Senger, madrasser, tilbehør og forflytning
HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 9. oktober 2023
Kort om senger, madrasser, tilbehør og forflytning
For deg som trenger seng med elektrisk regulering, trykkavlastende madrass, eller utstyr for overflytting og vending i seng. Du kan også få tilbehør som hjertebrett, sengebord og sengegrind.
Hjelpemidlene lånes ut gratis fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Hjelpemidlene
Innhold
Kort om senger, madrasser, tilbehør og forflytning
For deg som trenger seng med elektrisk regulering, trykkavlastende madrass, eller utstyr for overflytting og vending i seng. Du kan også få tilbehør som hjertebrett, sengebord og sengegrind.
Hjelpemidlene lånes ut gratis fra NAV Hjelpemiddelsentral.
Hjelpemidlene
Hvem kan få?
Hvis du har behov for pleie og stell i seng på grunn av nedsatt funksjonsevne, kan noen av disse hjelpemidlene være aktuelle for deg. Det kan være om du har utfordringer med forflytning mellom seng og rullestol, eller behov for hjelp til å endre stilling i sengen.
Dersom du har problemer med å ligge flatt, for eksempel på grunn av en hjerte- eller lungetilstand, kan en regulerbar rygg være aktuelt.
Generelle vilkår :
- Du må ha behov for hjelpemiddelet på grunn av bevegelsesvansker.
- Funksjonsvansken må være varig. Med varig mener vi at vanskene har en varighet på mer enn to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstapet.
- Du må være medlem i folketrygden
Hva kan du få?
Det finnes ulike senger med elektriske funksjoner som gjør at stillingen i sengen kan endres. Vanlig madrass følger med, men om du trenger ny madrass må du kjøpe den selv.
Om du har trykksår eller står i fare for å utvikle trykksår, kan du søke om madrass, overmadrass eller pute med trykksårforebyggende egenskaper.
Som tilbehør til seng finnes det blant annet sengegrinder, gavler, sengebord, støttehåndtak og sengebånd som du kan trekke deg opp med.
Hvis du har problemer med å ligge flatt, kan du få et regulerbart brett som du monterer i eksisterende sengeramme (også kalt hjertebrett). Du kan også få ulike vendesystem hvis du trenger hjelp til å endre stilling.
For å komme ut og inn av sengen kan du få ulike typer laken eller matter med skli- eller glidefunksjon, oppreisningsbelte, dreieskive og sklibrett.
Hjelpemidlene finnes i ulike størrelser for alle aldre. For barn finnes det også reisesett.
Du kan lese mer om de vanligste hjelpemidlene i denne kategorien på hjelpemiddeldatabasen:
Kanskje du også trenger
Søknad og dokumentasjon
Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten, for eksempel en fysio- eller ergoterapeut.
Kommunen du bor i har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
- kan henvise deg til NAV Hjelpemiddelsentral for å prøve ut hjelpemiddelet.
En søknad med riktig dokumentasjon, utredning og begrunnelse, vil bidra til at NAV Hjelpemiddelsentral kan behandle søknaden din raskt.
For søknad om elektromedisinsk utstyr kreves et godkjenningskurs. Kontakt kommunen du bor i for å få hjelp.
Vær oppmerksom på at en hjelpemiddelsøknad ofte krever god kjennskap til regelverket. Det finnes også mange ulike hjelpemidler med forskjellige funksjoner og bruksområder, og det er ikke alltid enkelt å vite nøyaktig hvilket hjelpemiddel du kan ha bruk for og krav på.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv. Da er det en del ting du må passe på.
Når du skal finne hjelpemiddel:
Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
Se etter produkter som er på avtale med NAV. Det kalles for rammeavtale i Hjelpemiddeldatabasen.
Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Søknaden må inneholde en forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv eller andre hjelpere. NAV Hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe.
Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet.
Hvis du trenger hjelpemidler til arbeidsplassen, kan du samarbeide med arbeidsgiveren eller bedriftshelsetjenesten når du skal søke.
Hvis du trenger hjelpemidler til høyere utdanning, kan du samarbeide med en kontaktperson for tilrettelegging ved studiestedet når du skal søke.
Hvis du søker om hjelpemiddel i dagliglivet, skolen eller barnehagen, anbefaler vi at du får hjelp fra kommunen du bor i. De har ansvar for å kartlegge behovet og finne ut hva du trenger. Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne.
For søknad om elektromedisinsk utstyr kreves eget godkjenningskurs, Kontakt kommunen du bor i for å få hjelp.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Utlevering av hjelpemidler
Hjelpemidlene blir først levert fra NAV Hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Leveringstiden på hjelpemidlene varierer og avhenger av flere faktorer.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med NAV Hjelpemiddelsentralen at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Bytte og retur
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Vanlig madrass som følger med seng fra NAV Hjelpemiddelsentral byttes ikke, og du må selv kjøpe ny hvis det trengs.
Reparasjon, service og vedlikehold
Elektriske senger er beregnet til å ha 15 års levetid, og NAV Hjelpemiddelsentral bytter derfor ut disse sengene etter 15 år. Av sikkerhetshensyn gjennomfører NAV også periodisk ettersyn på elektriske senger.
Du har selv ansvar for å rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine. Les brukerveiledningen som følger med produktet.
I noen tilfeller kan det være opplærings- og oppfølgingsansvarlig som har dette ansvaret.
Hvis hjelpemiddelet går i stykker, tar du kontakt med tekniker i egen kommune. Reparasjon må utføres av fagfolk.
Om du ikke får kontakt med kommunen og har akutt behov for reparasjon av hjelpemiddel, har NAV Hjelpemiddelsentral en vakttelefon du kan ringe mellom klokken 08.00 og 24.00.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Forsikring og tyveri
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av NAV Hjelpemiddelsentral, siden NAV selv håndterer tap og skader.
Refusjon av reiseutgifter
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 4 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.