Kort om servicehund
En servicehund er spesialtrent til å hjelpe deg som har fysiske funksjonsnedsettelser i hverdagen. Servicehunder har adgang til blant annet spisesteder, overnattingssteder, matbutikker, taxier og annen offentlig kommunikasjon.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om servicehund
En servicehund er spesialtrent til å hjelpe deg som har fysiske funksjonsnedsettelser i hverdagen. Servicehunder har adgang til blant annet spisesteder, overnattingssteder, matbutikker, taxier og annen offentlig kommunikasjon.
Hvem kan få?
For å få servicehund må du ha fysiske funksjonsnedsettelser som gjør at du trenger hjelp til praktiske gjøremål som å hente gjenstander, åpne og lukke dører eller av- og påkledning.
Servicehunden må kunne gjøre deg vesentlig mer selvhjulpen, og kunne hjelpe deg med flere praktiske gjøremål.
Du kan ikke få servicehund for å at den skal kunne varsle om i diabetes eller epilepsianfall.
Hva kan du få støtte til?
Det koster ikke noe å få servicehund, men du må selv dekke utgifter til fór og vaksiner.
Slik søker du
For å søke om servicehund trenger du:
- Bekreftelse fra kommunen. Bekreftelsen må inneholde hvilke kommunale tjenester du mottar, og hvor ofte du mottar dem.
- Legeerklæring
- Sykdommer og skader av betydning for din helse
- Mobilitet/hjelpemidler til forflytning
- Fysisk styrke
- Balanse
- Reaksjonshastighet
- Utholdenhet
- Høyde og vekt
- Hørsel
- Syn
- Stemme/evne til å uttrykke deg høyt og tydelig
- Behov for søvn og hvile på dagtid
- Konsentrasjonsnivå
- Psykisk helsetilstand
- Medisinbruk
- Om det forventes en endring i din helsetilstand i løpet av de neste 12-18 månedene
Det finnes ikke et ferdig skjema for legeerklæringen, så du må selv passe på at legeerklæringen inneholder punktene over.
Når du har sendt søknaden, vil NAV vurdere om du kan få servicehund. I så fall blir du kontaktet av Faglig utvalg for servicehunder.
Intervju
Etter et intervju vil det faglige utvalget vurdere om du oppfyller vilkårene, og om du kan få servicehund på årets budsjett. NAV fatter så en bestemmelse om dette.
Du vil så bli du kontaktet av en hundeskole som har avtale med NAV for en kartleggingssamtale.
Samtrening
Når hunden har gjennomført grunntrening og spesialtrening for å dekke dine individuelle behov, skal du delta på et to ukers kurs hos leverandøren. Her du trener du sammen med servicehunden under ledelse av en hundetrener.
Godkjenningsprøve
Du og servicehunden må bestå en godkjenningsprøve mot slutten av kurset. Etter godkjenningen skal du trene i 5 dager med servicehunden under ledelse av hundetrener hjemme hos deg selv.
NAV vil fatte et nytt vedtak om tildeling av servicehund.
NAV har begrensede budsjetter for servicehund. Derfor er det dessverre ikke sikkert at du får servicehund, selv om du oppfyller vilkårene.
Bestille engelsk ID-kort til reiser
Hvis du allerede har servicehund, kan du bestille ID-kort på engelsk til hunden. Kortet bestiller du hos NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum, eller på e-post servicehund@nav.no.
Reiseutgifter
Når du skal på samtreningskurset som er en del av godkjenningsprosessen, må du legge ut reiseutgiftene for deg selv og eventuelle ledsagere.
Husk å si fra til NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum, eller på e-post servicehund@nav.no i god tid, hvis du skal ha med deg ledsager på kurset. Kost og losji for ledsager under samtreningskurset dekkes helt av NAV.
For å få refundert utleggene, kan du søke om refusjon av reiseutgifter.
Hvis du ikke har mulighet til å legge ut, kan du kontakte NAV Hjelpemiddelsentral Innlandet-Elverum på e-post servicehund@nav.no. Husk å ikke oppgi sensitive personopplysninger hvis du sender oss e-post.
Hvis hunden blir syk
Hvis hunden skader seg eller blir syk, kan du få dekket ekstraordinære utgifter til veterinær. Du må alltid søke før du går til veterinær, bortsett fra når det er akutt.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du skal gå fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist.
Anke vedtak
Hvis du har fått et vedtak fra NAV Klageinstans som du mener er feil, kan du med noen unntak anke. I vedtaket kan du lese om fristen for å anke.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg