Forhøyet hjelpestønad
PENGESTØTTE
|Oppdatert 18. september 2023
Kort om forhøyet hjelpestønad
Barnet ditt kan få forhøyet hjelpestønad hvis det har vesentlig større pleie- og tilsynsbehov enn det hjelpestønaden dekker.
Aktuelt for deg som
Innhold
Nyttig å vite
Kort om forhøyet hjelpestønad
Barnet ditt kan få forhøyet hjelpestønad hvis det har vesentlig større pleie- og tilsynsbehov enn det hjelpestønaden dekker.
Aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Barnet kan få forhøyet hjelpestønad hvis
- barnet er under 18 år
- barnet har et pleie- og tilsynsbehov som er vesentlig større enn det som blir dekket av ordinær hjelpestønad
- stønaden øker mulighetene for at barnet kan bo hjemme
- barnet er medlem av folketrygden
Barnet kan få forhøyet hjelpestønad selv om det ikke bor hjemme hele tiden. Forutsetningen er at foreldre, fosterforeldre eller andre nære personer har nødvendig tilsyn og pleie av barnet.
Barnet kan ha rett til hjelpestønad selv om barnet er innlagt på sykehus.
Hva kan barnet få støtte til?
Når behovet for forhøyet hjelpestønad blir vurdert, blir det lagt vekt på hvor
- mye den fysiske og psykiske funksjonsevnen er nedsatt
- omfattende pleieoppgaven og tilsynet er
- stort behovet for stimulering, opplæring og trening er
- stor den totale arbeidsbelastningen er for den som gjør pleieoppgaven
Barnet kan ikke få forhøyet hjelpestønad til praktisk hjelp, som for eksempel matlaging, rydding, vasking eller innkjøp.
Hvor mye kan barnet få?
Forhøyet hjelpestønad blir gitt etter sats 2, 3 eller 4. Hvor store pleieoppgavene er, avgjør hvilken sats barnet får.
Hvis barnet bor mindre enn halvparten av tiden hjemme, kan satsen for forhøyet hjelpestønad bli redusert.
Satsene gjelder fra 1. juli 2023.
Sats 2 | Beløp |
Per år | 31 104 kroner |
Per måned | 2 592 kroner |
Sats 3 | Beløp |
Per år | 62 208 kroner |
Per måned | 5 184 kroner |
Sats 4 | Beløp |
Per år | 93 312 kroner |
Per måned | 7 776 kroner |
Hvis barnet mottar forhøyet hjelpestønad etter sats 3 eller 4, får en av foreldrene automatisk pensjonspoeng som gir et bedre pensjonsgrunnlag.
Omsorgsstønad
Hvis barnet mottar hjelpestønad, og den som har pleie og tilsyn mottar omsorgsstønad, har kommunen mulighet til å redusere omsorgsstønaden. Omsorgsstønaden kan bli redusert med et like stort beløp som hjelpestønaden.
Kommunen kan kreve at du har søkt om hjelpestønad før de vurderer om du kan få omsorgsstønad. Du kan likevel søke om omsorgsstønad samtidig som du søker hjelpestønad.
Hvor lenge kan barnet få?
Barnet kan få forhøyet hjelpestønad til og med den måneden barnet fyller 18 år. Behovet for tilsyn og pleie kan endre seg. NAV skal derfor vurdere stønaden på nytt hvert tredje år. Du vil da få et brev der vi ber om at du sender opplysninger.
Hvis barnet dør, har foreldre som har fått forhøyet hjelpestønad i minst 3 år rett til å beholde hjelpestønaden i en overgangsperiode på 3 måneder etter dødsfallet. Dette gjelder ikke sats 1.
Når utbetales pengene?
Forhøyet hjelpestønad blir utbetalt en gang per måned.
Stønaden til barn blir utbetalt til den bankkontoen som foreldrene eller vergen bestemmer. Kontoen kan være i navnet til en av foreldrene, vergen eller barnet.
For å registrere kontonummer til barn, må du fylle ut skjemaet melding om nytt bankkontonummer og sende det i posten til NAV.
Utbetalingsdato er dagen NAV garanterer at pengene skal være på kontoen din.
Utbetalingsdatoer i 2023 |
---|
20. januar |
20. februar |
20. mars |
20. april |
16. mai |
20. juni |
20. juli |
18. august |
20. september |
20. oktober |
20. november |
12. desember |
I din utbetalingsoversikt kan du se den kommende utbetalingen din flere dager før utbetalingsdatoen.
Når på dagen pengene er på konto, vil variere fordi det er banken din som overfører pengene til deg. Utbetalingen kan derfor komme på kontoen din først på ettermiddagen eller kvelden.
Utbetalinger til barn
Du kan ringe NAV og få informasjon om utbetalinger som gjelder barnet ditt.
Er du over 18 år, kan du se utbetalinger i din utbetalingsoversikt.
Hvis du ikke har registrert et kontonummer på Ditt NAV, vil du få et utbetalingskort i posten et par dager etter den faste utbetalingsdatoen.
Vil du slippe å gå i banken med utbetalingskort, må du registrere et kontonummer på Ditt NAV, eller sende melding om kontonummeret ditt i posten.
Feriepenger
Det er ikke feriepenger på denne pengestøtten.
Skatt
Det blir ikke trukket skatt.
Meld fra om endringer
Hvis behovet for forhøyet hjelpestønad endrer seg, må du melde fra til NAV.
Du må også melde fra hvis du eller barnet ditt får endringer i helsetilstanden, eller hvis utgiftene endrer seg, eller hvis du planlegger å flytte eller oppholde deg i utlandet. Det kan ha betydning for beløpet du får utbetalt fra NAV.
Søknad og dokumentasjon
I søknaden må du opplyse hvilken lege eller leger som behandler deg/barnet og legens adresse. Du trenger ikke sende inn legeopplysninger.
Du kan ta kontakt med NAV hvis du ønsker mer informasjon og veiledning, og/eller hjelp til å fylle ut skjemaet.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 5 måneder |
Internasjonal søknad | 6 uker |
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 13 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 12 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 12 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg