Skjermtolk
TJENESTE
|Oppdatert 22. august 2023
Kort om skjermtolk
NAV tilbyr tolking på skjerm som alternativ til oppmøtetolking. Skjermtolking kan være bildetolking eller videotolking. Du kan få både skrivetolking og tegnspråktolking på skjerm.
Skjermtolking kan være aktuelt for deg som
Innhold
Kort om skjermtolk
NAV tilbyr tolking på skjerm som alternativ til oppmøtetolking. Skjermtolking kan være bildetolking eller videotolking. Du kan få både skrivetolking og tegnspråktolking på skjerm.
Skjermtolking kan være aktuelt for deg som
Bestill tolk
Du kan bestille tolk hvis du tidligere har søkt og fått innvilget tolk. Du blir bedt om å logge inn.
Hvem kan få?
Hvis du er døv, døvblind eller hørselshemmet, kan du ha rett på tolk. Det gjelder både skjermtolk og oppmøtetolk.
Du må være medlem av folketrygden. Hvis du ikke er medlem av folketrygden men oppholder deg i Norge i en kortere periode, kan du få tolk hvis du opplever fare for liv og helse.
Videotolk
Videotolk benyttes ved planlagt tolking på skjerm.
Bestill videotolk
Du bestiller videotolk hos tolketjenesten ved din lokale NAV Hjelpemiddelsentral.
Tolketjenesten vil sende deg en lenke som du benytter til å koble deg opp.
Tolketjenesten kan gi deg opplæring i bruk av videotolk.
Finn din tolketjeneste
Tolketjenesten ved NAV Hjelpemiddelsentral har ansvar for å formidle og utføre tolkeoppdrag for døve, døvblinde og hørselshemmede. Tolketjeneste benyttes i situasjoner der partene som ønsker å kommunisere med hverandre har en språkbarriere.
- Tolketjenesten i Agder
- Tolketjenesten i Innlandet (Hedmark og Oppland)
- Tolketjenesten i Møre og Romsdal
- Tolketjenesten i Nordland
- Tolketjenesten i Oslo (inkludert Bærum, Follo og Romerike)
- Tolketjenesten i Rogaland
- Tolketjenesten i Troms og Finnmark
- Tolketjenesten i Trøndelag
- Tolketjenesten i Vestfold og Telemark
- Tolketjenesten i Vestland (Hordaland og Sogn og Fjordane)
- Tolketjenesten i Vest-Viken (Buskerud og Asker kommune)
- Tolketjenesten i Øst-Viken (Østfold)
Har du behov for talespråktolk kan du lese om dette her (imdi.no).
Bildetolk
Bildetolk benyttes til korte, ikke planlagte møter og samtaler, som varer under en halv time.
Planlagte samtaler som varer lengre enn en halv time, skjer utenfor bildetolktjenestens åpningstid eller det skal tolkes til et annet språk enn norsk tale-, skrift- og tegnspråk, må bestilles hos lokal tolketjeneste.
Bildetolktjenesten tilbyr både skrivetolking og tegnspråktolking. Hvis du ønsker mer informasjon om bildetolktjenesten, kan du ta kontakt med din lokale NAV Hjelpemiddelsentral eller bildetolktjenesten på nav.bildetolktjenesten@nav.no.
Ring bildetolktjenesten
Bildetolktjenesten ringer du fra datamaskin, telefon eller nettbrett.
Ved å trykke på knappen «Ring bildetolktjenesten nå» får du tilgang til bildetolktjenesten ved bruk av nettleser. Du vil få spørsmål om å gi tilgang til kamera og mikrofon. I tillegg må du skrive inn navnet ditt. Deretter vil du bli koblet til bildetolktjenesten. Denne tilgangen støtter bilde og lyd, men ikke tekst. Bildetolken kan ikke ringe tilbake hvis samtalen blir brutt.
Åpningstider og kontakt
Bildetolktjenesten er åpen mandag til fredag kl 08.00-20.00.
Du kan ringe bildetolktjenesten på sip@bildetolk.no i åpningstiden. For å ringe inn til bildetolktjenesten gjennom telefon, ringer du 21 02 37 00.
Når bildetolktjenesten ringer ut på telefon, vil nummeret som vises være 21 02 37 03. Hvis du ringer tilbake på dette nummeret, vil du komme til en telefonsvarer.
Andre sider om tolk
Skal du bestille eller søke om tolk?
Er du frilanstolk?
Om tolketjenesten: akuttolk, retttigheter, kontakt
Driftsmeldinger
Test av lyd og bilde
Vi har to sip-adresser som du kan ringe for å prøve ut om lyd, bilde og tekst fungerer. Adressene er åpne hele døgnet. Du kan ringe inn på echo@t-meeting.se eller 3246@t-meeting.se.
Brukerveiledninger
Her er en oversikt over alle T-Meetings brukerveiledninger på norsk og svensk. Foreløpig er følgende veiledninger klare på norsk:
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg