig fremmøte på et Nav-kontor.
Har du ikke bankkonto?
Hvis du ikke har, eller kan få bankkonto, kan du bestille betalingskort fra Nav. Du må da kontakte ditt lokale Nav-kontor, eller ringe Nav kontaktsenter på telefon 55 55 33 33.
Bruk av betalingskort
Betalingskortet kan brukes i Norge for å kjøpe varer og tjenester i butikk, og for å ta ut kontanter i butikk og minibank. Saldo på kortet kan du sjekke i minibanken.
Kort og kode sendes hver for seg. Betalingskortet er personlig. Pass godt på kortet og PIN-koden. Betalingskortet er gyldig i 3 år.
Problemer med betalingskortet?
Kontakt brukerservice hos Evry på telefon 404 09 820 hvis du har
- problemer med betalingskortet eller PIN-koden
- mistet betalingskortet og må sperre det
Oppdatert 02.07.2025