Opplysning, råd og veiledning
VEILEDNING
|Oppdatert 18. september 2023
Kort om opplysning, råd og veiledning
Du har rett til å få veiledning fra NAV for å forebygge eller løse utfordringer med hjemmeforhold, bosituasjon, omsorg for barn, arbeid eller økonomi.
Innhold
Nyttig å vite
Kort om opplysning, råd og veiledning
Du har rett til å få veiledning fra NAV for å forebygge eller løse utfordringer med hjemmeforhold, bosituasjon, omsorg for barn, arbeid eller økonomi.
Hvem kan få?
Hvis du har behov for en veiledningssamtale med oss, kan du ta kontakt med NAV-kontoret ditt. Du kan også ringe oss for å få avtale om veiledning med NAV-kontoret ditt.
Du trenger ikke allerede å være i en vanskelig situasjon for å få en samtale. Du trenger heller ikke å ha rett på stønader fra NAV for å be om en samtale. Vi tilbyr deg en samtale ut fra de behovene du har.
Hva kan du få hjelp til?
Vi har plikt til å veilede deg om tjenester og stønader som du kan få.
Hvis du trenger hjelp fra andre offentlige tjenester, skal vi hjelpe deg med å komme i kontakt med dem.
Hvis du ønsker, kan vi samarbeide med flere offentlige tjenester for å kunne gi deg best mulig hjelp. For eksempel skolen, fastlegen, oppfølgingstjenesten, barnevernet, barne- og ungdomspsykiatrien og distriktspsykiatriske sentra (DPS).
Hvis du får økonomisk sosialhjelp, kan en veiledningssamtale bidra til at du lettere klarer deg selv.
NAV kan også gi deg økonomi- og gjeldsrådgivning. Du kan prate med oss på telefon eller møte oss på NAV-kontoret.
Taushetsplikt
Alle medarbeidere i NAV har taushetsplikt.
Veiledningssamtalen skal skje på et uforstyrret sted. Du kan velge om du vil ha samtalen på NAV-kontoret eller digitalt.
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Finn ditt NAV-kontor
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg