Posisjoneringsputer
HJELPEMIDDEL
|Oppdatert 6. desember 2023
Kort om posisjonseringsputer
Spesialtilpassede puter for støtte og posisjonering i liggende og sittende stilling.
Hjelpemidlene lånes ut gratis av NAV Hjelpemiddelsentral.
Posisjoneringsputer kan være aktuelt for deg som
Innhold
Kort om posisjonseringsputer
Spesialtilpassede puter for støtte og posisjonering i liggende og sittende stilling.
Hjelpemidlene lånes ut gratis av NAV Hjelpemiddelsentral.
Posisjoneringsputer kan være aktuelt for deg som
Hvem kan få?
Du kan få posisjoneringsputer hvis du har så store lammelser, feilstillinger og kontrakturer at posisjonering er nødvendig for å kunne sitte eller ligge.
Du kan også få posisjoneringsputer for å avhjelpe en funksjonsnedsettelse hvis det er putene som gjør at du kan utføre oppgavene dine i dagliglivet eller arbeidslivet.
NAV dekker ikke puter til smertelindring, eller puter som er ment å påvirke helse, sykdomsutvikling og symptomer.
Posisjoneringsputer kan likevel gis dersom du har betydelig fare for å utvikle eller videreutvikle feilstillinger og kontrakturer. Dette vil avgjøres gjennom en totalvurdering der graden av evne til selvstendig stillingsforandring spiller inn.
Ved behov kan du få posisjoneringsputer til flere arenaer, for eksempel både i hjem og barnehage.
Generelle vilkår :
- Du må ha behov for hjelpemiddelet på grunn av bevegelsesvansker.
- Funksjonsvansken må være varig. Med varig mener vi at vanskene har en varighet på mer enn to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstapet.
- Du må være medlem i folketrygden
Hva kan du få støtte til?
Det finnes mange forskjellige puter som kan løse individuelle behov. Posisjoneringsputer kan stabilisere og støtte hofter, bein, overkropp, armer og hode i ulike stillinger. De kan blant annet brukes for å forebygge feilstillinger eller å støtte deg til å sitte oppreist. Det finnes også puter som kan brukes til balansetrening og trening av motorisk utvikling for barn.
Putene har ulike fasthet og er fylt med ulike materialer som for eksempel skumgummi eller små isoporkuler.
Du kan lese mer om de vanligste posisjoneringsputene på hjelpemiddeldatabasen.no (se post 12, 13 og 14)
Du kan lese mer om posisjonering på kunnskapsbanken.net
Kanskje du også trenger
Søknad og dokumentasjon
Til jobb eller høyere utdanning
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral, som vil utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging av arbeidsplassen.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på NAV-kontoret kontakte NAV Hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Til dagligliv, barnehage og skole
Ta kontakt med den kommunale helsetjenesten, for eksempel en fysio- eller ergoterapeut.
Kommunen du bor i har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det også best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere
- er godt kjent med de ulike mulighetene
- kan utrede hva som passer best for deg
- vet hva som trengs av dokumentasjon
- kan henvise deg til NAV Hjelpemiddelsentral for å prøve ut hjelpemiddelet.
En søknad med riktig dokumentasjon, utredning og begrunnelse, vil bidra til at NAV Hjelpemiddelsentral kan behandle søknaden din raskt.
Fullmakt til å søke om hjelpemidler
Bruk dette skjemaet når du gir en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Ved søknad om fastmonterte hjelpemidler, må du signere godkjenningsskjemaet i tillegg til søknadsskjemaet eller et fullmaktsskjema.
Vær oppmerksom på at en hjelpemiddelsøknad ofte krever god kjennskap til regelverket. Det finnes også mange ulike hjelpemidler med forskjellige funksjoner og bruksområder, og det er ikke alltid enkelt å vite nøyaktig hvilket hjelpemiddel du kan ha bruk for og krav på.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv. Da er det en del ting du må passe på.
Når du skal finne hjelpemiddel:
Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av NAV.
Se etter produkter som er på avtale med NAV. Det kalles for rammeavtale i Hjelpemiddeldatabasen.
Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med NAV ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Søknaden må inneholde en forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv eller andre hjelpere. NAV Hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe.
Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Utlevering av hjelpemiddelet
Hjelpemidlene blir først levert fra NAV Hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Leveringstiden på hjelpemidlene varierer og avhenger av flere faktorer.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med NAV Hjelpemiddelsentralen at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Informasjon om når man tidligst kan få produktet (første utbetaling) og hvor lenge man kan få. Informasjon om mulige forlengelser eller utvidelser.
Bytte og retur
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger, skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i eller NAV Hjelpemiddelsentral.
Reparasjon, service og vedlikehold
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine. Les brukerveiledningen som følger med produktet.
I noen tilfeller kan det være opplærings- og oppfølgingsansvarlig som har dette ansvaret.
Hvis hjelpemiddelet går i stykker, tar du kontakt med tekniker i egen kommune. Reparasjon må utføres av fagfolk.
Om du ikke får kontakt med kommunen og har akutt behov for reparasjon av hjelpemiddel, har NAV Hjelpemiddelsentral en vakttelefon du kan ringe mellom klokken 08.00 og 24.00.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Ta med hjelpemiddel på reise
I utgangspunktet kan du ta med hjelpemidlene dine på ferier og kortere opphold i EØS-land. Du bør likevel ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral før du reiser til utlandet, i tilfelle det skulle skje noe med hjelpemidlet underveis.
Hvis du reiser med fly og hjelpemiddelet blir skadet på flyturen, må du sørge for å få en kvittering eller bekreftelse fra flyselskapet på skaden. Ta kontakt med NAV Hjelpemiddelsentral.
Skal du på lengre opphold i utlandet, eller til et land utenfor EØS-området, kan du lese mer om å ta med hjelpemidler på reise på denne siden.
Forsikring og tyveri
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av NAV Hjelpemiddelsentral, siden NAV selv håndterer tap og skader.
Refusjon av reiseutgifter
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.